Lämpligt fett till pedalgängor?

ventilago

Ny medlem
Ska byta pedaler nu till clips-pedaler, och efter att ha läst en del texter på nätet har jag förstått att det är viktigt att fetta in pedalgängorna innan man sätter dit nya (som jag för övrigt har använt tidigare men inte på denna cykel). Vad bör jag använda för fett? Går det bra med olivolja, cocosfett? Lite 5-56, funkar det?

Kan inte komma på att jag läst något bra där det står beskrivet vilken typ av fett som är bäst och varför för just detta. Inte heller vilket fett som absolut INTE bör användas och varför!

Hjälp mig gärna.

Jag misstänker också att biooljor har kortare hållbarhet, men man ju alltid mecka lite varje dag, haha. Symaskinsolja borde väl duga? Duger det också till att smörja kedjan med (det handlar ju om en bike med tre växlar i navet)?

Har du linolja hemma (som man brukar använda för att blanda med målarfärg) så borde den funka riktigt bra. Annars är kopparpasta eller annan "anti-seize" bäst.

Olja är flyktigt och dunstar förr eller senare. Fett är bättre. Shimano har ett speciellt monteringsfett som är bra, men det duger nog med vad som helst. Valspäck och smör skulle jag dock undvika om möjligt.

Brukar använda Litiumfett, vilket jag lärt mig av en cykelmekaniker, har det på alla skruvar (utom vevlagret, där har jag kopparpasta och det kan man säkerligen ha även på pedalgängorna). Men det finns många alternativ, Shimano har Anti Seize, etc. Precis som nämnts i tråden skulle jag undvika matolja - provade det i nödfall på en kedja och oljan torkade in och blev en hård kaka efter en tid.

WELD009.jpg ht=117

SHSR818.jpg ht=300

Jag köpte en 1kg burk med något random fett hos min lbs för ingenting. Använder det till allt och hittills har ingen del klagat.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Olja är flyktigt och dunstar förr eller senare.
> Fett är bättre.

Jag har fått lära mig att oljor _inte_ dunstar? Är det någon slags lösningsmedel i kan det avdunsta, men inte själva oljan. En del oljor kan oxidera till fastare form - linolja till exempel som ju blir fernissa.

Jag vill minnas att man hittade öppna kärl med någon slags olja i Tutankhamons grav, och att man kunde se att det inte dunstat något på tretusen år åtminstone.

En liten tub med universalfett behöver alla, det är bra att sätta på allehanda gängor och saker, både på cykeln och hemma. Av de saker ventilago nämnde hade jag själv tagit kokosfett! Eller läppvalla kanske ligger någonstans hemma? Vaselin kan man ju använda till både nöje och nytta annars, men utan kondom i så fall. ;)

Jag har säkert fel. Tycker att olja försvinner förr eller senare, men det kan ju bero på att den helt enkelt rinner och sköljs bort förr eller senare på en cykel.

Jag fettar allt som ska fettas med Motorex Bike Grease 2000. En tub räcker länge och kostar inte så mycket. Kul neongrön färg också! :D

Tycker att doseringslösningen är viktigare än vilket fett det är. Jag gillar inte när det klabbar i onödan.
Kopparpasta har jag slutat med. Allt är ju nästan ändå i alu idag.

Graj skrev:
> Kopparpasta har jag slutat med. Allt är ju
> nästan ändå i alu idag.

Inte för att jag själv skulle använda kopparpasta ändå, men nog är de flesta skruvar fortfarande stål...

geologen skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kopparpasta har jag slutat med. Allt är ju
> > nästan ändå i alu idag.
>
> Inte för att jag själv skulle använda
> kopparpasta ändå, men nog är de flesta skruvar
> fortfarande stål...

Skruven är det, men i regel skruvar ju man fast den i gängad aluminium.

Jag brukar använda fettet som finns i den stora byttan bakom mekstället på Norvelo. Har ingen aning om vad det är för något.

