Laga SRAM spectro P5

planB

Aktiv medlem
Laga SRAM spectro P5
Min fru har en cykel med ett SRAM spectro P5 som började krångla efter att cykeln blåste omkull. Jag tog lös klickboxen och upptäckte att det finns två "växelpinnar" som går in i navet, den ena är ett rör och den andra är solid och går in inuti röret. Den solida pinnen hade i mitt fall blivit böjd i ena änden, så jag rätade ut den och försökte sätta ihop den enligt SRAMs instruktion, som går ut på att man ska trycka in pinnen och röret i navet och när det tar emot ska man skruva den inåt. Här uppstår det första problemet: när jag skruvar "fäster" det inte, hur jag än skruvar sitter den ändå löst. Inte säker på att jag har förstått hur det här ska gå till. Problem två är att när jag började pilla med det här är jag rätt säker på att det fjädrade emot mjukt när jag tryckte på den solida pinnen, men nu är det helt stumt, så något verkar ha hänt där inne (det fjädrar fortfarande emot röret dock).

Finns det några navväxelexperter på forumet som kan bidra med briljanta förslag på vad som kan ha blivit fel och hur man lagar det? SRAMs sprängskiss visar att navet består att 41 stycken olika små delar varav vissa är fjäderbelastade, så jag är inte jättesugen på att ta isär det om det går att undvika, men att lämna in cykeln på verstad riskerar snabbt att kosta mer än cykeln är värd tyvärr... Några ideer?

Laga SRAM spectro P5
Ett, har du efter att du satt in "växelpinnarna" trampat runt så att den defult växlar till 1:1 läget och tryckt på mitt pinnen igen för att se om den ännu är stel? dvs utan klick boxen på.

Två, angående att mitt pinnen bara snurrar har faktiskt igen aning men enligt tech manualen så skall det bara vara att trycka ditt den lätt samt vrida lite lätt till medurs.

tre, nya "växelpinnar" kostar bara under hundra lappen vid de flesta cykelaffärena, dock skulle du behöva fler delar så köp från Tyskland eller England så går det på halva priset, Tex huvudaxel genom navet 300 här 150 i Tyskland dock 100 i frakt från Tyskland så bara en del kännar du inget på. Btw ta med de gamla "växelpinnarna" till affären ifall du köper nya då det finns två olika versioner.

fyra, Det är riktigt enkelt att ta isär sram p5/s7 naven så länge man inte måste plocka isär planetväxeln och sol hjulen. Ser man på spräng skisserna så ser det ut som det är en massa som skall "ramla" isär men det är i princip bara tramp bromsdelarna, kullager samt de större fjädrarna och lite andra delar. Från minnet med mitt s7 nav så tror jag det landade på 15 till 20 delar. Tänk bara på att torka inte rent bromshylsan från fett om du har tramp broms. Då det skall vara ett speciellt fett till den, sen så vill ju sram att man skall ha deras olja till naven, men med lite sökningar på nätet så kom jag fram till att växel eller transmissions olja till bilar skall tydligen vara lika bra. Själv på mitt s7 nav så är det för tillfället finish lines gröna kedjeolja vilket tydligen fungerar ännu. Men för min del så är det temporärt "haft ett år" då jag måste in och byta fjädrarna.

Dock måste du riva planetväxeln så går det men eftersom man måste rikta in den med markörerna på alla tre hjulen samt få in solhjulen så bered dig på att det kan ta tid, det är det som sram menar att man skall ha deras hjälpmedel/verktyg till enligt deras tech manual. Dock det går utan men, ja det tar tid, för mig riva/bygga upp navet 15 min max, justera planet växeln utan srams verktyg kan ta upp till en timme.

Är det värt att plocka isär navet själv?. Jag anser det om man kan läsa en techmanual och nu inte är helt tappad bakom en vagn :) Har man bara konnycklar osv, så vad kan gå fel. I värsta fall får ju bara cykelmekanikern lite att montera ihop om man väljer att lämna in för att det inte gått själv.

Dock tänk på att planetväxeln samt sol hjulen är det som är dyrast på navet så skulle du ta isär de så tänk två gånger när du monterar tillbaka de. Och sätt inte in solhjulen åt fel håll, har gjort och det blev inte bra :)

Antar att du har http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/A...chmanual-my10-gearhubsystems-english-reva.pdf

samt ifall du vill ha så har jag en techmanual till srams p5 nav före 2003 dvs det äldre när de ännu kallade de spectro p5, dock enligt vad jag sett så är det bara bromshylsan till trampbromsen som de ändrat på de nyare naven men vill du ha de så pm:a

Samt sök på youtube om p5/s7 så finns det ett antal filmer där det tar isär naven och monterar ihop dem igen.

