Lämplig behandling av cykeltjuv - vad gör man?

calobra

Ny medlem
Anta att du kommer på någon med att tafsa opassligt med låset på din nya, dyra och kära cykel...
Släpp tankarna fria och låt oss komma på en nationell Happypolicy för bestraffningen av vederbörande.

Piercing med eker och nippel genom njurarna?
Burnout med dubbdäck på bulan?
Fingerkläm under fixiekedjan?

Kom igen...

Be tjuven att låta bli min cykel ;). Och om det inte hjälper så skulle jag nog hota med min jättestarka storebrorsa osv.

Skämtåsido, jag var på en klädbutik i Sthlm ett bra tag sen och hade lagt ifrån mig min jacka för att kunna prova ngn annan jacka osv. Jag vände ryggen åt där jag lämnat jackan och när jag vände mig om igen så stod det ngn och rotade i innerfickorna. Nu var det bara mobilen som låg där, men jag gick iaf fram till personen och frågade honom om man hittade ngt intressant och påpekade att det var min jacka som han rotade runt i. Personen spelade förvånad och mumlade ngt att han bara var nyfiken på om innerfickorna var stängda, varpå han sedan avlägsnade sig.

Om ägaren kommer på mig när jag klipper sönder låset med stora saxen brukar jag hämnas genom att klippa av ramen också. Känns för j#%&igt när man inte får jobba ostört.

h. anonym

ont ska med ont förgås:
För många år sedan så var det en kille som klev in på Rosette livs (Kungsholmen) med kniv i handen och upsåt att råna butiken, då låser ägarna dörren.....
När polisen sen av en slump går förbi så påpekar de att det kanske inte är så lämpligt att hota tjuven med kniv :-)

äh, det är ju bara en cykel. låt han va. stackarn behöver pengarna mer än du. det är synd om han.
Va? MIN cykel? skjut han! BARA SKJUUUT!

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> En fet smäll på käften kan man ju börja med
> tycker jag.

Det är en bra början men man får nog vara riktigt stabil om man lyckas med sån ransonering .

M

Vänligt men bestämt påpeka alla UCI-paragrafer man bryter mot om man stjäl en cykel, och om han fortfarande inte fattar hur mycket han gör bort sig, vilka paragrafer hans kläder bryter mot.

något i stil med:
1566115_0022f2aaeb.jpg

skulle jag vilja iaf

Koppla cykeln till en högspänningstransformator och slåpå strömmen när buset närmar sig ZZZAPP!! ;-)

15000v.jpg ht=464

/Pelle

Om man hade lyckats få honom till närmaste stolpe så hade jag lätt ofrat bygellåset, som på bilden ovan.

Om man tar tjuven på bar gärning med en bultsax i handen så tror jag iaf att hotet om att klippa ett finger eller nått skulle vara kanon att ta till.

Man behöver ju inte genomföra det, men hotet om att klippa ett finger tror jag kan göra att dom flesta skiter ner sig.
Detta är lättast att genomföra tillsammas med en kompis. Du ber kompisen att hålla i tjuven medans du drar fram hans hand och öppnar bultsaxen...

Ingen vill väl bli tjuv, från början? Det måste bero på ngn. svår orättvisa i världen! Varför får andra ha det jag inte har? T.ex...

Fritte skrev:
> Tjuven kan väl få pepparkakor så kanske han
> blir snäll och slutar ta andras saker.

Bästa förslaget tycker jag. Tänk så förvånad tjuven blir när du bjuder den på pepparkakor med. :)

Om jag skulle komma på nån som håller på att sno min kära cykel hade jag flippat helt och det första som slå mig är "Bunta ihop o slå ihjäl..." eller Alternativt straff enligt sharialagen... Ett som är säkert det finns ingen nåd för cykeltjuvar!!!

Beror lite på åldern hos förrövaren.. Att högt och ljudligt inför publik förklara vilken oförmåga personen är, brukar få dem att krokna ngt.

Fritte skrev:
> Tjuven kan väl få pepparkakor så kanske han
> blir snäll och slutar ta andras saker.

Ok. Pepparkakor kan han få men glögg kan han glömma!

OskarH skrev:
> Om man tar tjuven på bar gärning med en bultsax
> i handen så tror jag iaf att hotet om att klippa
> ett finger eller nått skulle vara kanon att ta
> till.

Det tror jag också. Problemet är bara att det oftast är tjuven som har bultsaxen, och att en bultsax är ett ganska rejält tillhygge.

