Laga sprucken dropout aluminium?

jaste

Medlem
Hallå forumet,

Efter lite surfande och bollande med AI har jag väll egentligen kommit fram till att det är mer jobb än det är värt men jag tänkte ändå kolla om hjärnorna här inne kan få mig på andra tankar.

Jag har tagit över en kona rove ram från 2015 med en springa rakt genom dropouten på drivsidan. Har tillgång till svets för aluminium men har också fått ett pris från en lokal svetsare på 600:-. Men eftersom det är 6061 aluminum så ska det väll egentligen härdas i ugn efteråt vilket inte kommer hända…

Vad tror ni? Någon som lagat liknande skador i alu ram och har några tankar?

Bilagor

• IMG_5343.webp
    IMG_5343.webp
    181.1 KB · Besök: 62
om ramen är värd att lagas vs att skrotas känner du nog bäst själv. det är inte i första hand varken en ekonomisk eller teknisk fråga. laga går alltså, men värt att vidta åtgärd så det inte händer igen.

så jag hade förutom att laga själva skadan, svetsat dit en förstärkning, t ex ett triangulerande stag.

bättre än nytt.

Senast ändrad:
Att bara svetsa ihop ser jag som dödsdömt. Litet tvärsnitt i högt belastat område.
Svetsa dit en förstärkning och låt svetsen åldras naturligt i rumstemperatur någon månad innan du belastar den hårt.

Jag skulle ha gett upp, hade en liknande skada på min ram som ganska tydligt markerade användbar livslängd för den ramen. Köp nåt nyare, på mina nuvarande alu ramar har jag 6 års fabriksgaranti.

Hade man mekanisk verkstad kunde man fräsa ur och sedan med skruvförband ersätta aluminiumdelen med en starkare metall, sen finns ju risken för galvanisk korrosion eller som det visst heter nu bimetallkorrosion.

Hade man mekanisk verkstad kunde man fräsa ur och sedan med skruvförband ersätta aluminiumdelen med en starkare metall, sen finns ju risken för galvanisk korrosion eller som det visst heter nu bimetallkorrosion.
Jag tänker lite samma.
Dra ihop det hela med nån metallbit på varje sida.
Det blir ju inte snyggt, men kan kanske funka?

Tillbaka
Topp