Lagerbanor, hjullager

eeyore

Medlem
Lagerbanor, hjullager
Går det att byta lagerbanorna i ett Shimano baknav?

Jag renoverade baknavet igår och fick då till min stora sorg se att lagerbanan börjat ge upp. Märkligt tyckte jag, eftersom det lagret inte rullat mycket mer än 3000km... Konor har jag bytt till höger och vänster på alla mina senaste cyklar, men aldrig att lagerbanan tagit slut :-/

Så, blir det till att köpa nytt nav eller kan man ta lagret till LBS som byter banan?
(Eller finns det till och med kanske en liten möjlighet att reklamera? Lagret var i god kondition när jag öppnade det, men ändå skador på lagerbanan... borde vara dålig kvalitet eller defekt från fabrik.)

Lagerbanor, hjullager
Tror inte det "går" att byta lagerbanor. Säljs inte som reservdel av Shimano, men om du har ett likadant nav kan du förmodligen med lite pill plocka banorna från det.

Angående reklammation är det bäst att snacka med LBS och se. Shimano brukar hantera sådana ärenden på ett bra sätt.

Lagerbanor, hjullager
Jag knackade ut lagerbanorna ur mitt shitmano framnav utan problem. Funderad på att sätta i maskinlager som någon hadde fin beskrivning med bilder på tidigare här i forumet. Men då måste navet ekras av för att få plats i svarven, så det blev ett nytt hjul i stället pga dåligt med tid..

Lagerbanor, hjullager
som redan skrivet så ligger den stora utmaningen i att få tag på en lagerskål som reservdel - kräver att du har ett annat nav du kan plocka ifrån.
Fixar du det så gäller det att lagerskålen sticker ut lite i navets centrala hålighet. Har man inte en liten kant där att knacka mot så brukar det bli svårt att övertala lagerskålen att flytta på sig.

Lagerbanor, hjullager
gunnar.westholm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag knackade ut lagerbanorna ur mitt shitmano
> framnav utan problem. Funderad på att sätta i
> maskinlager som någon hadde fin beskrivning med
> bilder på tidigare här i forumet.

Det är inte bara att stoppa i maskinkullager, man måste ha plats inne i navet för distanshylsan som skall ta upp kompressionskrafterna när hjulet monteras också. Går säkert på en del av naven, men vete sjutton om det funkar för alla.

Tillbaka
Topp