Ett, har du efter att du satt in "växelpinnarna" trampat runt så att den defult växlar till 1:1 läget och tryckt på mitt pinnen igen för att se om den ännu är stel? dvs utan klick boxen på.
Två, angående att mitt pinnen bara snurrar har faktiskt igen aning men enligt tech manualen så skall det bara vara att trycka ditt den lätt samt vrida lite lätt till medurs.
tre, nya "växelpinnar" kostar bara under hundra lappen vid de flesta cykelaffärena, dock skulle du behöva fler delar så köp från Tyskland eller England så går det på halva priset, Tex huvudaxel genom navet 300 här 150 i Tyskland dock 100 i frakt från Tyskland så bara en del kännar du inget på. Btw ta med de gamla "växelpinnarna" till affären ifall du köper nya då det finns två olika versioner.
fyra, Det är riktigt enkelt att ta isär sram p5/s7 naven så länge man inte måste plocka isär planetväxeln och sol hjulen. Ser man på spräng skisserna så ser det ut som det är en massa som skall "ramla" isär men det är i princip bara tramp bromsdelarna, kullager samt de större fjädrarna och lite andra delar. Från minnet med mitt s7 nav så tror jag det landade på 15 till 20 delar. Tänk bara på att torka inte rent bromshylsan från fett om du har tramp broms. Då det skall vara ett speciellt fett till den, sen så vill ju sram att man skall ha deras olja till naven, men med lite sökningar på nätet så kom jag fram till att växel eller transmissions olja till bilar skall tydligen vara lika bra. Själv på mitt s7 nav så är det för tillfället finish lines gröna kedjeolja vilket tydligen fungerar ännu. Men för min del så är det temporärt "haft ett år" då jag måste in och byta fjädrarna.
Dock måste du riva planetväxeln så går det men eftersom man måste rikta in den med markörerna på alla tre hjulen samt få in solhjulen så bered dig på att det kan ta tid, det är det som sram menar att man skall ha deras hjälpmedel/verktyg till enligt deras tech manual. Dock det går utan men, ja det tar tid, för mig riva/bygga upp navet 15 min max, justera planet växeln utan srams verktyg kan ta upp till en timme.
Är det värt att plocka isär navet själv?. Jag anser det om man kan läsa en techmanual och nu inte är helt tappad bakom en vagn :) Har man bara konnycklar osv, så vad kan gå fel. I värsta fall får ju bara cykelmekanikern lite att montera ihop om man väljer att lämna in för att det inte gått själv.
Dock tänk på att planetväxeln samt sol hjulen är det som är dyrast på navet så skulle du ta isär de så tänk två gånger när du monterar tillbaka de. Och sätt inte in solhjulen åt fel håll, har gjort och det blev inte bra :)
Antar att du har
http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/A...chmanual-my10-gearhubsystems-english-reva.pdf
samt ifall du vill ha så har jag en techmanual till srams p5 nav före 2003 dvs det äldre när de ännu kallade de spectro p5, dock enligt vad jag sett så är det bara bromshylsan till trampbromsen som de ändrat på de nyare naven men vill du ha de så pm:a
Samt sök på youtube om p5/s7 så finns det ett antal filmer där det tar isär naven och monterar ihop dem igen.
Lycka till och hoppas det går bra för dig.
Ops kom på lite sidor är dock på tyska hitta inte de engelska bokmärkena
http://www.fahrradsaturn.com/advanc...c5ebcfa49c7f135548a6&keywords=sram+p5&x=0&y=0
samt
https://shop.afterbuy.de/Fahrradtei..._u2294_z8519e16e-248c-4d23-b938-9a1817e6e2d7/
Samt har inte beställt där själv men tänkte göra det tills jag kom fram till att en ny axel här kostade som en där ifrån med frakt. Men som sagt behöver man lite mer delar eller känner för att byta fjädrar/kulager eller klickbox så är det billigare därifrån även med frakt, samt när de här tar över 500 för handtag med klickbox här så...