Lägenhetsvänlig trainer

Bakbromsen

Aktiv medlem
Lägenhetsvänlig trainer
Är i tagen att köpa en trainer. Bor i en lyhörd lägenhet och vill inte reta grannarna mer än man redan gör. Vad ska jag köpa? Den behöver inte ha massa finesser, det enda den ska funka till är att jag ska kunna trampa mig ordentligt trött utan massa oljud.

Lägenhetsvänlig trainer
Vet inte hur andra gör men jag kör min på hög belastning och lilla klingan så det inte blir så mycket snurr på grejerna. Det gör en otrolig skillnad i ljud och så får lilla jobba lite också för den använder man ju aldrig annars.
Det här kanske inte funkar om man har en som går att koppla till diverse datorer och program där hastighet, watt +ANNAT mäts, men med en enkel med motståndsvred går det bra.

Lägenhetsvänlig trainer
Jag tycker det är helt obegripligt att vanliga trainers fortfarande är så populära. För en trainertillverkare skulle det vara ett par veckors jobb att bygga om en existerande trainer för att helt ersätta bakhjulet och föra över rörelsen via en rem. Nästan helt tyst och vibrationsfritt. Det enda det innebär är för användaren att köpa till en kassett och att ta av bakhjulet vid montering. Men resultatet blir nästan helt tyst. Dessutom slipper man alla problem med slir, däckslitage och smuts.

Lägenhetsvänlig trainer
Bakbromsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Var köper man KK Road Machine?
>

Har kört på min i några veckor. Beställde min från http://velocipeter.se/catalog/ eftersom han oftast har den i lager. Vet att den även finns att beställa på http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a113225/hometrainer-road-machine-ii.html?mfid=810 .

Bra kvalitet och lätt att använda. Har kört en hel del suffer fest på den. Körde först på min MTB med 44-11 utväxling och hade gärna haft lite mer motstånd vid höga växlar och låg kadens. Man när jag kör CX med 50-11 så finns det gott om motstånd.

Dock så är jag van vid att köra lite tyngre och med lägre kadens.

Lägenhetsvänlig trainer
geologen skrev:
> Jag tycker det är helt obegripligt att vanliga
> trainers fortfarande är så populära. För en
> trainertillverkare skulle det vara ett par veckors
> jobb att bygga om en existerande trainer för att
> helt ersätta bakhjulet och föra över rörelsen
> via en rem. Nästan helt tyst och vibrationsfritt.
> Det enda det innebär är för användaren att
> köpa till en kassett och att ta av bakhjulet vid
> montering. Men resultatet blir nästan helt tyst.
> Dessutom slipper man alla problem med slir,
> däckslitage och smuts.

Du menar så här?

Lägenhetsvänlig trainer
Jag känner till den, men där måste konstruktionsavdelningen ha knarkat svamp under processen. Att göra en trainer med fläktmotstånd är ju helt hjärndött ur ljudsynpunkt!

Nej, naturligtvis ska man ha motståndsgivare i form ett paddelhjul i en trög vätska, inkapslat och med kylflänsar runt. Väldigt tyst och vibrationsfritt.

Lägenhetsvänlig trainer
maartin skrev:
> Min Elite Supercrono Powerfluid är tyst. Det är
> mest drivlinan som väsnas. Ingen granne har
> klagat hos mig (30-talshus).

Det som väsnas är kontakten mellan rullen och däcket. Det är den komponenten som måste elimineras för att få en tyst trainer. Ingen trainer med sån lösning kan bli särskilt tyst. Men olika människor har nog olika referensnivåer för "tyst". Grannarna kan ha en annan referensnivå...

Lägenhetsvänlig trainer
När jag tränar sent på kvällen klagar min fru på det vinande ljudet trots att jag sitter i ett utomhusförråd och sovrummet ligger i den delen av huset som vetter åt andra hållet. Tio meter och två utomhusväggar + att ljudet ska runt hörnet på huset. Kör med trainerdäck (hjälper något men inte mycket).

Tillbaka
Topp