Lagombra bygger i Täby !

Stelben

Ny medlem
Lagombra bygger i Täby !
Dialogmöte angående mountainbikebanan i Täby! 01-02-2010 kl 18:30 Erikslundsskolans matsal.

http://www.taby.se/Nyheter/Dialogmote-om-ny-mountainbikebana-i-ErikslundOstra-Vallabrink/

Bläddra till sidan 33

http://213.115.145.76:8080/erez/taby.html

Lagombra.JPG ht=472

Senast redigerad av en moderator:
Lagombra bygger i Täby !
Härligt konflikten kan ta vid norr om staden..... snart är det väl cykelförbud här också.... även om kommunen sanktionerar detta så lär väl en del personer se rött och kämpa emot ordentligt nu mot ALL cykling i skogarna...... nåväl hoppas att det blir tvärtom.....

Lagombra bygger i Täby !
Så ja...Positivt tänkande.Jag kan till och med tänka mej att komma ner och hjälpa till med byggena om det behövs.Msn/e-mail finns på profilen.

Lagombra bygger i Täby !
Ja, och skadan är väl egentligen redan skedd nu när det uppmärksammats i tidningen och ett antal "naturintresserade" fått upp ögonen för att det passerar cyklar genom "deras" skogar...... återstår att se om detta lyckats sabba stigcyklingen norr om staden också nu.... det vore ju underbart om ett fåtal lyckas sabba för samtliga för sin egen ekonomiska vinnings skull.........

Lagombra bygger i Täby !
Varför lät det inte så här när vi byggde NICK-spåret? Samma farhågor borde rimligtvis ha gällt då, men jag antar att det som vanligt är HK att gnälla på allt lagombra gör...

Lagombra bygger i Täby !
Det är väl nice att han får bygga med tillstånd av kommunen nånstans.
Sluta wina.
men det som jag tycker är märkligt är att det är just Täby som släpper pengar till sk kulturprojekt.
Direktörerna kommer nog snart protestera att pengarna går till nåt helt onödigt

Lagombra bygger i Täby !
Bra parallell Fredrik. Jag är väl helt enkelt väldigt rädd för att det skall bli ett elände att cykla helt enkelt. Fast jag kanske inte ger allmänheten den tilltro den förtjänar folk kanske omfamnar dessa byggen och det ger vind i seglen för stigcykling, vilket ju vore det allra bästa. Personligen bryr jag mig inte om byggena eftersom jag varken har intresse eller talang för att använda dem :)

Jag är dock rädd att de är mer ett rött skynke för folk som inte gillar "avvikande" aktiviteter i skogen som vi stigcyklister är oavsett om det är North Shore, XC eller vad man nu pysslar med. Sedan är jag väl dessvärre inte speciellt HK eller pK för den delen heller då hade jag rent kategoriskt utan resonemang bara sågat hela idén. Jag försöker i alla fall vara nyanserad :)

Men med i färskt minne hur valserna gått runt Hellas så får man en klump i halsen....... På sätt och vis är det bra att det flyttas från det infekterade Hellas där jag visserligen aldrig cyklar bara det inte ställer till mer problem runt staden.....

Ja ja jag ville ju egentligen inte måla fan på väggen men när det dök upp norr om staden också och efter att ha stått vid sidan av den infekterade situationen i Hellas så tycker jag det inte lät så roligt.....

Lagombra bygger i Täby !
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja ja jag ville ju egentligen inte måla fan på
> väggen men när det dök upp norr om staden
> också och efter att ha stått vid sidan av den
> infekterade situationen i Hellas så tycker jag
> det inte lät så roligt.....

Men vad är det som inte låter så roligt? Jag tror att du förblindas av happy-hatet mot lagombras konstruktioner i Hellas. Varför skulle ett kommunalt bygge, som det faktiskt handlar om i Täby, påverka MTB-cyklingen i hela norrot? Det finns ju ingen som helst rimlighet i att måla upp ett skräckscenario baserat på detta. Det är väl skitbra att det finns en kommun som inser potentialen och värdet i att satsa pengar på cykling?

Och som erik h påpekar, trots alla upprörda diskussioner här på happy så cyklas det som aldrig förr i Hellas...

Lagombra bygger i Täby !
Äh, inget snack om att Lagombra snickrar snygga spänger. Jag tror det är en gigantisk skillnad att göra detta som ett radhusanarkistiskt tilltag eller på uppdrag av kommunen. I bästa fall blir Täby en föregångskommun i hur man tar tillvara på ungdomars intressen och folk i allmänhets motionsbehov och friluftsintresse via mountainbiking. Det blir en sprudlande lekplats där cyklister, svampplockare, barnfamiljer och orienterare lär sig umgås och trivas ihop. Stigtalibanerna får vi väl ta hand om i Hellas :)

erik h lyfter vidare fram en viktigt poäng. Allt sedan förbudet har det med kommunens tillstånd årligen arrangerats större cykellopp i Hellas.

