Laga tubeless i fält.

BAPEsta

Aktiv medlem
Laga tubeless i fält.
Här står jag i fält med en ett tubelesdäck som inte sitter på ordentligt längre. Handpumpen är för svag för att poppa in däcket igen och reservslang har jag ju såklart inte med mig...

Är det bara att börja traska hem eller ser ni något jag kan lösa min situation med?

Bilagor

• IMG_20200906_153229.jpg
    IMG_20200906_153229.jpg
    658.4 KB · Besök: 493
Laga tubeless i fält.
Co2 orkar poppa tillbaka däcket? Pluggar har jag men de hjälper väl inte riktigt nu?

Det handlar ju bara om att få in tillräckligt med luft på en kort tid, så ja det ska inte vara något problem med att Co2 ska "orka". Men om den inte har släppt helt så brukar det ju gå att få den att täta igen, men du kanske får pumpa lite för hand och försöka lirka tillbaka den, nu ser det ju ut som du har massa skit på kanten av fälgen också. Kanske om du kan pilla bort skiten och försöka trycka på däcket där det läcker (alltså där kanten släppt) så kanske du kan få in luft. Blir så klart enklare om man kan få hjälp med det.

Laga tubeless i fält.
Tyvärr har det släppt runt hela ena sidan. Lirkade på så mycket som möjligt med en däckavtagare men icke. Luften går ur direkt. ?

Laga tubeless i fält.
Lär ska gå att fylla däcket med gräs eller annat mög för att kunna rulla hem . Inget jag själv gjort eller sett och tvivlar lite på att man får in tillräcklig för att slipa rulla på fälgen ,men kan va värt ett försök ?

Laga tubeless i fält.
Tyvärr har det släppt runt hela ena sidan. Lirkade på så mycket som möjligt med en däckavtagare men icke. Luften går ur direkt. ?

Då hade jag nog bara försökt ta mig till närmsta mack med en kompressor om jag inte hade haft en pump med mig, ibland kan de ju även ha typ golvpumpar på mackar för cyklar.

Laga tubeless i fält.
Då hade jag nog bara försökt ta mig till närmsta mack med en kompressor om jag inte hade haft en pump med mig, ibland kan de ju även ha typ golvpumpar på mackar för cyklar.

Yes, efter en timmes promenad är jag nästan vid min LBS... Ingen mack på vägen. Co2 pump och patroner inhandlas direkt. Livet med tubeless trodde jag skulle vara enkelt och smidigt! ?

Laga tubeless i fält.
Yes, efter en timmes promenad är jag nästan vid min LBS... Ingen mack på vägen. Co2 pump och patroner inhandlas direkt. Livet med tubeless trodde jag skulle vara enkelt och smidigt! ?
Även med slanglöst får man vara försedd så man kan ta sig hem. Jag har alltid med mig en reservslang, co2 patron (25gr), däckplugg och minipump.

Laga tubeless i fält.
Nu burpade däcket nästan av vid första lerpölen jag hoppade över... Vad har jag missat?

Fel tryck? I så fall mer eller mindre? Fel däck på fel fälg?

Bilagor

• IMG_20200907_142327.jpg
    IMG_20200907_142327.jpg
    1.4 MB · Besök: 404
Laga tubeless i fält.
Har du sett till så däcket sätter sig korrekt? Poppande ljud osv. Vad kör du för tryck?

Körde med kompressor på min LBS igår. Det poppade en hel del.

Nu har jag ingen tryckmätare med mig men det är nog ändå 25 psi. Inte riktigt vågat köra med lika lite som igår, då var det nog under 20. Ganska mjukt i alla fall.

Laga tubeless i fält.

Nu har jag ingen tryckmätare med mig men det är nog ändå 25 psi. Inte riktigt vågat köra med lika lite som igår, då var det nog under 20. Ganska mjukt i alla fall.

Det ska verkligen räcka. Som etnica nämner ovan så ser fälgarna ut att vara i smalaste laget för däcket, men kan ju bara vara bilden.

Laga tubeless i fält.
Man blir ju lite less på butiken man köpt både cykeln och däcken om det inte är en bra fit. De hjälpte mig plocka ut däcken till specifikt den modellen cykel. :(

Laga tubeless i fält.
23 inner ska absolut fungera med 2.35, även om det inte blir optimalt med däckets profil kanske. Jag tror att däcket inte poppat ordentligt. Nästa gång du poppar, inspektera däcket runt om. Det ska sitta lika ”djupt” i fälgen hela vägen, och lika båda sidor. Ofta finns ett litet streck i däcksidan nära fälgkanten som hjälper dig att se. Om det inte sitter rätt kan man behöva vrida och bända på däcket under tiden du fyller på med luft.
Jag vill också minnas att det kunde vara så att det kunde behövas fler lager tejp förr, för att få däcket tight, när varken fälg eller däck var anpassat för tubeless. Men det är osannolikt i ditt fall.

Laga tubeless i fält.
Forkaster 29*2.35 bak och High Roller 29*2.30 fram.

