Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om det var min ram skulle jag borrat hål i varje ända på sprickan, filla kanterna rena, hårdlött och sedan stresstestat fogen med lite omild behandling iunder kontrollerade former. Sen skulle jag bara klarlacka och hålla lite koll typ före och efter respektive färd.Som många skrivit, inte MIG, möjligen TIG och nån som kan hantera den.
En annan variant är hårdlödning, det är enklare för amatörer och kan bli väldigt bra. Men det kräver att man får ordentligt rent i sprickan så lodet får nåt att fästa i.
Det var upp för 35 inlägg sedan, men jag håller med.Om det var min ram skulle jag borrat hål i varje ända på sprickan, filla kanterna rena, hårdlött och sedan stresstestat fogen med lite omild behandling iunder kontrollerade former. Sen skulle jag bara klarlacka och hålla lite koll typ före och efter respektive färd.
Om man ska blanda in ngn med TIG skulle iaf jag bytt hela röret.
Omöjligt att säga tycker jag, det kan hålla i många år men lika gärna gå isär helt inom kort.
Jag tycker att det ser ut som att det är ganska mycket rost på insidan av röret? Man skulle ju vilja skrapa lite från båda sidor av sprickan för att se hur det ser ut?
Jag ska skrapa bort färgen så får vi se.Jag tycker att det ser ut som att det är ganska mycket rost på insidan av röret? Man skulle ju vilja skrapa lite från båda sidor av sprickan för att se hur det ser ut?
Kanske är en sådan där skada som går att laga med silverlod (som jag förstått det"letar sig in" i sprickan)?
Vad har hänt med cykeln? Krash?
Tror förra ägaren försökte vrida ut sadelstolpen som sitter fast.Vad har hänt med cykeln? Krash?
Fast lite sugen är man att testa att fillet löda ihop det och se om det håller.
Om din kamrat är duktig på att svetsa går det nog att fixa till. Ramen är bra men ingen superdyr så det kan vara värt ett försök med svetsen :)
Aha, det förklarar skadorna.Tror förra ägaren försökte vrida ut sadelstolpen som sitter fast.
Eller mapgasbrännaren.Om din kamrat är duktig på att svetsa går det nog att fixa till. Ramen är bra men ingen superdyr så det kan vara värt ett försök med svetsen :)
Just det här är vad jag varnat för i trådarna med fastärgade sadelstolpar, en cykelram är en konstruktion som är gjord för de krafter som blir när man trampar, i sidled är det lätt att med bara handkraft sabba en ram.Tror förra ägaren försökte vrida ut sadelstolpen som sitter fast.
Du kan kan ju fräta den med avloppsrensare eller gå med kombinationen värma och sen kyla för att få den att lossa."Welders inhale the fumes forming aluminium compound deposits in the lungs. The deposits are responsible for aluminosis also known as aluminium lung and bronchitis which can cause irreversible damage."
Jag tar ut stolpen först.
Låt den vara i ett tag ialla fall, troligt är att värmen hjälper dig få loss den..men innan det svetsas kanske den bör avlägsnas?
Nej, det är tämligen civilicerat. Akta dig bara för stänk, det är otrevligare än man tror för huden.Vet inte varför men jag trodde det skulle vara en exoterm process.
Kan höra hur det "pyser" men ramen är sval.
Vänta bara det kommer, jag var tvungen att kyla med vatten utvändigt för att lugna ned processen, ramen blev så varm att det inte gick att hålla den och jag var rädd lacken skulle ta stryk, därför kylde jag.Vet inte varför men jag trodde det skulle vara en exoterm process.
Kan höra hur det "pyser" men ramen är sval.
Googlade på bilder, det skulle jag inte gjort!Nej, det är tämligen civilicerat. Akta dig bara för stänk, det är otrevligare än man tror för huden.
Du använder väl inte syra? Det är helt fel och förstör ramen, det skall vara kaustiksoda.Googlade på bilder, det skulle jag inte gjort!
Men bra att iaktta försiktighet. När syran får spolas ned i avloppet är det ju lätt att underskatta styrkan.
Förlåt. Kaustik soda är det.Du använder väl inte syra? Det är helt fel och förstör ramen, det skall vara kaustiksoda.