/s-o

När min cykel blev stulen för typ 5 år sen så hade jag precis varit på en skyttetävling. Tur att jag inte tog den j-veln på bar gärning för han hade fått sitt livs (sista) överaskning.. :P
Och jag hade förmodligen kommit ut vid det här laget... o_O

mindful skrev:
> Jag skulle fråga om personen i fråga behöver
> hjälp med att få upp låset.... ;o)

Detta har jag gjort. I verkligheten. Tjuven lade benen på ryggen och jag ryckte bara på axlarna, cykeln var ett härke jag själv hade hittat slängd invid cykelvägen (olåst).

s-o skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man tar tjuven på bar gärning med en
> bultsax
> > i handen så tror jag iaf att hotet om att
> klippa
> > ett finger eller nått skulle vara kanon att ta
> > till.
>
> Det tror jag också. Problemet är bara att det
> oftast är tjuven som har bultsaxen, och att en
> bultsax är ett ganska rejält tillhygge.
>
> /s-o

Det var därför som jag sa att den skulle fungera bättre om man var 2st om tjuven. Och sen så tror jag att man drar sig för att slå någon med en bultsax, skadorna kan bli jobbiga på den träffade. Och något sånt tror jag att få cykeltjuvar vill leva med.

OskarH skrev:
> Det var därför som jag sa att den skulle fungera
> bättre om man var 2st om tjuven. Och sen så tror
> jag att man drar sig för att slå någon med en
> bultsax, skadorna kan bli jobbiga på den
> träffade. Och något sånt tror jag att få
> cykeltjuvar vill leva med.

Själv är jag inte lika säker på det. I värsta fall kan tjuven till och med åberopa nödvärnsrätten:
"Två killar kom emot mig och hotade mig. Jag trodde på fullaste allvar att de skulle slå ihjäl mig, så i rädsla och förvirring slog jag dem med bultsaxen."

/s-o

Man hade la frågat vänligt vafan han höll på med, ser jag en minsta repa blir han epoxy, slip o lack

Ni gillar era cyklar, märks, men alltså. På allvar: Hur stor chans är det att få tillbaka en stulen cykel?

i en sån liten håla som jag bor i så vet man liksom nästna vilka trädgårdar man ska leta i på söndag morgonarna men i en större stad kan man väl itne räkna med att hitta cykeln. Och hur mycket av polisens tid går åt till att leta cyklar?

en blå herrcykel går ju ana då de kan lämna tillbaka första bästa och den duger, men om man saknar en vitgrön Cube med 27 växlar och hydrauliska bromsar så lär det bli svårare för dem...

Den här stals i Umeå, för en vecka sedan. 1% chans? Jag borde spela på LOTTO..
Recycle.jpg ht=480

Återfanns och renoverades av mig häromdagen. Efter att ha SMS:at ägarinnan, en kompis till mig.

Edit: Förstod inte de nya orden jag skapat...

Senast redigerad av en moderator:
Har varit borta och inte följt trådens utveckling...

Jag har fått tillbaka två stulna cyklar - i Stockholm.

Den första (12 växlar racer) stals vid tunnelbanan. En vecka senare hade man ställt tillbaka den efter att ha misslyckats med att borra upp blocklåset.

Den andra (Ny Procycle city) stals i cykelkällaren. Polisen ringde efter två veckor från deras lager...

Har jag tagit upp för mycket av 1-procentaren för min egen del nu?

Nej för f-n! Vad är det för sjuka människor som hänger på det här forumet? Jag trodde att happy var "Sveriges trevligaste mountainbikeforum", men det ser jag ju nu att det är det ju långt ifrån. Skäms grabbar! :@

Jo det gjorde jag, men det var inte Life of Brian jag syftade på utan flera av de tidigare inläggen, speciellt bilden innan ditt inlägg.

Att överhuvud taget starta en tråd med innehållande texten:

"...låt oss komma på en nationell Happypolicy för bestraffningen av vederbörande.

Piercing med eker och nippel genom njurarna?..."

Visar på otroligt dåligt omdöme.

Och att sedan folk hakar på, refererar till sharialagarna och att skjuta ihjäl folk...

Skärpning tack.

Nej, denna tråd var alldelens för obehaglig för mig. Man kastrerar inte våldtäktsmän, man stenar inte brottslingar och man slår inte heller ner cykeltjuvar.

Det man gör är att man ringer polisen, håller kvar tjuven på platsen (om man klarar det) och ser till att han blir haffad, det är vad man gör.

Over and out. :-(

Tillbaka
Topp