Ok, jag trodde det var för att förhindra galvaniska effekter på nåt sätt. Men det är alltså för att det ska funka i gängorna bättre?

Graj skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Graj skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kopparpasta har jag slutat med. Allt är ju
> > > nästan ändå i alu idag.
> >
> > Inte för att jag själv skulle använda
> > kopparpasta ändå, men nog är de flesta
> skruvar
> > fortfarande stål...
>
> Skruven är det, men i regel skruvar ju man fast
> den i gängad aluminium.

geologen skrev:
> Ok, jag trodde det var för att förhindra
> galvaniska effekter på nåt sätt. Men det är
> alltså för att det ska funka i gängorna
> bättre?
>
>
>
> Graj skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Graj skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Kopparpasta har jag slutat med. Allt är ju
> > > > nästan ändå i alu idag.
> > >
> > > Inte för att jag själv skulle använda
> > > kopparpasta ändå, men nog är de flesta
> > skruvar
> > > fortfarande stål...
> >
> > Skruven är det, men i regel skruvar ju man
> fast
> > den i gängad aluminium.

Det var även vad jag trodde.

geologen skrev:
> Ok, jag trodde det var för att förhindra
> galvaniska effekter på nåt sätt. Men det är
> alltså för att det ska funka i gängorna
> bättre?

Galvaniska effekter borde man väll få oavsett om inte skruvarna är syrafasta och så länge det inte finns något mindre ädelt är det väll aluminiumet som ryker? Använder man kopparpasta kommer det väll att gnaga på aluminiumet även om skruvarna är syrafasta?
Det är väll vad jag baserat mitt val på i vart fall, huruvida det stämmer hundraprocent vet jag inte....
Jag har i vart fall alltid trott att om man ska blanda aluminium med koppar bör man använda någon typ av offeranod.

Senast redigerad av en moderator:
ventilago skrev:
> Hittade den här tråden,
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/228808. Den
> tipsar bland annat om vaselin på apoteket. Det
> finns något som heter Chesebrough vaselin, 22
> spänn för en liten behändig burk. Funkar även
> på nariga hudytor!

Vaselin är kass! Rf mot rf och gängorna skär.

Linolja blir bra.

Snuten skrev:
> Så artificiellt som möjligt - Becel!

Jag vill ha det så naturligt som möjligt så jag säger-smör!

razorrazor sa:
Jag har sen tidigare zefal bike pro 2 grease .. Kan jag använda sånt?

Nästan vadsomhelst är bättre än ingenting.
Men de med ngn form av partiklar uppblandat i fettet är bättre än de rena fetterna.
Fettet kan torka, dunsta, stjälas av älvor eller på annat sätt försvinna så småningom.
Men partiklarna blir kvar och underlättar demontering.

Min favorit - mest för att jag har en stor burk - är grafitfett.
Trevligt inert mot alu också om man gillar att oroa sig för sånt.
Därefter följer kopparpasta.
Mindre tub, inte förvarad tillsammans med cykelprylarna.
Men verkar funka bra det med.
Läst på nåt bilforum för år sen att kopparn i kopparpasta inte var ngt att oroa sig för tillsammans med alu. Kommer inte ihåg varför.
Sen kommer kullagerfettet.
"Alltid" förvarat tillsammans med cykelverktygen, funkar hyggligt, men är helt klart mera benäget att försvinna än grafitfettet och kopparpastan.

Linolja funkar bra som skruvlåsning. Vill du att pedalerna ska sitta fast för tid och evighet använd linolja. Om du vill lossa dom nån gång i framtiden använder du nått icke vegetabiliskt fett .Finns hos din cykelhandlare eller på närmsta mack

Köpte också Shimano Anti-seize och drog det på Dura-Ace-pedalerna på racern. Verkar vara kladdigt och bra. Ska ta och skruva av pedalerna på MTB också och smörja.

dabac sa:
razorrazor sa:
Jag har sen tidigare zefal bike pro 2 grease .. Kan jag använda sånt?

