Laga Torpedo Sachs navväxel?

JorisS

Medlem
Hej!
Dottern lyckades förstöra bakhjulet på hennes gamla damcykel; fick tag i ett nytt (gammalt) hjul men har problem med navväxeln. Se bifogade bilderna.
På gamla hjulet sitter "pinnen" som sticker ut ur navet fast, dvs kan röra den in och ut men inte dra ut den helt. På hjulet jag fick går det att dra ut pinnenn helt.
Googlade på detta och har fått upp en del tips och trådar som beskriver navväxlar och reparation, men alla handlar om varianten med kedja och gängade delar. Här ser jag inga spår av gängning eller att pinnen har gått av, så jag undrar hur dessa nav fungerar samt om det över huvudtaget går att laga när den inte växlar/pinnen är löst?
Någon som vet?

Bilagor

• 20220731_093852.jpg
    20220731_093852.jpg
    429.8 KB · Besök: 410
  • 20220731_093913.jpg
    20220731_093913.jpg
    287.9 KB · Besök: 188
Försökte bläddra runt lite på sidan men hittade inte riktigt det jag behöver veta/införskaffa?
Nästan allt jag hittar handlar om varianten med en kedja, inte detta med pinnen. Har ingen aning hur den ska sitta fast, om den SKA sitta fast osv...

Tack för tipset dock :)

Ta en bild på vänstersidan så vi kan se vad det är för nav. Åtminstone det ena verkar vara 5- eller 7- växlat. Det finns två varianter av det 5- växlade. Med EN eller TVÅ pinnar/ dragkedjor.

Här kommer lite fler bilder. Enkelvajer, 5 speed.

Bilagor

• 20220731_161108.jpg
    20220731_161108.jpg
    325.7 KB · Besök: 199
  • 20220731_161117.jpg
    20220731_161117.jpg
    325.1 KB · Besök: 167
  • 20220731_161125.jpg
    20220731_161125.jpg
    266.7 KB · Besök: 186
Är du helt säker på att du fått tag ett hjul med likadant nav? Jag vågar inte säga att jag är helt hundra, men navhylsans svarvning påminner om Super 7, alltså Sachs' 7-växlade nav under samma period. Ännu en sak som talar för det är din beskrivning av växelstiftet. Med det sagt kommer du inte att ha någon fungerande växling. Pentasport (5-växlat) och Super 7 är inte kompatibla med varandra.

Hej!
Det är jag inte alls säker på faktiskt, tänkte inte på att skriva det ? ursprungliga navet är 5 växlad, så mycket vet jag. Har ett till hjul, men den är evt 3 växlad.
Men hur är det med den där pinnen, borde den inte gå att dra ut helt oavsett eller varierar det per nav?

Nja, det varierar mellan naven. Gemensamt för 5- och 7-växlade Sachs är att den blanka hylsan som "pinnen" går igenom är ogängad. I övrigt finns skillnader i utförande och kompatibilitet.
Det växelstiftet du har (ogängat) fungerar också på senare 7-växlade nav, se Sram S7.
För 5-växlade Pentasport med den klickboxen du har behövs ett speciellt växelstift. Detta är helt olikt senare stift för Sram P5.

Grundproblemet här är ändå om du har ett 5- eller 7-växlat nav. Ta gärna fler bilder på navet.

En bra bild på navhylsan kan ge svar. Alternativet är annars att titta på det svarta dammskyddet för bromsarmen. Om inte texten försvunnit under årens lopp, bör det stå antingen Super 7 eller Pentasport på dess ovansida.

Påminner om Sram S7 i klick box på sidan med med pinne och rör men saknar synk ögon den måste man lägga i växel 1 vid till baka montering annars hittar inte klick box stiften och rör rätt.

Efter Google på Sram klicka box ser jag På Sram P5 den är skillnad att man justerar in på 3 växel mot S7 där justerar in på 4 växel.

Det där är tidigare variant klicka box av P5 modell troligen?

Ber om ursäkt för sent svar, haft lite semester emellan :)
Ska försöka fixa lite fler bilder. Har ett hjul till som jag kan fota, ifall det hjulet skulle ha bättre odds på att fungera...

det är svårt att få sämre odds än att få pentasport alt klickboxförsedds sram växelnav att fungera konsekvent över tid.

enligt mig inget att slösa tid och pengar på.

Benägen att hålla med, verkar inte vara någon enkel sak. Dottern får klara sig på en växel eller så skaffar vi en begagnad där allt funkar ?

jag har pensionerat samtliga dessa nav vilka genom åren likt trojanska hästar nästlat sig in bland familjens cyklar, ersatt med nexus7.

en underhållsfri dröm.

ett annat högklassigt växelnav är sram/sachs/torpedo 3vxl. numera bara tillgängligt begagnat.

Låter bra, är dock inte kapabel att byta nav och ekra om och allt själv. Cykeln är nog inte värd besväret om jag kunde heller ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp