Låna verktyg för att rikta växelöra

Är det något i Stockholm som har ett verktyg för att rikta växelöra att låna ut? Har testat med DIY metoder men behöver mer pålitliga verktyg för att få ordning på växelörat. Erbjuder fikabröd eller finöl i utbyte!

Tack!

Är det det lilla utbytbara fästet som skruvas i bakramen som har en gänga för att fästa bakväxeln i som du menar?

Sådana brukar jag grovrikta i ett skruvstäd, stor gammal hederlig skiftnyckel med breda käftar ger bra anliggningsyta utan att ge märken. Ofta får man finjustera lite på plats på cykeln för att få perfekt linjering.

Alternativet är att köpa ett nytt och behålla det riktade som reserv på turen om man råkar ut för växelhäxan.

Det klassiska fulmecket för det här är att använda ett framhjul med qr axel (passar i gängan) Bra moment och lätt att se om det blir rakt.
Men det kanske hör till det du testat redan?

Ja precis, jag testade med ett QR hjul gängat i växelörat. Jag tror jag fick till det hyfsat rakt men upplever lite problem med växlingen fortfarande så skulle vilja ge det ett försök med mer precision. Men tack för tipsen!

Ubu sa:
Det klassiska fulmecket för det här är att använda ett framhjul med qr axel (passar i gängan) Bra moment och lätt att se om det blir rakt.

Riktar man in framhjulet så det är parallellt med bakhjulet då antar jag ?

Ubu sa:
Man klämmer alltså örat med qr:en? För gängan passar väl inte?

Jeppe med Kniven sa:
Ja precis, jag testade med ett QR hjul gängat i växelörat. Jag tror jag fick till det hyfsat rakt men upplever lite problem med växlingen fortfarande så skulle vilja ge det ett försök med mer precision. Men tack för tipsen!
För min del får jag alltid finjustera växelns riktning efteråt, oavsett verktyg innan.
Så en skiftnyckel med växelörat på plats skulle jag säga fungerar utmärkt om örat inte är jättekrokigt.

Tillbaka
Topp