Nästan vadsomhelst är bättre än ingenting.
Men de med ngn form av partiklar uppblandat i fettet är bättre än de rena fetterna.
Fettet kan torka, dunsta, stjälas av älvor eller på annat sätt försvinna så småningom.
Men partiklarna blir kvar och underlättar demontering.

Min favorit - mest för att jag har en stor burk - är grafitfett.
Trevligt inert mot alu också om man gillar att oroa sig för sånt.
Därefter följer kopparpasta.
Mindre tub, inte förvarad tillsammans med cykelprylarna.
Men verkar funka bra det med.
Läst på nåt bilforum för år sen att kopparn i kopparpasta inte var ngt att oroa sig för tillsammans med alu. Kommer inte ihåg varför.
Sen kommer kullagerfettet.
"Alltid" förvarat tillsammans med cykelverktygen, funkar hyggligt, men är helt klart mera benäget att försvinna än grafitfettet och kopparpastan.

Men är det aluminiumvevar skall man väl inte köra med kopparpasta utan med alupasta?

För mig att jag läst att koppar och alu inte går bra ihop.

Det är ingen raketforskning direkt, vanligt smörjfett/kullagerfett duger fint. Liten tub kostar några tior på biltema. Kopparfett är mest till för grejor som blir varma som fasen, men vad som helst är bättre än inget.

JBL sa:
Biltemas PTFE-fett. Funkar toppen.

PTFE är inte oki att ha ut i naturen (eller nära människor och djur). Det är ett allvarligt miljöhot och ha det så att det sprids i skogen är väl sällsynt olämpligt?

Vanligt kullagerfett löser TS problem enkelt, pålitligt, tryggt och billigt.

Bengt-re sa:
JBL sa:

PTFE är inte oki att ha ut i naturen (eller nära människor och djur). Det är ett allvarligt miljöhot och ha det så att det sprids i skogen är väl sällsynt olämpligt?

Stekpannor får man väl ändå säga är ganska nära människor och där verkar det ok enligt tillverkarna i alla fall!

TK sa:
Bengt-re sa:
JBL sa:

Stekpannor får man väl ändå säga är ganska nära människor och där verkar det ok enligt tillverkarna i alla fall!

Läs på lite.

Och låt gärna bli att förgifta vår natur i onödan iaf för att lösa ett ickeproblem.

http://www.kemi.se/om-kemikalieinsp...or-en-giftfri-vardag/hogfluorerade-amnen-pfas

Bengt-re sa:
TK sa:
Bengt-re sa:
JBL sa:

Läs på lite.

Och låt gärna bli att förgifta vår natur i onödan iaf för att lösa ett ickeproblem.

http://www.kemi.se/om-kemikalieinsp...or-en-giftfri-vardag/hogfluorerade-amnen-pfas
Vad är det jag skall läsa på? Jag vet att ptfe inte är nyttigt men jag skulle hellre ha det på pedalgängorna än i stekpannan.
Personligen undviker jag båda.

Bengt-re sa:
JBL sa:

Kände inte till detta, tack för upplysningen! Typiskt att "allt" som är bra är miljöfarligt. Byter till något annat.

Konkret sa:
Men är det aluminiumvevar skall man väl inte köra med kopparpasta utan med alupasta?

För mig att jag läst att koppar och alu inte går bra ihop.

Som rena metallstycken så är inte koppar och aluminium särskilt bra vänner.
Men kopparpasta verkar inte bete sig som kopparplåt.
Hittar inte länken från förra gången.
En ledtråd kanske man får från det att kopparpastan fortsätter vara kopparfärgad även i en miljö där en plåt hade blivit grön av ärg. Om partiklarna är så små och så väl inbäddade i fettet att de inte ärgar kanske det inte blir tillräcklig kontakt metall mot metall för att ngt ska hända?
Med lite googlande hittar man många vittnesmål som säger att det går bra, många som hävdar att det ÄR dåligt, förbjudet på verkstäder osv, men inte så många självupplevda haverier.

Tillbaka
Topp