Lagombra bygger i Täby !
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> I Täby har det väl alltid varit större problem
> med cross/endurååkare i skogarna än någon
> direkt konflikt med cyklister ? :-/ T

Ja, om livet i norrort kan ni som bekant läsa här :-D

Hoppsan, glömde länken:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/892718/893595#msg-893595

Det finns förövrigt feeeta NS-banor här. Får Lagombras att likna små plockepinn.

Stalle

Lagombra bygger i Täby !
cerberos skrev:
> Bra mina farhågor är ogrundade nu kan se fram
> emot ännu mer att cykla på.

Det blir nog sådär lagom bra...

Lagombra bygger i Täby !
Oj,...är NS en livsstil....

Synd att grusplanerna växte igen när ingen använde dem i täby. Förstår att dom vill sattsa på mer långlivade lösningar.

Lagombra bygger i Täby !
Lagombra är kung med motorsågen. Och det gnälls friskt helt i onödan, va e det med folk egentligen, det är ju toppen att komunen får tummen ur. Att det skulle ge upphov till gnäll är ju uppenbart, men det är ju ni som gnäller. Shape up och var glad!

Tycker för övrigt att distinktionen naturkonservatister och aktivister är klockren. Cityskogarna är inte urskog, det är rekreationsområden.

Lagombra bygger i Täby !
Atlas skrev:

> Cityskogarna är inte urskog, det är
> rekreationsområden.

Tänk om alla kunde inse det.

Lagombra bygger i Täby !
jomper skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Cityskogarna är inte urskog, det är
> > rekreationsområden.
>
> Tänk om alla kunde inse det.

Det har de. Det är därför de numera lutar sig på konfliktargumentet. Se t ex prolemen i Skåne. I Hellas bytte förbudsförespråkarna snabbt fot när slitageargumentet föll pladask. Konfliktargumentet är svårare att bemöta så fort någon idiot blåser förbi en barnfamilj eller en gubbstrutt i fel läge och i fel fart, eller, gud förbjude, ens kan misstänkas störa viltet inom det närmaste kvartalet innan jaktpremiären.

Vilka andra friluftsutövare rör sig fram i 20-30km/h i grupper om +20 utövare? Det tycker jag kan stämma till eftertanke.

Lagombra bygger i Täby !
Jag rör mig i 15-25km/h oftast ENSAM.... i norrort.

Låg profil, hänsyn och vänlighet är min strategi för att få fortsätta cykla i skogen. Det kostar väldigt lite att bromsa upp och hälsa med ett vänligt leende i skogen eller bara byta några ord med vandrare.......

Lagombra bygger i Täby !
En stor grupp kan ju upplevas som mycket mer störande. Men jag tror också att "Alfons Åberg-helikoptrar" kan uppfattas som störande eftersom de är där hela tiden. Och de sticker ut mycket mer från skogsvyn än ett par cykelspår.

Men å andra sidan: vill man klaga så hittar man alltid nåt att klaga på.

Personligen tycker jag det är ganska tomt på icke-cyklister i Hellas numera. Nån gång i maj försvann de från stigarna. De kanske tröttnat på cyklisterna. :)

Lagombra bygger i Täby !
Ville skrev:
> är NS en livsstil....

Ja, det är skönt att höra att några tar ansvar för lite rediga livsstilar!

Livsstilshobbys drabbas hårt av det här 2.0-samhället; med mängder av hobbys samtidigt och med väldigt kort livslängd på allt och så karriär- och självförverkligandekrav ovanpå detta börjar de gamla goa committade livsstilarna få stryka på foten.

Lagombra bygger i Täby !
En gång när jag var på ica blev en tant arg för att damen efter henne började lasta upp på bandet innan tanten var helt klar. Damen bad om ursäkt men det var inte tillräckligt för tanten som efter att jag köat i en annan kassa, betalat och packat mina grejer fortfarande stog och gormade åt den stackars damen.

Lagombra bygger i Täby !
H. skrev:
> En gång när jag var på ica blev en tant arg
> för att damen efter henne började lasta upp på
> bandet innan tanten var helt klar. Damen bad om
> ursäkt men det var inte tillräckligt för tanten
> som fortfarande efter att jag köat i en annan
> kassa, betalat och packat mina grejer fortfarande
> stog och gormade åt den stackars damen.

