Laglappar till däcksidor

Rattnalle

Aktiv medlem
Laglappar till däcksidor
Jag är en sån där snål jävel som gillar att laga saker. Även däck när det inte är så stora hål.

Laglappar för slang fäster ju bra men eftersom de är elastiska tittar de gärna ut ur hålet efteråt.

Vad ska man ha istället och var köper man det? Jag har googlat lite men uppenbarligen efter fel saker. Behov av solution mm är inget hinder, jag vill ha en bra lösning snarare än en snabb. För det snabba finns det rennwurst.

Laglappar till däcksidor
Rattnalle sa:
Jag är en sån där snål jävel som gillar att laga saker. Även däck när det inte är så stora hål.

Laglappar för slang fäster ju bra men eftersom de är elastiska tittar de gärna ut ur hålet efteråt.

Vad ska man ha istället och var köper man det? Jag har googlat lite men uppenbarligen efter fel saker. Behov av solution mm är inget hinder, jag vill ha en bra lösning snarare än en snabb. För det snabba finns det rennwurst.

Jag har vi några tillfällen limmat en tjockare gummibit på insidan.
Har fungerat.

Laglappar till däcksidor
martinmalmberg sa:
Rattnalle sa:

Jag har vi några tillfällen limmat en tjockare gummibit på insidan.
Har fungerat.
Vad för gummi? Det är lite det jag är ute efter.

Tidigare fanns en vävförstärkt bit i Biltemas punkakit men de har slutat med det.

Laglappar till däcksidor
Laglappar till däcksidor
Klipp sönder ett gammalt xc däck och använd däcksidan från det som laglappar. Jag fixade mitt däck som jag punkade i spanien så när jag fick låna ditt michelin däck.

Laglappar till däcksidor
I och för sig..

Normalfallet är dock snakebites som är gränsfall att en salami funkar i längden. Det håller med en vanlig laglapp men eftersom den tittar ut lite så känns det känsligt om jag skrubbar i något. Något med väv i skulle därför räcka utmärkt.

Snittar jag upp stora hål får jag överväga andra alternativ eller ge upp.

Laglappar till däcksidor
Jag lagade en 40 mm reva i sidan på mina Conti RK med en bit non-woven och liqui-sole. Och några stygn för att däcket skulle hålla formen under reparationen. Provat med en veckas jobbpendling m 4 Bar i däcket. Håller fint.

Laglappar till däcksidor
ForesterGuy sa:
Henrik_E sa:
Park Tools TIre Boots är väl mer för att komma hem än en varaktig lösning?

...vilket i Yonnas fall blir...150 mil? ?
Haha! Men jo, du har rätt :)
Men ändå skulle jag aldrig rekommendera tire boots, laglappar or whatever, permanent, framförallt inte på skinnywheels i t.ex Alperna. En ambulans tur till sjukhuset är ju alltid dyrare.

Rattnalle sa:
Yonna sa:
Du menar lagningslappar som Park Tool Tire Boots? Har alltid några TB med mig; cirka 8x5cm, kan även användas på slanglösa däck, väger 5gram (3styck) och funkar också i skor för det har jag testat :)
https://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2
Är de självhäftande och funkar de i så fall? Har hört lite blandat om deras självhäftande för slang.
Jo. dem är självhäftande: "A super strong pressure sensitive adhesive assures the boot stays in place in any tubed tire, road or mountain, high or low pressure."

Snabbaste lösning är förstås the dollar bill trick. Fyrdubbelvikt sedel funkar aaaaaallltid ..

P1140205.jpg

.. men kan vara dyrt om man har en fatbike för då behöves minst fyra sedlar :)

P1140206.jpg

Laglappar till däcksidor
Klipper lagom stora bitar ur däcksidan från ett gammalt kasserat däck. Lite solution som fixerar, så funkar det. Blir nästan ingen bula alls. Har iofs bara testat med slang, inte slanglöst. Silvertape är testat, men håller inte länge.

Laglappar till däcksidor
har tire boots med mig, men också ett stycke dragfast tyg. ger hållbar lagning med solution, dock med liten bula. sätter en lagningslapp på utsidan, av inget bra skäl alls)

när utsidan av däcket börjar bli avskavd spacklar jag på polyuretan (liquisole, sikaflex, biltema vindrutetätning skit samma). står emot bra och är också bra för att laga skosulor)

Laglappar till däcksidor
Jag körde biltema gummilagning och en punkalapp nu på ett litet hål. Kör slanglöst, får se hur länge det håller, hålet är relativt litet så jag tycker det borde hålla länge.

Laglappar till däcksidor
Bumpar tråden bara för att jag är avundsjuk över att Yonna har vapenfett i cykelverkstaden. Är dock inte förvånad. :)

Tillbaka
Topp