Lämplig ort i Sverige att arrangera XC/DH WC race?

Sitter och kollar på WC-premiären från Stellenbosch och då börjar man ju drömma lite...! Vilken ort/orter i Sverige hade varit bäst att arrangera ett stopp på världscupen?

För DH är det väl bara Åre som gäller?

Men för XC finns det väl alternativ? Jag kan dock tänka mig att Falun är mest lämpligt

Bengt-re sa:
Lida anläggningen borde väl duga?

Har inte åkt där man jag funderar om det finns "tillräckligt" långa klättringar runt Sthlm? Man kan väl säkerligen få ihop höjdmeter totalt, men man vill väl se eliten lida ordentligt ?

snarkus sa:
EM i Huskvarna häromåret var väl inte så illa.
http://euromtb.com/

edit: För XCO då alltså.

Sant, det glömde jag bort!

Det byggs en slinga i Falun på Lugnet av Emil L och några till. Den verkar vara tänkt som internationellt utmanande.

Spaceballs sa:
Bengt-re sa:
Lida anläggningen borde väl duga?

Har inte åkt där man jag funderar om det finns "tillräckligt" långa klättringar runt Sthlm? Man kan väl säkerligen få ihop höjdmeter totalt, men man vill väl se eliten lida ordentligt ?

snarkus sa:
EM i Huskvarna häromåret var väl inte så illa.
http://euromtb.com/

edit: För XCO då alltså.

Sant, det glömde jag bort!

Det är väl grundproblemet i stockholmsområdet rent allmänt tyvärr. Backar finns iofs, men det finns i ärlighetens namn bättre backar på andra ställen.

Vad gäller DH så är det väl bara Åre som har en färdig anläggning kapabel att fixa en DH-bana med tillräcklig åktid. Men även där skulle man behöva göra en del jobb för att få banan att hålla WC-klass.

Men det är väl möjligt att det finns fler berg som skulle duga, men det behövs väl typ 500 fhm...

Spaceballs sa:
jag funderar om det finns "tillräckligt" långa klättringar runt Sthlm? Man kan väl säkerligen få ihop höjdmeter totalt,
Är väl iofs inga direkta krav på höjdmeter i "4.2" (XC) så det borde inte vara något hinder.

Är nog mer brist på cykelklubbsfolk som brinner tillräckligt för mtb i Sverige än platser att få till en bana .
Nästan alla soptippar i Stockholm skulle väl duga ... typ flottsbro Hökarängen ullna och alla andra högar som haft en skidlift nån gång ...

hm sa:
Är nog mer brist på cykelklubbsfolk som brinner tillräckligt för mtb i Sverige än platser att få till en bana .
Nästan alla soptippar i Stockholm skulle väl duga ... typ flottsbro Hökarängen ullna och alla andra högar som haft en skidlift nån gång ...
Pratar du DH så finns krav på åktid och troligen lutning, så man kan inte få till det i sthlm.

H. sa:
hm sa:
Pratar du DH så finns krav på åktid och troligen lutning, så man kan inte få till det i sthlm.
Tar man klass 3 så finns det inga krav alls så det borde räcka med att cykla ner på gatan från trottoaren över det hemska dropet över kantstenen :-) (Fast det är ju i linje med 4.3.005 :-) )

emmer sa:
H. sa:
hm sa:
Tar man klass 3 så finns det inga krav alls så det borde räcka med att cykla ner på gatan från trottoaren över det hemska dropet över kantstenen :-) (Fast det är ju i linje med 4.3.005 :-) )
Folk här har ju önskat dropperpost på sina pendlarhojar för klara trottoarkanter så de är nog giftigare än jag trodde för gemene cyklist.

Dh så är det väll Åre som gäller. Ol det passar för xco, blir en tuff bana då :-) minns ju Åre vm 1999. Regnade hela veckan :-) tråkiga med en Åre och Sverige som har ett relativt litet intresse för cykel är att publiksiffran troligen skulle bli sådär. Kan ju inte påstå att det var massor som var o såg vm, även om det nu var jävligt länge sen.

Bäst i publikupptagningsområde hade ju varit Stockholm. Men då faller det ju på dh bana. Xco skulle ju gå OM intresse fanns, men det ä inget litet arrangemang. Så tror det skulle vara ett kämpigt arrangemang.

H. sa:
hm sa:

Mena såklart xco.

Tillbaka
Topp