lampbygge som spökar

@happy

Ny medlem
lampbygge som spökar
Har byggt en lampa som är baserad på halogenlampa for dummies men inbyggd i ett lamphus av ett plaströr. Har biltemas blyakk och nu till själva frågan.

Vid 2 tilfällen har lampan helt plötsligt slocknat för att sedan tändas igen efter kanske 5 sekunder. I bägge fallen hade lampan varit igång ca 10 minuter. Efter lampan tändes (av sig själv) så funkade den problemfritt under resten av turerna. Mellan de 2 tilfällena så har jag haft några problemfria turer.

Jag tror inte att det är något som glappar men har inte konstaterat detta, men tycker dock att det borde fortsatt att glappa efter lampan tändes igen eftersom jag inte rörde något utan bara forsatte cykla när den släcktes (det var på upplyst väg då som tur var).

Några tankar/ideér kring vad detta kan bero på?

lampbygge som spökar
Det sköna med halogen är väll att det typ bara kan vara glappkontakt. Om du inte har någon kosntig brytarknapp.

Eellr har jag fel här?

lampbygge som spökar
Vad som KAN hända, även om det är ovanligt är att glödtråden brinner av men sen skramlar runt precis så att ändarna hakar ihop igen. Men oddsen på att en sån lampa skulle fortsätta funka under en skogscykeltur är rent löjligt små.

lampbygge som spökar
Jag har lite glappkontakts problem med min dummy-lampa med. Jag tror mig identifiera felet. Jag har en liknande säkringshållare som du. I min är det en fjäder som trycker sladden mot säkringen. Det räcker dock med ett litet drag i sladden för att övervinna kraften från fjädern. Då blir det mörkt.

Testa att tända lampan och dra i sladdarna på varsin sida om din säkring...

/* Jörgen */

Tillbaka
Topp