Lagerkona till framhjul på hybrid?

johfo

Aktiv medlem
Jag behöver en ny lagerkona, men hur hittar jag rätt?

I helgen upptäckte jag att det var lite glapp i framhjulet på fruns Nishiki City 501, årsmodell 2014 och jag plockade isär det och inspekterade.
Konan på högersidan var i dåligt skick. En massa små gropar i banan där kulorna går.
Kona.jpg

Lagerkoppen och kulorna verkade hittills klarat sig (studerade dem med lupp och körde kulspetspenna i koppen).
Därför tänkte jag att det kanske är värt att leta upp en ny kona, så kanske hjulet går några år till. Dock har jag inte lyckats hitta vad det ska vara för kona och var jag ska få tag i den.

Cykeln är alltså 2014 och enligt Nishikis kollektionsarkiv är det "Hjul: Linus Disc fälg, 36 smidda förstärkta svarta ekrar, Shimano RM-35 centerlock nav, svart"
Men på naven står det bara "Linus" och inga som helst nummer

Konan är 15 mm ytterdiameter och sitter då ganska tight i hålet in till lagerkoppen och utanpå sitter det en gummibussning
Navppet.jpg

Nav.jpg

(här ihopmonterat för test utan gummibussningen)

Mäter jag quick release-axeln så är ytterdiameter på den 8.9 mm och gängstigningen verkar vara 1.0 mm. (M9x1 kan väl inte förekomma på så många ställen, men det verkar det vara i alla fall.)
Den dåliga konan är på högersidan, så alltså motsatt sida mot bromsskivan.
Det är 10 kulor på varje sida, dock glömde jag mäta kul-diametern innan jag satte ihop det och justerade så gott det gick så hon kunde använda cykeln så länge, även om det säkert minskar chansen att rädda det. Men vi är envisa cykelpendlare och åker inte bil om det går att undvika.
Jag har googlat upp att det verkar vanligast med 3/16" (4.76mm) i framnav och 1/4" (6.35 mm) i baknav och det kan mycket väl stämma att de var knappa 5 mm. Över 6 tror jag inte de var.

Är det någon som vet vad det ska vara för kona och var jag kan få tag i den lite snabbt och smidigt? (Göteborgsområdet, eller på distans med lite snabb leverans och billig frakt)

Mina blev sopor också. Köpte då nya hos en lokal cykelhandlare. De kom komplett med axel. Det var nån universalmodell å de passade utmärkt. :)

frid!

Miracle sa:
Mina blev sopor också. Köpte då nya hos en lokal cykelhandlare. De kom komplett med axel. Det var nån universalmodell å de passade utmärkt. :)

frid!
Jo, men det ska ju helst vara rätt diameter för att passa i öppningen till lagerkoppen och jag har ingen lust att irra runt alla stans LBS.

Jag var inne på Sportson Järnbrott i helgen och de hade inga lösa konor. Det enda han hittade var en komplett axel, men det var inte en quick release-axel, så den tror jag inte passar.
Cykelkraft hade några axlar, tror det var den här https://www.cykelkraft.se/framaxel-cykel-108mm-for-snabbkoppling-sats-med-lager-diam9mm och några snarlika i olika längder, men den har 9 kulor i en hållare och navet i fråga har 10 kulor utan hållare, så frågan är om kulbanan motsvarar lagerkoppen.
Jag hittade den här RM-35 höger-konan i deras webbshop https://www.cykelkraft.se/kona-fh-rm35-hoger men det står att den är för bakhjul och jag hittar inga mått någon stans. Kan ju förvisso ta isär bakhjulet och mäta på de konorna, men jag har ingen lust att justera om det lagret i onödan... Det vore bekvämast att hitta något som passar och helst slippa åka runt en massa.

Det finns ett stort antal varianter av koner, därför kan det bli en svår uppgift att hitta någon som passar om du inte har ett kvalitetsnav där du kan få fram en reservdelslista. Med största sannolikhet behöver du även nya kulor. Det bästa rådet jag kan ge dig är att köpa ett nytt kvalitetsnav och bygga om hjulet eller ennu bättre att köpa ett nytt hjul av bra kvalitet. Maskinkullager är oftast lättare att få tag på och byta.
Alternativet är att köpa ett nytt rimligt hjul och veta att du efter en tid får byta även det.

Tillbaka
Topp