Lagar ni slangar?

User01

Ny medlem
Lagar ni slangar?
Jag hade redan slängt mina slangar, men fick frågan idag om jag skulle laga dem.

Lagar ni era slangar eller kör ni på nytt jämt?

Slangen i fråga var en Maxxis flyweight för 140:-/st. Den ena har ett hål rätt igenom så den är granterat kasserad. Den andra har ett 2-3mm stort hål.

Spontant så har jag inte för avsikt att laga utan kör hellre på nytt. Men ska jag punka så här frekvent så blir det dyrt i längden :P

/G

Lagar ni slangar?
Jag gillar att laga slang, jag har en jättekartong märkt med "Hela lagade slangar", fast jag använder de sällan eftersom jag alltid har en ny slang med mig. Egentligen borde man väl ta de nya för skogs/gatreparation och sedan byta till en lagad, men vem ids det?

Edit: Slang är det jag gillar att laga, slang.

Lagar ni slangar?
Lagar om de är friska och inte har knepiga skador. Varför inte? En ordentligt lagad slang funkar lika bra som en ny. Vet man att de är ok kan man åtminstone ha dem som reservslang. Vet inte hur många cyklar jag plockat isär och hittat lagade slangar som hållit luften hur bra som helst, nästan hur länge som helst.

Lagar ni slangar?
Skippade flyweight och bytte till ultraweight tror jag de heter. 25 gram mer men håller mycket bättre. Lagar bara de tunga som jag tränar med.

Lagar ni slangar?
Ja, egentligen så skulle man ju kunna köra med 'fulslang' när man tränar och ha nya när man tävlar (eller ja.. cyklar ett motionslopp...)

Tror jag kör på den riktlinjen i framtiden. Nu har tanten tömt soppåsen så dom tillhör Falu Energi & Vatten nu.

Med facit i hand så är det ju rätt korkat att offra dyra slangar på en happyrajd som cyklas i ett tempo för att ha så trevligt som möjligt.

/G

Lagar ni slangar?
Varför laga när en Mtb slang (Schwalbe, 130g) kostar drygt 50kr. Det går ju inte så många slangar/år så. Iof är det ett bra terapi arbete att laga ?

//Johan

Lagar ni slangar?
Skelletor skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför laga när en Mtb slang (Schwalbe, 130g)
> kostar drygt 50kr. Det går ju inte så många
> slangar/år så. Iof är det ett bra terapi arbete
> att laga ?
>
> //Johan

Om du har med två reservslangar på ett lopp och utan tvekan ger bort din lagade till någon med punka som saknar slang kommer karma och win-win hänga med minst hela dagen utan att man upplever att det kostade något alls. Har gjort så på Mälaren Runt och han som fick den blev inte alls ledsen fastän att den var lagad. :-)

Lagar ni slangar?
Har hittils aldrig haft extra slangar hemma i förväg, så de få gånger jag har punka så blir det en lagning, som jag iaf kör på i några veckor. Gillar själva pillandet, men inte stinkiga kemikalierna.

Lagar ni slangar?
Lagar.
Inte som att tiden det tar skulle hindra mig från att göra ngt viktigt. Sen kanske jag är lite snål också, men eftersom de lagade funkar precis lika bra som nya känns det lite omotiverat att slänga.
Men att göra egna laglappar, där drar jag gränsen.

Senast ändrad:
Lagar ni slangar?
Jag lagar alltid trasiga slangar, men byter till en hel.
Jag har alltså en låda med lagade slangar som jag inbillar mig att jag ska ta från när mitt ny-slanglager tar slut. Trist bara att jag har en tendens att fylla på lagret när jag är i cykelbutiker.

Jag tillhör den där gruppen människor som åker runt med en liten väska under sadeln. Nya slangar är så mycket lättare att få plats med där...

Lagar ni slangar?
Har trott att jag någon gång ska få för mig att laga punkterade slangar så jag lägger dom i en påse. Efter drygt tio års racercyklande har det än så länge inte inträffat att jag tagit mig i kragen och lagat någon, så jag kanske bara skulle slänga skiten!?

Lagar ni slangar?
GoranS skrev:
> Har trott att jag någon gång ska få för mig
> att laga punkterade slangar så jag lägger dom i
> en påse. Efter drygt tio års racercyklande har
> det än så länge inte inträffat att jag tagit
> mig i kragen och lagat någon, så jag kanske bara
> skulle slänga skiten!?

Jag kan ta dem, laga dem och ha med mig i bilen och lite varstans. Förr eller senare är det nån stackare som blir överlycklig av assistansen om man ger bort en när det är punkakris.

Lagar ni slangar?
frankerat skrev:
> Lagar det jag kan... inte bara cykelslangar.
>
>
> En bra karl reder sig själv ;)

Och en teoretiker med tummen mitt i handen får låta det svida i plånboken!