Var inne hos dem igår innan gårdagens krash skedde, då kollade en av mekanikerna installationen och noterade inget konstigt.

De ser ju ut att vara lite ballonglook på fitten, men 2.35 borde fungera tycker jag ändå. Det kan ju skilja en hel del med däck-hjulkombination också såklart samt hur man cyklar.

Laga tubeless i fält.
23 inner ska absolut fungera med 2.35, även om det inte blir optimalt med däckets profil kanske. Jag tror att däcket inte poppat ordentligt. Nästa gång du poppar, inspektera däcket runt om. Det ska sitta lika ”djupt” i fälgen hela vägen, och lika båda sidor. Ofta finns ett litet streck i däcksidan nära fälgkanten som hjälper dig att se. Om det inte sitter rätt kan man behöva vrida och bända på däcket under tiden du fyller på med luft.
Jag vill också minnas att det kunde vara så att det kunde behövas fler lager tejp förr, för att få däcket tight, när varken fälg eller däck var anpassat för tubeless. Men det är osannolikt i ditt fall.
Att däcket ska ha poppat ordentligt har två olika mekaniker på två olika ställen kollat. Gjutsträcket satt där det skulle. Det är vad som gör mig lite fundersam.

Dessutom är det 2.30-däcket som bråkar, så det är ju ännu närmare mitt gamla 2.20-däck som kom med cykeln.

Laga tubeless i fält.

Laga tubeless i fält.
Att däcket ska ha poppat ordentligt har två olika mekaniker på två olika ställen kollat. Gjutsträcket satt där det skulle. Det är vad som gör mig lite fundersam.

Dessutom är det 2.30-däcket som bråkar, så det är ju ännu närmare mitt gamla 2.20-däck som kom med cykeln.
Då skulle jag köra dubbla tejplager. Som sagt, vill minnas att det kunde krävas förr. Kanske din fälg också kräver det?

Laga tubeless i fält.
Får se hur turen går imorgon. Händer samma saker då så kanske jag får tejpa om och extra. Eller kanske bara skippa tubeless och gå tillbaka till slang. Känns ju inget vidare tryggt som det är nu.

Laga tubeless i fält.
ja ett par slangar är bra att ha med sig.

om jag skall längre än jag kan tänka mig att promenera hem eller kan tro på hämtning brukar jag toppa det med ett reservdäck, en lite smalare och lättare variant.

så man tar sig hem.

Laga tubeless i fält.
Rekommenderar ni lite för högt tryck än lite för lågt tryck? Lät däcken vara på 2 bar nu ikväll efter cykeltvätten. Pumpade upp dem till 4 bar med golvpumpen för att se om de skulle poppa, men fick inga resultat.

Laga tubeless i fält.
En annan klassiker är att glömma kolla så att inte vätskan torkat in, få punka i skogen en varm sommardag när svetten rinner. Få knata hem 8km med svettsugna flugor svärmandes runt en.

Laga tubeless i fält.

"Nog" 25 psi kan nog ha varit avsevärt längre, vilket är en rimlig förklaring. Prova att pumpa ett däck utan att tjuvkika på eventuell manometer och försök sen gissa trycket genom att klämma på det. Det är dömt att bli fel.

Däcket sitter ju till och med rätt på fälgen efter burpen, så det lär det ha gjort även från början. Men smal fälg och hyfsat stort däck kan inte köras med superlågt tryck. Mät trycket nästa gång så går det nog bättre. :-)

Laga tubeless i fält.
Det är inte så enkelt att däcket läckt nånstans under natten och sen kavlat av pga. Lågt tryck?

23mm fälg är inga som helst problem med 2.35 däck.

Sen ska du lyssna på Makten, en pumps manometer duger för ett syfte, att ge en repeterbarhet (i bästa fall). Ta inte siffrorna som absoluta värden. Din och min pumps visade psi kan visa helt olika vid lika tryck.

Laga tubeless i fält.
Att de smäller till tänker jag... Men det är säkerligen så attalla inte låter!

Om du precis hade tvättat cykeln så var säkerligen däcken blöta, då brukar du inte få något popljud eftersom vattnet smörjer däcken så glider de upp lättare, kolla istället efter kanten som går längs med däcket, den ska sticka upp jämt typ 2 mm runt hela däcket.

Laga tubeless i fält.
Sen ska du lyssna på Makten, en pumps manometer duger för ett syfte, att ge en repeterbarhet (i bästa fall). Ta inte siffrorna som absoluta värden. Din och min pumps visade psi kan visa helt olika vid lika tryck.
Jag menade mer att det förmodligen läckt sen pumpandet och att det är vettigt att mäta precis innan man cyklar. :giggle: Även en kass eller felkalibrerad manometer lär vara exaktare än att klämma med fingrarna. Exempelvis om man pumpar efter punka och tror att "nu känns det bra" så kan det vara åt helvete för lågt om man inte mäter och kollar.

Laga tubeless i fält.
Hur länge är det rimligt att ett litet hål, 1mm max ska pysa vätska innan det är dags att själv göra ingrepp? Tar det extra lång tid i det här blöta vädret?

Tillbaka
Topp