Kaustiksoda är basiskt ?Googlade på bilder, det skulle jag inte gjort!
Men bra att iaktta försiktighet. När syran får spolas ned i avloppet är det ju lätt att underskatta styrkan.
Mm, läste det, starkt basiskt dessutom!Kaustiksoda är basiskt ?
Har eventuellt en svetsare på gång, men just nu är mitt problem att jag inte får loss vevlagret.Hur gick det för @LarsM , blev det någon lagning?
Håll i diagonalröret när du drar. Tänk på att de olika sidorna är gängade åt olika håll så du inte drar åt fel håll på ena. Ser ut som ett HT2-lager och de brukar lossa ganska lätt..Har eventuellt en svetsare på gång, men just nu är mitt problem att jag inte får loss vevlagret.
Hur mycket vågar jag ta i, finns det risk att jag spräcker mer?
Eller kan jag låta lagret sitta kvar vid svetsningen, det är ju några centimeter bort?
Du lossar det "framåt". Lägg headtuben mot golvet så blir det lättare att ta i utan att paja något. Får du ej loss så låt det sitta kvar bara.Har eventuellt en svetsare på gång, men just nu är mitt problem att jag inte får loss vevlagret.
Hur mycket vågar jag ta i, finns det risk att jag spräcker mer?
Eller kan jag låta lagret sitta kvar vid svetsningen, det är ju några centimeter bort?
Stänk från kaustiksoda jonbinder med hornhinnan och måste mekaniskt spolas bort innan de fräter gropar som sabbar synen för gott. Riktig tätslutande glasögon rekommenderas.Nej, det är tämligen civilicerat. Akta dig bara för stänk, det är otrevligare än man tror för huden.
Ja, byt isf lagret när ramen blivit hel igen och tål att skruvas med. Med lite tur överlever lagren till och med.Du lossar det "framåt". Lägg headtuben mot golvet så blir det lättare att ta i utan att paja något. Får du ej loss så låt det sitta kvar bara.
Så pass? Usch.Stänk från kaustiksoda jonbinder med hornhinnan och måste mekaniskt spolas bort innan de fräter gropar som sabbar synen för gott. Riktig tätslutande glasögon rekommenderas.
Så pass? Usch.
lakartidningen.se
Det är faktist bra på att lösa upp fettproppar, men otrevligt är det att handskas med.Säljs kaustik soda i livsmedelsbutiker om 7 år tro? Hushållsanvändningen har väl främst varit propplösning, men även i det syftet rekommenderas det inte länge..
Jag ska erkänna, jag körde inte heltäckande skyddsglasögon vid första användningen.. Tänkte att mina vanliga glasögon skyddar hyfsat mot eventuellt stänk.Det är faktist bra på att lösa upp fettproppar, men otrevligt är det att handskas med.
Göteborg. ?Vart håller du till? Jag har tillgång till TIG på jobbet och tar betalt uteslutande i whisky.
Ok, Stockholm här.. Hittar du ingen som vill ta sig ann jobbet och du tycker fraktkostnaden är värt det kan du skicka ett meddelande.Göteborg. ?
Nu är min spricka lagad och jag har satt ihop cykeln och provkört!Hur gick det för @LarsM , blev det någon lagning?
Får man tigga en bild?Nu är min spricka lagad och jag har satt ihop cykeln och provkört!
Det är en singelspeed som jag nu gjort om till Duo-speed eller vad det kan kallas.
White Industries DOS frihjul med 16 & 19 tänder och så 32 & 36 fram.
Skillnaden i kedjespänning är inte större än det funkar med att flytta ett par centimeter i dropoutsen (horisontella).
Rolig cykel -tack alla för råd och uppmuntran!
Solskenshistoria!Nu är min spricka lagad och jag har satt ihop cykeln och provkört!
Det är en singelspeed som jag nu gjort om till Duo-speed eller vad det kan kallas.
White Industries DOS frihjul med 16 & 19 tänder och så 32 & 36 fram.
Skillnaden i kedjespänning är inte större än det funkar med att flytta ett par centimeter i dropoutsen (horisontella).
Rolig cykel -tack alla för råd och uppmuntran!