Lagra cykel eller sälja? Hur?

BorkaMattis

Aktiv medlem
Hej alla glada(nåja) cyklister! Jag ska eventuellt operera lungorna (Lobektomi för båda lägre lober) för att ta bort metastaser inom 1-2 veckor och går därför i funderingarna på hur jag ska göra med min cykel. Jag kommer vara ute ur cyklandet i cirka 1 år.

Cykeln i fråga är en Vitus Mythique VR 29" som jag ägt sedan Maj. Jag vet inte hur jag ska göra med den och kan behöva lite tips eller diskussion. Ska jag lagra min cykel och isåfall hur? Vad ska tas av ifrån cykeln? Klarar sig däcken? Ska dropperposten sitta kvar?

Eller ska jag helt enkelt ta och försöka sälja cykeln och låta någon annan ha nöjet med cykeln? En billig full-gung bör ju vara ganska lättsåld ändå(Nypris 16.499)?

Med vänliga tramptag,
BorkaMattis

Har inte satt upp det i ett excelark eller så, men ska du cykla om ett år så tror jag inte att det är god ekonomi i att sälja och sen köpa nytt. Mycket besvär också i att hitta rätt köpare, och sen hitta rätt cykel igen.

Se till att du förvarar cykeln torrt bara, typ garage eller så. Ska den stå med hjulen på marken så pumpa däcken till max rekommenderat tryck, och fyll på lite då och då så att cykeln inte klämmer och skadar däcken. Kör du slanglöst så kan det vara klokt att hälla ur vätskan och dra i en slang. Håller trycket längre.

Se till att du förvarar cykeln torrt bara, typ garage eller så. Ska den stå med hjulen på marken så pumpa däcken till max rekommenderat tryck, och fyll på lite då och då så att cykeln inte klämmer och skadar däcken. Kör du slanglöst så kan det vara klokt att hälla ur vätskan och dra i en slang. Håller trycket längre.

Kör med slang, är det inte enklare att bara ta av hjulen samt däcken från fälgen och förvara hängandes isåfall?

Jag skulle nog ha testat att lägga ut den, du måste ju inte sälja den men får du bra betalt så är det ju inte fel att få en ny cykel om ett år + då har du något att surfa efter under året.

Hade det varit i början av augusti hade du kanske gått plus. Men jag skulle nog testa, intressekoll som det brukar kallas. Men beror ju på ekonomi och hur mycket plats man har.

Själv så hade jag sålt. Du kanske vill komma igång på en elcykel sedan för att eventuellt kunna komma ut tidigare än på vanlig cykel.

Själv så hade jag sålt. Du kanske vill komma igång på en elcykel sedan för att eventuellt kunna komma ut tidigare än på vanlig cykel.
Kan tyvärr inte ha elcykel, bor på andra våningen och kommer inte få bära något tungt alls! I cykelrummet har jag redan blitt av med 2 sadlar, 1 ringklocka(?) och en cykel så nej tack!

Lägg ut den för vad du vill ha, jag sålde min fs i år innan jag fick bekräftelsen från Blocket att annonsen låg ute.
Säg att prognosen 1 år ändras och det blir 2 eller 3 år osv.....(egen erfarenhet)
Det är inte så mkt pengar att förlora på att behålla men om några år vill du ändå ha annat.

M

Absolut inte sälja, det är ju i princip alltid en förlustaffär. Om du trivs med din cykel finns det ingen anledning att byta, och när du väl är ute på andra sidan rehabiliteringen är det trevligt att han en cykel är justerad och redo att använda.

Om du har tid och energi över under din rehabperiod kan du ju kolla in nya cyklar då, men det verkar lite onödigt att tvinga på detta nu i förväg, när risken finns att du står utan cykel den dag du känner dig redo för att prova att cykla igen. Att då börja jaga cyklar och modeller, som kanske inte ens finns i lager (något som blir allt vanligare) är ju frustrerande.

Hetsen med nya cyklar och modeller känns inte riktigt så relevant här, ditt fokus ska ju vara att komma upp på cykeln igen.

Mitt tips: Ha kvar den som målbild. Rehab är roligare då. Sen att det skulle ta 1 år är ju verkligen en gissning. Kanske roligare att cykla väldigt långsamt än inte alls efter 3-6 månader (när det blir varmt igen).

Mitt tips: Ha kvar den som målbild. Rehab är roligare då. Sen att det skulle ta 1 år är ju verkligen en gissning. Kanske roligare att cykla väldigt långsamt än inte alls efter 3-6 månader (när det blir varmt igen).
1 år är inte så mycket en gissning. Har talat med andra som gjort samma operation samt talat med 2 av Sveriges bästa thorax-kirurger. 1 år är den minsta rehab-tiden de kan se innan jag kan börja dra ut i spåren ordentligt igen.

Har dessutom min pendelcykel till övers.

1 år är inte så mycket en gissning. Har talat med andra som gjort samma operation samt talat med 2 av Sveriges bästa thorax-kirurger. 1 år är den minsta rehab-tiden de kan se innan jag kan börja dra ut i spåren ordentligt igen.

Har dessutom min pendelcykel till övers.
Ok. Bra så, de vet ju bättre. Känn efter själv om du behöver den som snuttefilt/motivator då även om det är 1 år. Jag hade ändå behålla bara för att slippa sälj-/köpprocessen. Ev vinstmarginal är låg. Beklagar metastaserna :(

Men om du säljer cykeln får du ju lägga cykelhobbyn på is? Om du behåller den kan du ju fortfarande köpa grejor till den, uppgradera och tweaka. Alltså den delen av hobbyn som är roligast en regnig dag (och många andra dagar...). Du kan ju tex sätta upp hjulen slanglöst, det kan bli en härlig följetong över en månad eller så om du är klantig eller har otur.
Lycka till med ingrepp och rehab!

Tillbaka
Topp