Är det då man skall dela ut en kram till gormtanten? det lär ju vara det som saknats henne väldigt länge.

Lagombra bygger i Täby !
När man tänker efter så är platsen nästan genialt vald. Det är en kulle med kanske 40 fallhöjdsmeter, svagt sluttande på ena sidan, brant på en annan, skogen når långt upp på kullen. Saknas en lift men annars skulle de kunna bli en bra grogrund för "lekbetonad" cykling (som det kallas).

Konkurens med andra motionärer kommer knappast bli ett större problem då Ensta med stora skogar och långa motionsspår finns bara 1km bort.

Området där det tänks byggas skulle kunna hysa både NS, nåt DH-betonat, nåt FR-aktigt och även nån slags lätt-utför-XC (vad man nu skall kalla det).

Man kanske får glida förbi Anders å bjuda på en kopp disel när han står där å sågar.

Stalle

Lagombra bygger i Täby !
Jag bor i Ellapark (ganska nära) så jag ser verkligen fram mot projektet :)
Bra komplement till Åvadirten.
Så det är väl bara att hoppas att det blir av!

Lagombra bygger i Täby !
mytomspunnen skrev:
> Minst 200 lök i budget dessutom. Fan, man skulle
> ha blivit kostnär...

Anders brukar ju framhålla att han bara använder vindfällen i närområdet så det blir väääääldigt mycket spik och motorsågssoppa för de pengarna :)

Lagombra bygger i Täby !
Fjärdebrunn skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Minst 200 lök i budget dessutom. Fan, man
> skulle
> > ha blivit kostnär...
>
> Anders brukar ju framhålla att han bara använder
> vindfällen i närområdet så det blir
> väääääldigt mycket spik och motorsågssoppa
> för de pengarna :)

Exactumundo. Skönt initiativ av Täby kommun för övrigt. Vem vet, kanske fler kommuner tar efter; de brukar ju apa efter varandra di dära kommunerna.... Kan nog bli en habil inkomstkälla för lagombra i sånt fall.

Lagombra bygger i Täby !
Cyklisterna med attitydproblem har åxå fått en dirt vid Åvaskolan. Tyvärr verkar den vara rätt dåligt shapad och även utnyttjad. Det känns som om kommunerna försöker rädda ungdomen från fördärv men misslyckas rätt hårt. Ungdomomen fortsätter försöka köra ihäl sig sjävla på eumoppar, boffa sifongas och sitta i ödekåkar å pilla varandra på könsorganen.

Men man kan ju inte klanka ner på kommunerna för att de försöker iaf...

Stall

Lagombra bygger i Täby !
Kung Stalle skrev:
> Cyklisterna med attitydproblem har åxå fått en
> dirt vid Åvaskolan. Tyvärr verkar den vara rätt
> dåligt shapad och även utnyttjad. Det känns som
> om kommunerna försöker rädda ungdomen från
> fördärv men misslyckas rätt hårt. Ungdomomen
> fortsätter försöka köra ihäl sig sjävla på
> eumoppar, boffa sifongas och sitta i ödekåkar å
> pilla varandra på könsorganen.
>
> Men man kan ju inte klanka ner på kommunerna för
> att de försöker iaf...
>
> Stall

Fast Åvadirten var det en kille som gick åvagymnasium som drog i gång som någe skolarbete om jag förstod det rätt. jag tror även att det var tidsbegränsat, det finns nog andra planer för marken.
Att den är i uselt skick det kan jag hålla med om.

Lagombra bygger i Täby !
Ja... fast förra sommaren så var det kommunalarbetarde där å dränerade marken så... Ja, jag vet inte...

Annars då... Vad skall byggena i Erikslund heta då. "Andersland", "Lagomland"?

Stalle

Lagombra bygger i Täby !
Ja vad vet jag;) det kanske är så många som nyttjar dirten att kommunen bestämt sig för att den får vara kvar, fast det verkar inte direkt vara kö till hoppen :P

Lagombra bygger i Täby !
Äntligen! Lagomarslet har förpassats norr om Slussen. Fy fan vad skönt. Tack Filippa.

"Det hedrar Täby att man vågar satsa på en subkultur"
Jo tack. Säg som det är, när pappa har köpt en Kona till tonårsgrabben så ska ju kommunen langa fram stålarna till en liten designad Nårt Sjår. Tur att det finns radikalsnickare att tllgå.

Lagombra bygger i Täby !
Markus F skrev:
> gallaspya

Nån som vaknat på fel sida eller?

Tillbaka
Topp