Lagning av regnkläder

Lagning av regnkläder
Finns det någon som vet om det finns någon skräddare, service verkstad eller dylikt som kan laga fodrade regnkläder i yttermaterial PU
genom tejpade eller helst svetsade sömmar så att det blir vattentätt?
Jag har letat på nätet i flera veckor nu och endast hittat tre stycken som eventuellt sysslar med detta.

Willfix - som har fullt just nu och inte kan ta fler uppdrag.
Åre syverkstad - gör inga jobb i PU material blev svaret.
HS-service - Första frågan jag fick var: "Vad är en svetsad söm? Har aldrig hört talas om. Du har nog kommit fel." Sen la han på luren i örat på mig.
Trots en hel del goda recensioner här på sidan känns bemötandet som arrogant och kompetensen som tvivelaktig när man är i branschen och inte vet
vad en svetsad söm är.

Finns det någon i Sverige som kan utföra en sån här reparation? Någon som vet?

Lagning av regnkläder
Jag har provat det förut flera gånger. Det är på bakdelen det är trasigt.

Om man sätter en lagningslapp på ett ställe som det bara regnar på, t ex en ärm på en regn jacka, så funkar det säkert eftersom det bara kommer strilande vatten från regnet. När det är på bakdelen så är det ju meningen att det ska hålla tätt även om man sätter sig någonstans där det är blött. Då blir materialet utsatt för ett helt annat tryck än strilande vatten. En lagningslapp håller inte tätt då. Åtminstone har inte jag lyckats få det tätt.

Jag har fått tips att det bästa är en svetsad söm eftersom den blir helt tät. Ev. kan en tejpad söm fungera...
Plagget är en overall som var ganska dyr så jag kan tänka mig att kosta på en del.

Lagning av regnkläder
Nej, faktiskt inte. Tanken har fallit mig in men jag har varit lite avvaktande pga. det är ett "sidospår".

Jag fick ett tips om en firma i Stockholm som faktiskt kan utföra svetsade sömmar. Den arbetar dock inte med kläder utan tillverkar/lagar poolöverdrag, båtkapell, presenningar i PVC etc. Dom kände till att man kan svetsa i kläder men påpekade att vid de lagningar som de utför använder man betydligt kraftigare maskiner än vid lagning av regnkläder. Skulle de försöka laga kläder med deras maskiner så skulle förmodligen kläderna brinna upp. Man skiljer tydligen mellan grov och fin svetsning när det gäller svetsade sömmar. Man skulle kunna säga att det blir ungefär som att "använda sig av pansarvagn om man vill jaga småvilt". Det blir inte så mycket kvar efter en träff...
Med tanke på den erfarenheten och att torrdräkter, dykardräkter och sådant är lite utanför området så har det inte varit mitt förstahandsval...men det verkar inte finnas så många alternativ så jag får väl prova. Men det känns lite tveksamt.
Men tack ändå :)

Lagning av regnkläder
Någon som lagar dykardräkter är mitt förstatips, yrkesdykare använder gummerade dräkter i tuffa miljöer. En sån firma kommer ha mycket bättre koll på plagg än någon som lagar lastbilspresenning. Jag är rätt övertygad om att du löser detta bara du hittar rätt lagningslapp och lim för ditt material. HF-svets känns som rejäl överkurs.

Ska du svetsa behöver du ha koll på om det går att komma åt lagningsstället utan att skära upp plagget ytterligare? I så fall blir det plötsligt fler lagningar. Tänk dig att du ska kunna följa hela snittet i en ”stor symaskin”. Du skriver också att det finns foder i plagget, behöver det plockas bort för att komma åt lagningsstället? Min poäng är att om revan sitter tokigt till kan det bli ett stort och dyrt projekt att laga. Så ha med att plagget kanske behöver klippas isär i din projektplan.

Fotnot: ”Svetsningen” i det här fallet görs med högfrekventa vibrationer. De som inte ville åta sig jobbet hade antagligen en apparat vars lägstawatt var för hög för ditt material.

Lagning av regnkläder
Tack för alla fina svar.
Aron, du verkar ha bra koll på sådana här saker.

När det gäller lagningslappar har jag provat tre gånger förut och misslyckats. Antingen blir det inte tätt eller också blir det tätt och funkar då tills man tvättar plagget. Därefter börjar lappen lossna lite i kanterna och sedan är det bara en tidsfråga innan man är tillbaka på ruta 1 igen. Jag insåg då att jag har inte kompetensen för det här och därför vill jag lämna det någon branschkunnig person.

Svetsning var ett tips jag fick. Jag är övertygad att detta är en bra metod men eftersom man smälter materialet så arbetar man ju under hög värme och fodret kan ta skada. Tanken har slagit mig. Exakt hur man löser det eller om fodret måste tas ur eller om isolerar mellan foder och svets, eller hur man gör vet jag inte. Dessa detaljfrågor hade jag hoppats att "den branschkunniga personen" som jag letar efter kan svara på. Av den anledningen var dykfirmor inte aktuellt i ett första skede. Jag menar en dykfirma gör ju inga skräddar jobb ifall det är så att man måste börja trixa med fodret.

Som jag nämnde tidigare kan även tejpade sömmar eventuellt vara ett alternativ. Jag undrar om det kan bli ett lättare "projekt". Hur går det till vid användandet av tejpade sömmar? Behöver man ta ur fodret då?

Lagning av regnkläder
Tack för alla fina svar.
Aron, du verkar ha bra koll på sådana här saker.

När det gäller lagningslappar har jag provat tre gånger förut och misslyckats. Antingen blir det inte tätt eller också blir det tätt och funkar då tills man tvättar plagget. Därefter börjar lappen lossna lite i kanterna och sedan är det bara en tidsfråga innan man är tillbaka på ruta 1 igen. Jag insåg då att jag har inte kompetensen för det här och därför vill jag lämna det någon branschkunnig person.

Svetsning var ett tips jag fick. Jag är övertygad att detta är en bra metod men eftersom man smälter materialet så arbetar man ju under hög värme och fodret kan ta skada. Tanken har slagit mig. Exakt hur man löser det eller om fodret måste tas ur eller om isolerar mellan foder och svets, eller hur man gör vet jag inte. Dessa detaljfrågor hade jag hoppats att "den branschkunniga personen" som jag letar efter kan svara på. Av den anledningen var dykfirmor inte aktuellt i ett första skede. Jag menar en dykfirma gör ju inga skräddar jobb ifall det är så att man måste börja trixa med fodret.

Som jag nämnde tidigare kan även tejpade sömmar eventuellt vara ett alternativ. Jag undrar om det kan bli ett lättare "projekt". Hur går det till vid användandet av tejpade sömmar? Behöver man ta ur fodret då?
Allt det där blir enklare att besvara om du berättar vad det är för plagg och visar lite bilder.

Annar att du kanske tror att dykfirmor bara lagar neoprenvåtdräkter? Sånt gör de väl också, men i Sverige dyker man med torrdräkt. Hobbydykarna brukar ha varianter som ser ut som Cordura (tänk grovt väsktyg). Yrkesdykarna har gummerade dräkter som ser ut som en gummijolle på utsidan. Och så finns det en massa varianter däremellan.

Så. Om du har en vattentät overall som inte kan lagas i friluftsbutiken, då är dykutrustningsreparatören det första stället du bör vända dig till.

PS Om du vill ha en lapplagning som håller ska lappen vara i samma material som yttertyget och sen limmas det med ett kontaktlim som matchar plasten.

Senast ändrad:
Lagning av regnkläder
Jag har hunnit prova en del tips nu och fått ytterligare några på vägen så att säga när jag ringt runt.
Det har blivit många "nej" och inga "ja" men däremot ett par "kanske" och faktum är att de som sa "kanske"
var såna som reparerar våt- och torrdräkter.

Så jag måste erkänna: jag hade fel och Aron och Nisseson hade rätt! (Jag fick faktiskt några nej även från våt- och torrdräkts reparatörer med. Det gäller att komma i kontakt med "rätt" dykfirma ?.)

Efter påsk fortsätter följetången och då får jag se om "kanske" kan bli ett "ja". Så problemet är inte löst än.
Men tack för alla tips i alla fall.

Tillbaka
Topp