Lägre styrstam = längre styrstam?

nisseson

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta till en styrstam med högre vinkel för att få ner styret lite (en styrstam körs upp-och-ner, högre vinkel ger lägre styre) på min landsvägscykel.

Jag har någonstans i bakhuvudet ett minne av att man samtidigt då ska ha en längre styrstam för att kompensera, stämmer det? Vad säger ni som har erfarenhet av det?

Vet du vinkeln på styrtappen kan du räkna fram den effektiva längden.

Annars kan du kolla på bilden nedan
Stem_angle.jpg

http://www.habcycles.com/fitting.html

/Håkan

Tack för hjälpen! Den direkta matematiken har jag koll på, jag känner till vinklarna och längderna och så, dock är jag mer ute efter om det fanns någon tumregel i stil med "sänker du fronten med X så bör du även ändra distansen från sadeln till styret Y".

nisseson sa:
Tack för hjälpen! Den direkta matematiken har jag koll på, jag känner till vinklarna och längderna och så, dock är jag mer ute efter om det fanns någon tumregel i stil med "sänker du fronten med X så bör du även ändra distansen från sadeln till styret Y".
Om du vill ha samma förhållande mellan kontaktpunkterna så ska du tänka att du roterar sittställningen runt vevlagret. Det betyder styre ner och lite fram ger sadel fram och upp.

nisseson sa:
Jag funderar på att byta till en styrstam med högre vinkel för att få ner styret lite (en styrstam körs upp-och-ner, högre vinkel ger lägre styre) på min landsvägscykel...
Du har missförstått det mest basala, det är MTB-folket som har styrstammen upp-och-ner
(varför kallar man en pryl, som är nästintill vågrätt, för stam?).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp