lampor

columbus

Medlem
lampor
Skall köpa en lampa men har svårt att välja vad jag skall ha
den skall vara lätt och brinna länge och man skall kunna blända av när bilar kommer men också lysa upp bra. är inne på en lupine lampa men vet inte vilken modell, finns det någon som har en det ute i mörkret?
eller har någon annat förslag är det välkommet.
skall både köra mtb i skogen och landsväg med den....

lampor
Jag har en 10W Vista, Mila/Silvalampor och en Lupine Edison. Mila/Silvan funkar utmärkt och ger bra ljus. Lupine Edison ger nästan FÖR mycket ljus. Har även en Lupine LEDlampa men den är för svag för cykling. Vistan har jag styrmonterad och den lyser bra och funkar när vägen inte är alltför krokig.

Alla funkar men Edisonen utklassar de andra när det gäller att lysa mest. Man får dock vara lite försiktig var man sätter ljuskäglan. Vita ärmar bländar, likaså om man sätter ljuset rakt i kartan. Det är också så att en Mila/Silvalampa funkar bättre när det är dimmigt för då blir det för mycket reflekterat ljus från Edisonen. Edisonen är lite tyngre på huvudet än en Mila/Silva.

Slutsats;
Mila/Silva rekommenderas men Edisonen vinner prestandakampen. "Alla" har Mila/Silva vilket betyder att man kan låna extrabatterier till långa tävlingar av kompisar och så är det lättare att reparera om det skulle gå sönder. Kostnad per lystimme bör också bli lägst med en Mila/Silvalampa.

lampor
Mattias L;

Jag valde att inte ta med det där med priset för det går inte på något vettigt sätt att motivera varför man ska lägga 3-4 ggr mer på en Edison....

lampor
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Coolness! Ska bli skoj att se den live ikväll :)

Jag har tränat nackmusklerna hela dagen.. :)

> Verkade en smula spottig, dvs. smalstrålande?

Ja, jag trodde det skulle bli jobbigt, men i verkligheten, som inte syns på filmen så bra, så ligger en en 'halvmåneformad' ljusfläck strax framför cykeln, funkar helt ok. Men det skall i en svagare lampa än 100W. :)

lampor
jag skulle köpa 2 lampor, en billigare och smidigare på styret, typ en diodlampa samt en kralligare för skogskörningen.

att pannlampa sedan är olagligt att köra i trafiken så det går ju bort om du kör på asfalten.

jag kör med 2,4watt på asfalten och det är nästan för mycket i stockholm.

Tillbaka
Topp