Lager till BB Wilier Zero.9 24 eller 25mm??

Mini_me

Aktiv medlem
Glas i hågen plocka jag isär hojen för komponent byte. Då gör man ju som man gör och går över diverse lager och letar sprickor mm.

På Vä sida (icke drivande sida) verkar lagret ha fått smak på grus.
Detta är ett BB386EVO stil på lager och en snabb googling resulterade i svinigt dyra keramiska lager (sen tog tiden för googling slut).

Film på eländet:

Nu har tid för happy frågor uppstått och frågan blir då: Finns dessa som lösa lager (Maskin lager) och kan man driva ur det utan att döda säte/ram/psyke?
Om inte , vart hittar man prisvärda lager?

Bild på ram:

Senast ändrad:
Kan även tillägga att befintligUltegra vev skall bytas mot en Sram vev. Olika mått på axel om jag hajat. Kan man då montera lager som passar utan adapter eller får man gilla läget?

Inte för att det är sjukt viktigt men dom kom ur riktigt snällt ??

image.jpg

Rekommenderar att köpa lösa SKF, dom har en helt annan livslängd jmf med alla andra kinalager man kan köpa på nätet. Kostar klart mer men är något helt annat samtidigt.

Satt Ultegra 6800 med 24mm axel på hojen.

Ska byta till Sram veven som jag bytte med dig. Den borde oxå ha 24mm (GXP)

Men är det 24mm inre som går ihop med Sram? Plast grej finns (har den kvar) men den passar i det gamla lagret = minskar ner till 24?

Fan vad dom rör till allt...

Ok nu är det många mått men Sram veven har axel 24mm drivsida och 22mm ej drivsida.

Plast plupp som nämns ovan är 24/25 (inre/yttre).

Dvs jag måste då ha en adapter från 25-22 eller 24-22.

För det lär inte finnas lager som har 37 yttre som har 22 inre...eller?

Mmmm, axeln är 222 och lagret 22.2 och man klämmer axiellt över innerringen med några hundra kilo genom att dra åt med 40-50Nm. Mycket bra lösning som fler borde kopiera.
[Eftersom du har presspassning på ytterringens så se till att du har vågbricka på drevsidan och att den är lite lagom hopklämd halva fjädringsvägen.]

Dåsa.

Edit: Men det lagret är 8mm brett, dvs kommer sticka ut 1mm mer än original. Men kanske inte är ett problem...

Nån vågbricka finns inte i nuvarande setup.
Vad fyller vågbrickan för funktion? (Vissa googlar , jag frågar emmer)

Senast ändrad:
Vågbrickan tar upp glappet man kan få i sidled när lagret på frisidan inte är fixerat i båda riktningar på yttringen.
(På den bsa-gxp jag petade isär satt det en låsring i koppen utåt, och då kan det se ut hur det vill på andra sidan. Men på pf86,5 - eller vad för abrovink du har - så måste man låsa åt i sidled över båda lagren - precis som på htII eller megaexo eller bb30 - och då fyller vågbrickan den funktionen då den funkar som en liten fjäder.)

Så. Nya lager kommit och lyckades få ihop allt. Om det snurrar lätt och fint utan brickor och annat tjafs , är man grön då? Eller måste det våg brickor eller en sån bricka som är mellan lager och vä veve (Den som har samma mitt del som veven).

Tillbaka
Topp