Låna en dämparpump

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Låna en dämparpump
Undrar om det är någon i Tyresötrakten eller någorlunda nära (Typ Älta, Haninge...) som sitter på en dämparpump. Jag tänkte mig att komma förbi med cykeln och låna pumpen på plats om det finns någon vänlig människa som vill hjälpa mig.

Ja, jag vet att jag måste ha en sån pump själv, men jag har inte lust att köpa mer cykelprylar på ett tag nu. Kanske nästa månad eller nåt. Tillsvidare vore det trevligt om jag kunde ställa in lite grovt iaf.

Bak är den hård och fram är den ganska mjuk. Vill gärna förvissa mig om att den inte ligger under minvärdet fram iaf. Bak kan man nog pysa ganska mycket skulle jag tro.

Finns den jag söker där ute? :)

Låna en dämparpump
eftersom du har en dhx bak ska du absolut inte pysa ut nån luft! Dämparen riskerar att skadas om du har mindre än 75 psi. Byt fjäder istället som du pratade om tidigare. Dr Spoke gör gärna detta åt dig och tar din gamla fjäder som inbyte.

Låna en dämparpump
Hmmm... Men alltså, jag ska ju inte pysa ned den under rek. minvärde. Fick bara för mig att den kanske ligger en bra bit över det värdet nu. Kan ju ta ned lite grann i så fall. Fast jag har inte så bra koll... Tror jag läste nånstans vad den hade som "factory default". Tror det var mer än minvärdet iaf.

Shermannen har också nån sorts minvärde på trycket. Vill gärna kolla att den ligger vettigt till också.

Var bor du då le boucher? Stockholm... Innerstaden alltså? Söder? Ju närmare Tyresö desto bättre.

Låna en dämparpump
jag har för mig ursprungsvärdet är 150 psi. Luftkammaren är dock rätt liten så det är lätt hänt att du släpper ut för mycket. Jag vet inte hur van du är vid att justera dämpare men börja med att ställa in så du får rätt sag utan att behöva för mycket preload. Sag justerar du enbart med fjädern och har inget med lufttrycket att göra.

Jag bor i Nacka och kommer antagligen befinna mig vid hammarbybacken ca kl 19 imorgon (torsdag). Har du vägarna förbi så kan jag dra med mig min pump.

Tillbaka
Topp