Lampor från tunicat.se ??

• Trådstartare Trådstartare CE
  • Start datum Start datum

CE

Ny medlem
Är på jakt efter en lampa och fick tips om den här siten, http://tunicat.se/ tycker dem är snarlika andra lampor som det går att läsa om bl.a. här på forumet, nån som kan bekräfta om det är nån form av kopior? Verkar vara bra tryck i lampan för dem pengarna annars...

ser ut att vara samma lampa som säljs på dealextreme, alltså inte en "riktig" magicshine utan en kopia.
Batterikontakten ser annorlunda ut på magicshines lampor.

Hm, som flera andra inlägg vittnar om så finns redan samma lampor på dealextreme för halva priset. Dessutom finns dom på alibaba med.
Frågan är om personen bakom företaget registrerat företagetet och varumärke så ingen annan kan sälja dessa lampor i sverige?
Och om dessa lampor (och främst transformatorn till dem) är ce märkta så det ens får säljas i Sverige??

Är det så kan det vara skönt att slippa väntetid, dock så är jag med skeptisk till att dessa lampor håller vad dom lovar, hoppas personen bakom företaget läst på konsumentköpslagen ordentligt. Skulle personligen inte våga sälja dessa lampor som det uttryckligen står på flera internetforum att de når upp till 1200 lumen.

Hade helldre köpte en riktig Magicshine 900 lumen från XXL för dom pengarna.

Senast ändrad:
Fick detta svaret av dem.

-> Jag ställde typ frågan, hur kan XML dioden ge 1200 lumen när Cree (tillverkaren) har ett maxvärde på 1000lumen?

Våra lampor är märkta med upp till 1200 lumen. Uppgiften 1200 lumen kommer från vår tillverkare som gjort mätningar i deras laboratorium.

Lumen går att mäta på flera olika sätt och vi förlitar oss på deras mätningar. Det finns i dagsläget ingen standard i hur man ska mäta lumen.

Då vi inte har instrument för en egen mätning kan vi inte garantera 1200 lumen, vi säljer därför lampor med en kapacitet på upp till 1200 lumen.

Vi har tidigare provat andra liknande modeller och jämfört dem med denna. De lampor vi säljer har visat sig vara av högst kvalité och vi har därför inte haft anledning att betvlvla deras uppgifter.

Vi har kontakt med leverantören och jobbar med att bekräfta uppgifterna i dagsläget.

----

Angånde CE märkningen så är den lätt att förväxla med CE (China Export)

Senast ändrad:
Fördelen med att köpa dem lokalt i sverige är ju att du får minst 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt, försök det med dealextreme :) Annars är jag övertygad om att det är samma lampa.

Verkar ju hyffsat seriöst och betydligt bättre än annonser på blocket/tradera, men som sagt, dealextreme är billigare även med tull....

puzzled: Jag köpte en ficklampa med P7 diod från dealextreme för kanske 2 år sedan, den hade ett high och ett low läge. Efter 1-2 mån slutade high-läget att fungera. Jag kontaktade dealextreme, de krävde att få ett foto på den ickefungerande produkten så jag tog ett kort på en ickelysande ficklampa... Detta var ok. Jag skickade tillbaks den och fick en ny hemskickad. Har för mig det gick rätt fort, typ 7-10 dagar hela svängen. Jag fick betala för frakten dit, inget för o få lampan tillbkas OCH min kostnad för transporten dit fick jag tillbaks i form av "store credits" som jag kunde handlat för. Nu var det bara några enstaka dollar och jag var tvungen att använda dem inom 30 dagar eller något sådant så jag använde dem aldrig. DX har visserligen växt enorm sedan dessa, men då funkade reklamationen helt utan anmärkning o faktiskt bättre än flera svenska nätfirmor där man alltid får betla frakt i båda vägarna själv.

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> puzzled: Jag köpte en ficklampa med P7 diod från
> dealextreme för kanske 2 år sedan, den hade ett
> high och ett low läge. Efter 1-2 mån slutade
> high-läget att fungera. Jag kontaktade
> dealextreme, de krävde att få ett foto på den
> ickefungerande produkten så jag tog ett kort på
> en ickelysande ficklampa... Detta var ok. Jag
> skickade tillbaks den och fick en ny hemskickad.
> Har för mig det gick rätt fort, typ 7-10 dagar
> hela svängen. Jag fick betala för frakten dit,
> inget för o få lampan tillbkas OCH min kostnad
> för transporten dit fick jag tillbaks i form av
> "store credits" som jag kunde handlat för. Nu var
> det bara några enstaka dollar och jag var tvungen
> att använda dem inom 30 dagar eller något
> sådant så jag använde dem aldrig. DX har
> visserligen växt enorm sedan dessa, men då
> funkade reklamationen helt utan anmärkning o
> faktiskt bättre än flera svenska nätfirmor där
> man alltid får betla frakt i båda vägarna
> själv.

Gött :)

Att betala frakt för en trasig produkt inom sverige skall man inte göra, kräver ehandlaren det så gör de fel. ( Om du handlat som konsument... )

Senast ändrad:
puzzled skrev:
-------------------------------------------------------
> Fördelen med att köpa dem lokalt i sverige är
> ju att du får minst 1 års garanti och 3 års
> reklamationsrätt,

Det är inte alla som säljer LED-lampor i Sverige som ger 1ett års garanti

Tex
Alla LEDsmi.se produkter omfattas av 3månaders garanti.
Från http://www.ledsmi.se

/Håkan

Konsumentköplagen finns ju men om den hjälper när det blir fel är ju en annan sak...

Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Att skriva att garantin är kortare än vad lagen anger hjälper inte... En del tror det. Förbrukningsvaror såsom bläck & batterier däremot kan man ha kortare tid på. Lampan i sig tror jag inte faller under detta men har inte kollat upp det.

Tillbaka
Topp