Lycka till och hoppas det går bra för dig.

Ops kom på lite sidor är dock på tyska hitta inte de engelska bokmärkena
http://www.fahrradsaturn.com/advanc...c5ebcfa49c7f135548a6&keywords=sram+p5&x=0&y=0
samt
https://shop.afterbuy.de/Fahrradtei..._u2294_z8519e16e-248c-4d23-b938-9a1817e6e2d7/

Samt har inte beställt där själv men tänkte göra det tills jag kom fram till att en ny axel här kostade som en där ifrån med frakt. Men som sagt behöver man lite mer delar eller känner för att byta fjädrar/kulager eller klickbox så är det billigare därifrån även med frakt, samt när de här tar över 500 för handtag med klickbox här så...

Senast ändrad:
Laga SRAM spectro P5
Tack för svaret, det var ju fantastiskt utförligt. Jag kommer antagligen plocka isär navet i vinter när cykeln inte används längre, så blir det inte så stressigt att få ihop det igen... Jag tycker inte det verkar som om problemet sitter i "pinnen", utan antagligen inne i navet tyvärr. Just nu har cykeln i alla fall två växlar, vilket är funkis för de sträckor den går till vardags. Tech manual har jag hittat redan, och tillsammans med info från den här tråden ska det här säkert gå bra till slut.

Laga SRAM spectro P5
Låter bra då, har du gjort som jag skrev på punkt ett så är det antagligen något som inte stämmer med drivklossen till mitt pinnen i axeln och solhjulen. Dvs om mitt pinnen ännu är stel.

Så det kan nog ta lite tid då du måste demontera planetväxeln då. Ett tips när du plockat isär navet men har planetväxeln på axeln ännu, sätt då in pinnarna och se var/vilka delar de påverkar. Den yttre kommer att trycka på den yttre drivklossen med andra ord allt som sker på högra sidan av axeln.

Den inre i planet växeln, samma när/ifall du måste ta bort planetväxeln och solhjulen. Sätt i mitt pinnen och se att den inre drivklossen löper fritt.

Och du skall inte behöva skruva loss fjädern som sitter bakom den röda plast skruven, då är det något fel på den eller delarna som är i axeln så är det axelbyte som gäller då de säljs som enhet på ca 300 kr(var felet i mitt nav från början,lite olja =rost, samma axel till p5/s7).

Samt du kan också testa med axeln bar och med klickbox för att se att klickboxen fungerar, alltså du har bägge drivklossarna samt fjädrarna till dem kvar på axeln.

Sen så ligger växlarna som på s7 så är det 1 obelastat alltså utan någon intryckt pinne, 2-5 mitt pinne, 6-7 yttre pinne om jag kommer ihåg rätt. I ditt fall så borde det bli samma på 1 och 2-3 mitt? samt 4-5 yttre? inte säker men kan kanske ge en hint om var felet är.

Sista tipset börja med att plocka isär så få delar som du kan, då många av dem sitter ihop med varandra, det är det jag försöker beskriva ovan, alltså testa drivklossar på axeln innan du strippar den helt osv, kommer spara tid samt det ökar förståelsen hur växeln fungerar. Dvs följ inte tech manualen slaviskt.

Sen ifall du inte har kvar bygeln som skall skydda klickboxen när cykeln ramlar, så kanske dags att köpa den ;)

Sen så lycka till, du kan ju uppdatera tråden om/när du fått ordning på det. Eller om du skulle få något problem, är ju bra dels för andra som söker och skulle vara kul för mig att höra hur det gått.

Laga SRAM spectro P5
Jodå, nu har jag tagit tag i det här projektet och plockat isär växeln. Jag är fortfarande inte helt säker på vad som var fel mer än att den inre växelpinnen inte fjädrade tillbaka av någon anledning. Men efter att ha tagit isär allt och satt ihop det igen så funkar det. Lite trist att inte veta vad som orsakat problemet bara, man vill ju helst inte att det ska komma i samma läge igen... Och tack för tipsen.

När det ser ut så här undrar man ju hur det ska sluta:

IMG_20130323_091244.jpg

Laga SRAM spectro P5
Kul att det gick bra!
Kan ju vara så att någon av delarna i navet fastnade eller så och nu när du har tagit isär och satt ihop det igen så löper de som de skall. Det krävs ju en viss kraft för att böja pinnen så...

Sen så kan det vara att det fanns något skräp/grus/damm i navet som försvann när du strippa det och satt ihop det igen. Å andra sidan skulle det bli mer fel eller samma på navet, så har du ju rivit det själv tidigare så denna gång så vet du ju hur du skall göra. Och du vet hur delarna ser ut osv, så du slipper lämna in det utan behöver bara som värst köpa reservdelar till det.

Sen som det står om naven att de är livstids smörjda och underhållsfria gäller nog inte riktigt i nordiskt klimat. Så att ta isär och kolla igenom det med nått/några års genom rum skadar nog inte. Sen så är ju inte det hög tolerans nivå mellan delarna i dessa nav, när de fungerar så är de helt ok, men när de strular så är ju utan påliggande växlar bara rena drömmen.

Sen några tips till.
Det första. Har du haft för mycket ny olja på delarna så finns risken att efter som cykel lutar till vänster när den står på stödet så kan/kommer överflödig olja att lösa upp fettet på bromshylsan. Vilket man märker om fotbromsen inte bromsar mjukt längre eller att det droppar olja från vänster sida på navet. I så fall försök på enklast sett få bort överflödig olja och sen lägg på nytt fett på bromshylsan och kullagret. Tydligen så är genomdränkt för mycket :)

Det andra är att även om inte alla växlar används dagligen, gå igenom dem ibland så att alla delar får röra sig/oljan sprids runt osv.

Sen när den står längre tider lägg i växeln som inte belastar fjädrarna i navet, 1 skulle jag tro det är, står i tech manualen, så blir det längre livslängd på dem.

Ett tecken på att det är dags för fjäder byte är att den växlar inte när man vrider på handtaget, speciellt från de tyngre växlarna. Vilket i sin tur gör att vajern blir böjd i loppet på handtaget. Vilket i sin tur sliter på banan som vajern löper i, det är ju bara plast. Vid vajer byte så demontera handtaget,alltså ta loss det och strippa det helt är bara sex delar och en fjäder, och olja/fetta in det med, alltså om du har vridhandtag. Det enda som kan strula är att få markören som visar vilket växel man har att komma i rätt läge. just det ta inte isär det utomhus, fjädern kan ha en tendens till att flyga iväg om man inte är bered på det.

Samma med klickboxen skulle den börja fungera sämre så dränk den i avfettnings medel och spola sen rent den med vatten sen olja in den med valfri olja t.ex. spectra teflon cykel olja. Så kommer den fungera ett tag till.

Sen kudoss till dig, själv när jag rev mitt nav första gången så körde jag på principen att ha två meter tidningspapper och sen lägga delarna i ordning som jag tog loss dem. Men lyckades ändå vända på solhjulen så att det blev fel när jag satt ihop det första gången. Att lägga alla delarna som du gjort och sen, speciellt med tanke på att du har strippat det helt och få ihop det igen och att det fungerar så har du gjort ett bra jobb!

Laga SRAM spectro P5
Tänk om man skulle få sån här support från SRAM. :-)

Jag tänkte först göra som dig och lägga delarna i en lång rad, men sedan bestämde jag mig för att jag borde fixa att lista ut vilken del som var vilken med hjälp av sprängskissen. Fick göra ett omtag för jag hade vänt en av bromsdelarna åt fel håll så att bromsen inte funkade, men annars gick det ju relativt smärtfritt. Inte snabbt, men det kommer gå snabbare nästa gång.

Undrar för övrigt om det inte är tvåans växel man ska ha för att inte belasta fjädrarna, åtminstone är det tvåan man ska lägga i när man monterar klickboxen så det verkar ju lite logiskt. Får väl kolla manualen istället för att tro saker iofs...

Laga SRAM spectro P5
Hej

Lyfter denna tråden en gång till, då det verkar finnas en del experter på Sram här.
Har stött på ett problem med mitt P5, vid användning av lägsta och högsta växeln (1 resp 5) så "tickar" eller "klickar" det. Har ni stött på detta förut och vart kan problemet vara någonstans?

Laga SRAM spectro P5
Lustigt, googlade på denna tråd förra veckan, försökte förstå mig på navväxeln, känns nästan enklare att köpa nytt bakhjul på Biltema, och billigare! ;)

Tillbaka
Topp