Lagar ni slangar?
Annars kan man återanvända:

bicycletubechair.jpg

Lagar ni slangar?
Gör av med för få slangar för att orka laga. Alltid 2 nya med i ryggsäcken och några till i förrådet. Köper oftast nån slang när jag är i en passande butik.

Lagar ni slangar?
Pendlade nästan hela förra våren med en i-fält-silvertejps-lagad slang i bakhjulet.
Höll luften så pass att jag glömde bort att byta till ny. :-)

Lagar ni slangar?
Jag har helst en lagad slang med som reservslang. Då vet jag att den funkar.
Har råkat ut för att ha med helt ny reservslang som när den skall användas har trasig ventil.
Not fun!

Lagar ni slangar?
frankerat skrev:
> Lagar det jag kan... inte bara cykelslangar.
>

Precis!

Bara för att det går. Av respekt för jordens begränsade resurser. Pretentiöst, men jag kan stå för det.

Lagar ni slangar?
Jag har tänkt massor av gånger att jag ska börja laga slangarna i stället för att alltid byta till ny. Men jag har så dålig ordning i mitt förråd och är så glömsk så jag hittar aldrig lagningskitet. Och kommer nästan aldrig ihåg att köpa nytt lagningskit när jag är i en lämplig affär. Och när jag äntligen kommer ihåg att köpa så tappar jag bort den också! Jag får nog fortsätta köpa nya slangar...

Lagar ni slangar?
Någon som vet var man köper vulklösning på lite större tub?
När man spelade bordtennis köpte man stora halvlitersburkar men det bli nog lite overkill...

Lagar ni slangar?
Hasse#7 skrev:
> Lagar om de är friska och inte har knepiga
> skador.

+1

> En ordentligt lagad slang
> funkar lika bra som en ny.

En lagad slang är bättre, eller åtminstone säkrare, än en helt ny, oanvänd slang.

> Vet man att de är ok
> kan man åtminstone ha dem som reservslang.

Jag gör tvärtom:
Reservslangen är inte lagad (men kontrollerad så att den är ok)
OM jag skulle få punka byter jag till reservslangen,
den punkade slangen tar jag hem och lagar,
sedan byter jag slangar och sätter alltså den lagade slangen i däcket.
På så sätt är jag alltid helt säker på att ha hela och välfungerade slangar i både däck och som reserv.

/Håkan

Lagar ni slangar?
Köper ett gäng nya slangar, när de är punkade lagar jag dom helst i solsken på uteplatsen
med en kall öl. Sen kan man köra ett tag till. Men förr eller senare så är dom slut.
Men man ska återvinna...

Lagar ni slangar?
Gör lite både och beroende på vart jag punkar. Får jag punka hemma så lagar nästan jämnt, ute på fält så är det alltid byte till ny slang brukar då inte ta hem den gamla slangen utan slängs på plats om jag är ute på en kortare runda i civilisationen. Är jag däremot ute i obygden så åker den gamla slangen med ifall jag skulle få en ny punka. Har alltid med mig självhäftande lagningslappar som ska användas vid krislägen för att undvika långa promenader.

Lagar ni slangar?
Lagar om hålet är lätt att hitta, typ man kan lyssna sig till var det pyser. Om det är en lömsk pyspunka kastar jag slangen. Orkar inte köra metoden med vattenbad och titta efter luftbubblor...
Använder på både lagade och nya slangar. När punktering uppstår byter jag till reservslang som kan vara ny eller lagad. Sen tar jag hand om den punkterade slangen. Om jag hittar hålet utan för stort detektivarbete så lagar jag den. Efter att vulkningen fått tid att torka, provtrycker jag den några dagar och kollar att inte luft pyser ut. Sen läggs den i lådan med nya och beg slangar.

Lagar punkterade slangar till mig själv, fru och tre barn. Brukar bli en handfull om året.

Det jobbiga är inte att sätta lagningslapp på hålet på slangen, det jobbiga är att ta av hjul (på nav-växlade cyklar) samt kränga däck på nersölade, äckliga pendlarhärken. Så, är man ändå igång och meckar med någon cykel för att byta slang, tycker jag att extra-arbetet att laga slangen är väldigt litet.

Lagar ni slangar?
ratatosk skrev:
> frankerat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lagar det jag kan... inte bara cykelslangar.
> >
>
>
>
> Precis!
>
> Bara för att det går. Av respekt för jordens
> begränsade resurser. Pretentiöst, men jag kan
> stå för det.

Den inställningen gillar jag!

Lagar ni slangar?
Samlar trasiga slangar på hög och lagar alla på en gång.

Supertramp skrev:
> På en navväxlad cykel som är krånglig att ta
> av hjulet på, kan man inte laga slangen med
> hjulet på?

Går alldeles utmärkt.

Tillbaka
Topp