Lager och det handlar inte om öl utan om kullager.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
även om man kan bli kul av lager så kallad kullager och kulmagad så har jag en fråga om hjullager med kulor

Sambon har en Nishiki, tror det är PRO SLD från typ 2016 med Tiagra 2x10.
Den klonkade lite från hjullagret bak så jag pillad elite på det i går kväll och fann att det är lösa kulor.
Har kikat lite på Intyrnät och kom väl fram till att man kan plocka isär allt, göra rent och fetta in med SKF fett så blir det Happykorrekt.

Men går det att byta ut till maskinlager?

Cykeln går året runt i Ståkhålm och hon trampar på tunga växlar, ja jag vet men gammal hund osv.
Så jag tänker att ngt mer underhållsfritt kanske är bra?

Kanske tänker nu någon som kan sådant här att ja men visst ta med cykeln så kikar vi på detta :) Ja jag å cykeln finns i norra Hässelby.

även om man kan bli kul av lager så kallad kullager och kulmagad så har jag en fråga om hjullager med kulor

Sambon har en Nishiki, tror det är PRO SLD från typ 2016 med Tiagra 2x10.
Den klonkade lite från hjullagret bak så jag pillad elite på det i går kväll och fann att det är lösa kulor.
Har kikat lite på Intyrnät och kom väl fram till att man kan plocka isär allt, göra rent och fetta in med SKF fett så blir det Happykorrekt.

Men går det att byta ut till maskinlager?

Cykeln går året runt i Ståkhålm och hon trampar på tunga växlar, ja jag vet men gammal hund osv.
Så jag tänker att ngt mer underhållsfritt kanske är bra?

Kanske tänker nu någon som kan sådant här att ja men visst ta med cykeln så kikar vi på detta :) Ja jag å cykeln finns i norra Hässelby.
Om ett cup&cone-lager "klonkar" eller går trögt på något ställe i varvet är det ofta hack i konorna och i värsta fall även skålarna.
Konor går till viss del att slipa upp och få det ok och det håller ett tag till, även om man sabbar ev uthärdning.
Jag skrev lite om en sån operation för ett tag sedan:
Inlägg i tråden 'Dagens fulmek-tråden' https://happyride.se/forum/threads/dagens-fulmek-traden.628856/post-3914953
Har man inte tillgång till svarv funkar en borrmaskin hyfsat oxå.

Byta till maskinlager innebär byte av nav. Alltså plocka bort alla ekar och börja om.

Tillbaka
Topp