Lämpligt fett till pedalgängor?

Fett?

Jag har använt Loctite svag gänglåsning i alla år.

Sitter fast utan någon rörelse mellan pedal/vevarm och går alltid att lossa..

Funkar fint med blandade material i pedalhylsor o.dyl

Ingen som nämnt propelleraxelfett än? Det brukar ju alltid dyka upp i fett-trådar. :)

Själv kör jag på Pedro's Bio Grease överallt på hojarna. Enda undantaget var ett öppet styrlager jag hade på en tidigare cykel. Där blev det propelleraxelfett. :)

ceel sa:
Ingen som nämnt propelleraxelfett än? Det brukar ju alltid dyka upp i fett-trådar. :)

Själv kör jag på Pedro's Bio Grease överallt på hojarna. Enda undantaget var ett öppet styrlager jag hade på en tidigare cykel. Där blev det propelleraxelfett. :)

Propelleraxelfett använder jag inuti mina CB pedaler. :-D

Vernersson sa:
ceel sa:

Det ska jag också göra. Tack för tipset! Där vill man ju verkligen ha vattenbeständighet.

ceel sa:
Vernersson sa:
ceel sa:

Det ska jag också göra. Tack för tipset! Där vill man ju verkligen ha vattenbeständighet.

Lite OT men har sommarjobbat på en fabrik där man tillverkar och fyller smörjfett i diverse emballage och propelleraxelfett är min värsta mardröm. De olika sorterna som gjordes där är tjockare än smör (lycka till med att försöka pumpa ner det i burkar) och det är rätt jävligt att få rent. Ett tips om man ska rengöra olja från något är det effektivast att mekaniskt skrubba bort det, lösningsmedel hjälper bara en del och vatten/diskmedel ännu mindre.

Självklart använder man bara pedal-fett till sina pedaler, kom ihåg att det ska vara olika isomeri på fettsyrorna för höger resp vänster-gänga.

dabac sa:
Konkret sa:
Men är det aluminiumvevar skall man väl inte köra med kopparpasta utan med alupasta?

För mig att jag läst att koppar och alu inte går bra ihop.

Som rena metallstycken så är inte koppar och aluminium särskilt bra vänner.
Men kopparpasta verkar inte bete sig som kopparplåt.
Hittar inte länken från förra gången.
En ledtråd kanske man får från det att kopparpastan fortsätter vara kopparfärgad även i en miljö där en plåt hade blivit grön av ärg. Om partiklarna är så små och så väl inbäddade i fettet att de inte ärgar kanske det inte blir tillräcklig kontakt metall mot metall för att ngt ska hända?
Med lite googlande hittar man många vittnesmål som säger att det går bra, många som hävdar att det ÄR dåligt, förbjudet på verkstäder osv, men inte så många självupplevda haverier.

Du glömde stålet i pedalaxeln. Och sen lite vintersalt på det. Yummy!

Fiberpasta?

Bilagor

• ladda ned.jpg
    ladda ned.jpg
    6.4 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp