Lance Armstrong arbete

Lance Armstrong arbete
Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> Aftonbladet är väl representativt för svenska
> och europeiska folket? - i vart fall avseende USA.

Oj, nu är du verkligen ute och cyklar, vilket iofs är bra för detta är ju trots allt ett cykelforum.

Lance Armstrong arbete
Men vad i hela friden har Aftonbladet och ett eventuellt Amerikahat hos den svenska kulturvänstern med vår tro om Lance Armstrongs doping eller icke-doping att göra?

Om det är några länder vars cyklister vi i mindre utsträckning är beredda att ge "the benefit of the doubt" åt när det kommer till misstänkt doping (på goda grunder eller inte), så är det väl i första hand Spanien, Italien och forna öst-länder snarare än USA?

Lance Armstrong arbete
DT skrev:
> Om det är några länder vars cyklister vi i
> mindre utsträckning är beredda att ge "the
> benefit of the doubt" åt när det kommer till
> misstänkt doping (på goda grunder eller inte),
> så är det väl i första hand Spanien, Italien
> och forna öst-länder snarare än USA?

Och varför skulle den "risken" vara mindre i det land där pengarna styr mest av allt?

Lance Armstrong arbete
Släpp det där med nationalitet nu.

Tunga nyckelfigurer i L.Armstrong härvan är:

M. Ferrari - Italien
J. Bruyneel - Belgien
L. Armstrong - USA

Mfl...

Det handlar inte om land. Och glöm dessutom inte att majoriteten av dopade/anklagade cyklister (historiskt) givetvis kommer från Europa.

Lance Armstrong arbete
DeLiQ skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det är några länder vars cyklister vi i
> > mindre utsträckning är beredda att ge "the
> > benefit of the doubt" åt när det kommer till
> > misstänkt doping (på goda grunder eller
> inte),
> > så är det väl i första hand Spanien,
> Italien
> > och forna öst-länder snarare än USA?
>
>
> Och varför skulle den "risken" vara mindre i det
> land där pengarna styr mest av allt?

Jag ser inte riktigt vad din fråga har med mitt inlägg att göra? :-)

Lance Armstrong arbete
Det här är en potentiell Chips-tråd. Börjar med önskemål om Trek-info till skolarbete och eskalerar till allt mellan himmel och jord, inklusive påhopp och ej verifierbara påståenden. Intressant! När kommer bilden på diktatorn? Hoppas trådskaparen får ut tillräckligt för att slippa IG på uppgiften.

Lance Armstrong arbete
Hasse#7 skrev:
> Det här är en potentiell Chips-tråd. Börjar
> med önskemål om Trek-info till skolarbete och
> eskalerar till allt mellan himmel och jord,
> inklusive påhopp och ej verifierbara
> påståenden. Intressant! När kommer bilden på
> diktatorn? Hoppas trådskaparen får ut
> tillräckligt för att slippa IG på uppgiften.

Det var du själv som började dra tråden i diket med ditt förslag om att läsa "Its not about the bike", som inte skulle bidra ett smack till trådskaparens initiala frågeställning.

Lance Armstrong arbete
Hasse#7 skrev:
> När kommer bilden på diktatorn?

Vi kan bättre än så.

contador-bruyneel-_1207974i.jpg ht=388

Lance Armstrong arbete
Rippa skrev:

>
> Det var du själv som började dra tråden i diket
> med ditt förslag om att läsa "Its not about the
> bike", som inte skulle bidra ett smack till
> trådskaparens initiala frågeställning.

+1

Lance Armstrong arbete
DT skrev:
> DeLiQ skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om det är några länder vars cyklister vi i
> > > mindre utsträckning är beredda att ge "the
> > > benefit of the doubt" åt när det kommer
> till
> > > misstänkt doping (på goda grunder eller
> > inte),
> > > så är det väl i första hand Spanien,
> > Italien
> > > och forna öst-länder snarare än USA?
> >
> >
> > Och varför skulle den "risken" vara mindre i
> det
> > land där pengarna styr mest av allt?
>
> Jag ser inte riktigt vad din fråga har med mitt
> inlägg att göra? :-)

Ok, det är möjligt att jag missförstod ditt inlägg.
Det jag undrade var varför du anser att misstänkt dopade cyklister från USA skulle förlåtas/frikännas lättare än spanjorer, italienare och öst-européer?
När dessutom "amerikaner" troligtvis har större ekonomiska vinster att göra (genom reklamintäkter osv på bra resultat) än sina kollegor på denna sida Atlanten.

Lance Armstrong arbete
DeLiQ skrev:
> Ok, det är möjligt att jag missförstod ditt
> inlägg.
> Det jag undrade var varför du anser att
> misstänkt dopade cyklister från USA skulle
> förlåtas/frikännas lättare än spanjorer,
> italienare och öst-européer?
> När dessutom "amerikaner" troligtvis har större
> ekonomiska vinster att göra (genom
> reklamintäkter osv på bra resultat) än sina
> kollegor på denna sida Atlanten.

OK. Vad jag menade är att jag tror det är ett faktum att många av oss (svenskar / nordeuropéer) i större utsträckning misstror spanska/italienska/östeuropeiska cyklister än tex anglosaxiska diton. Men jag menar inte att detta nödvändigtvis är berättigat, därav mitt "på goda grunder eller inte". :-)

(Men jag kan i alla fall villigt erkänna att om Philippe Gilbert hade varit spanjor så hade jag nog tyckt att hans fantastiska Ardenner-trippel hade känts mer suspekt än vad den gör nu.)

Lance Armstrong arbete
Jodå tack för svaren, fick lite mer att skriva om, ex att lance äger lite utav Trek, Livestrong, lite mer om dopingen. man tackar och bockar! men kom med mer saker :)

Lance Armstrong arbete
gradeus skrev:
> Jodå tack för svaren, fick lite mer att skriva
> om, ex att lance äger lite utav Trek, Livestrong,
> lite mer om dopingen. man tackar och bockar! men
> kom med mer saker :)

Det enkla svaret är nog att du är lite tidigt ute med din uppsats i den här frågan. Saker och ting är under utredning. So far så är jag övertygad om att Trek har tjänat massvis på att ha LA som sin frontfigur.

Men vem vet hur och vad som händer med den relationen om LA går under med buller och brak. Om 6 månader, ett år eller två kanske vi vet mer.

Lance Armstrong arbete
Enligt vissa uppgifter hade LA 120 miljoner i årsinkomst under slutet av sin karriär.
Han hade 2 miljoner som föredragshållare när Clinton hade 1 miljon. Det visar hur intressant LA är i USA som person.

Lance Armstrong arbete
Miss Lycka skrev:
> Enligt vissa uppgifter hade LA 120 miljoner i
> årsinkomst under slutet av sin karriär.
> Han hade 2 miljoner som föredragshållare när
> Clinton hade 1 miljon. Det visar hur intressant LA
> är i USA som person.

Annat som kan vara intressant att veta är att han saknade sjukförsäkring när han fick diagnosen för cancer och att stallet under sjukdomsperioden dumpade honom men sponsorerna stod fast vid sina avtal trots att de inte behövde.

Lance Armstrong arbete
DT skrev:
> OK. Vad jag menade är att jag tror det är ett
> faktum att många av oss (svenskar /
> nordeuropéer) i större utsträckning misstror
> spanska/italienska/östeuropeiska cyklister än
> tex anglosaxiska diton. Men jag menar inte att
> detta nödvändigtvis är berättigat, därav mitt
> "på goda grunder eller inte". :-)
>
> (Men jag kan i alla fall villigt erkänna att om
> Philippe Gilbert hade varit spanjor så hade jag
> nog tyckt att hans fantastiska Ardenner-trippel
> hade känts mer suspekt än vad den gör nu.)

Jag misstror alla oavsett ursprung... ;-)

Förhoppningsvis fungerar väl den dopingkontroll som nu utförs någorlunda rättvist, men fuskarna har väl alltid legat steget före kontrollanterna.
Så vem vet egentligen vem som är dopad och inte, förutom de som är direkt inblandade?
Vi får hoppas Gilbert har lyckats med formtoppningen och inget annat, för sportens skull.

Lance Armstrong arbete
Jag får nog ta fram den Bicycle Quarterly där de argumenterar för att hastigheten sjönk efter att dopingkontrollerna blev bättre på 90-talet.

Lance Armstrong arbete
Fast den som tror att utredningen kring LA enbart handlar om huruvida han dopade sig eller ej misstar sig. Det är potentiellt sett bra mkt större än så.

Lance Armstrong arbete
Rippa skrev:
> Fast den som tror att utredningen kring LA enbart
> handlar om huruvida han dopade sig eller ej
> misstar sig. Det är potentiellt sett bra mkt
> större än så.

Ja men ännu större skulle det vara om Livestrong fundation kan vara resultatet av mixtrande med tillväxthormoner. Det är ju inte på en fläck troligt att LA var helt odopad innan sin cancer, för att efter sin cancer dopa sig och sitt lag så till den milda grad att att man tar hem 7 TdF på rad - trots alla konkurrenter och lagkamrater som åkt dit i sån vid utsträckning.

Lance Armstrong arbete
Barnis skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Fast den som tror att utredningen kring LA
> enbart
> > handlar om huruvida han dopade sig eller ej
> > misstar sig. Det är potentiellt sett bra mkt
> > större än så.
>
>
> Ja men ännu större skulle det vara om Livestrong
> fundation kan vara resultatet av mixtrande med
> tillväxthormoner. Det är ju inte på en fläck
> troligt att LA var helt odopad innan sin cancer,
> för att efter sin cancer dopa sig och sitt lag
> så till den milda grad att att man tar hem 7 TdF
> på rad - trots alla konkurrenter och lagkamrater
> som åkt dit i sån vid utsträckning.

Möjligt att han "skapat" sin egen cancer - ja. Men det lär vi aldrig få reda på.

Men nej, störst (och bäst) skulle vara om det uppdagas att Ferrari, Bruyneel, LA & Co och Mc Quaid et al faktiskt systematiskt ägnat sig och fusk och mörkläggning under många år. Ett stålbad för cykelsporten utan dess like i så fall. Eller inte. Det får väl utredningen visa. Det tycks ju inte bara handla om LA, längre.

Bra sammanfattning här av utredningen: http://www.velonation.com/News/ID/8...Service-investigation-continuing-onwards.aspx

Senast redigerad av en moderator:
Lance Armstrong arbete
slors skrev:
> Sådärja:
> http://www.cyclingnews.com/news/hamilton-says-he-s
> aw-armstrong-use-epo
> Skönt att Landis får lite uppbackning. Även om
> Hamilton står på samma trovärdighetsnivå som
> honom är det ändå en bit på vägen att få
> fram sanningen om LA. Ser fram emot
> fortsättningen.

+1. Riktigt bra nyheter. :-)

Lance Armstrong arbete
Jag förstår mig inte på er.

ÄR jag den enda som fortfarande hoppas och tror att LA var ren. Över 500 dopningsprov och aldrig åkt dit. På er verkar det som att det vore bra för sporten att ngn åkte dit. Det bästa för sporten vore om ingen åkt dit på lång tid trots att man ökade antalet tester och variationer på hur ma testar. Det skulle vara ett tecken på en renare idrott.

Lance Armstrong arbete
Fast alla vet ju att det idag inte finns godkända tester för den misstänkta doping som cyklisterna tros använda.

Och med tanke på härvorna inom friidrotten som kommit fram i efterhand så är det väl rätt tydligt att en massa tester inte bevisar ett skit.

Lance Armstrong arbete
MTBiker skrev:
> Jag förstår mig inte på er.
>
> ÄR jag den enda som fortfarande hoppas och tror
> att LA var ren. Över 500 dopningsprov och aldrig
> åkt dit. På er verkar det som att det vore bra
> för sporten att ngn åkte dit. Det bästa för
> sporten vore om ingen åkt dit på lång tid trots
> att man ökade antalet tester och variationer på
> hur ma testar. Det skulle vara ett tecken på en
> renare idrott.

Jag hoppas fortfarande att det är så som du skriver och håller med om att det är enda vägen framåt. Men om man tittar på tex Muelegg vs Elofsson så känns det som att en odopad talang som gör all träning rätt och stenhårt ändå är helt chanslös mot en dopad, moralfri idot! Antar att förhållandet är detsamma inom alla sporter där man ställer de bästa mot varandra. Men nån gång ibland föds det en superbegåvning med moraliska gränser och överlägsen kapacitet. Chansen att det är inom cykel känns dock extra begränsad. Hoppas kan man ju göra i alla fall.

Lance Armstrong arbete
Tille skrev:
> Hur vet vi att Elofsson var odopad? :-)

Det vet vi inte. Men eftersom han inte har åkt fast så borde vi anta detta. Annars kan vi likaväl lägga ner all elitidrott.

Oskyldig till motsatsen bevisad.

Lance Armstrong arbete
Och om han åkt dit eller inte är också ovisst. Positiva prov KAN ha mörkats. Lance alltså, inte Elofsson.

Senast ändrad:
Lance Armstrong arbete
Tille skrev:
> Hur vet vi att Elofsson var odopad? :-)

Vi kan väl mötas på halva vägen och bestämma oss för att Elofsson i alla lägen var mindre dopad än Muelegg. :-) Jag är ganska säker på att just han inte var dopad alls om man bortser från simulerad höghöjdsträning i särskilda hus osv. Men jag har givetvis ingen aning varken för eller emot så den argumentationen kan vi nog droppa här och nu. Elofsson var odopad tills motsatsen bevisats precis som LA.

Lance Armstrong arbete
Hasse#7 skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Hur vet vi att Elofsson var odopad? :-)
>
>
> Vi kan väl mötas på halva vägen och bestämma
> oss för att Elofsson i alla lägen var mindre
> dopad än Muelegg. :-)

:-)

Må bäste läkare vinna.

Lance Armstrong arbete
Tille skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >

>
> Må bäste läkare vinna.

+1

Lance Armstrong arbete
MTBiker skrev:
> Jag förstår mig inte på er.
>
> ÄR jag den enda som fortfarande hoppas och tror
> att LA var ren. Över 500 dopningsprov och aldrig
> åkt dit. På er verkar det som att det vore bra
> för sporten att ngn åkte dit. Det bästa för
> sporten vore om ingen åkt dit på lång tid trots
> att man ökade antalet tester och variationer på
> hur ma testar. Det skulle vara ett tecken på en
> renare idrott.

Ignorance is a bliss!

Lance Armstrong arbete
Är jag den enda som skiter fullständigt i om Lance var dopad upp till gälarna alla sju åren han tog hem TdF? Ingen har någonsin cyklat bättre, med ett bättre lag och med så bra fokus. Och när man ser LA idag och hör honom uttala sig om något så är det ju inte så att det är ett vrak som träder fram.

Om LA var dopad på den tiden det begav sig så är det ju uppenbarligen inget som han tog skada av.
Jag kan se att det finns ett moraliskt dilemma med att ta prestationshöjande medel, men om antagandet går ut på att flera andra som var allvarliga konkurrenter gjorde på samma vis så faller ju sportsmanship argumentet. Då kan vi lika gärna förbjuda liniment. Det snabbar på återhämtning av trötta muskler.
Och angående att doping kan vara skadligt: Ja, det finns det många bevis för. Dåliga droger, dålig kunskap, dåliga massörer och läkare, cyklister som är dumma i huvet och gangstergäng har orsakat många dödsfall.

Men om vi får bevis för att LA var dopad så har vi också ett bevis för att doping som företeelse inte behöver innebära någon harm för atleten förutsatt att det görs på rätt sätt.
Och för den som invänder att om doping blir tillåtet så kommer den som har mest ekonomiska resurser att anlita läkare och få rätt behandling att vinna så vill jag bara påpeka att redan nu är det en mångmiljonaffär att sköta ett Proteam. Kostnaden för eventuella tillskott blir försumbar.
Jag tycker det är dags att sluta upp med moralpaniken om doping. Cyklister har sedan 1800-talet tryckt i sig allt dom kunnat hitta för att prestera bättre. Tyvärr har det ibland resulterat i tragedier.
Det är min uppfattning att dopingförbud inom idrott skapar fler problem än det löser. Doping under kontrollerade former skulle för det första ta bort en stor illegal marknad till nackdel för maffia och gangsters. Det skulle också leda till en större säkerhet för atleterna. Och framförallt, det skulle kunna leda till att de stora farmaceutiska företagen fick möjlighet att på riktigt se vad deras produkter kan göra.

Många cyklister väljer att dra täcket över huvet och sen peka finger åt någon som fuskar. Men det är helfel. Eddy Merckx tog hur mycket speed som helst under dom gyllene åren. Det förminskar inte honom i mina ögon. Jag ryser fortfarande varje gång jag ser A sunday in hell, och jag ryser när jag ser Lance på väg upp för Tourmalet.
Den dag jag läser rubrikerna "Lance erkänner: Jag fuskade" kommer jag inte att bry mig. Vad han gjorde var ändå den vackraste idrottsprestation jag nånsin upplevt. Jag bryr mig lika lite som jag bryr mig om Keith Richards heroinanvändande när Exile on Main street spelades in.
Jag ger fullständigt fan i om Lance var ren.

Lance Armstrong arbete
Det är troligen mer skadligt för kroppen att köra Tour de France odopad än dopad. Elitidrott är skadligt för kroppen.

Men doping i kontrollerade former? Nej, tack. Ska det vara cykling eller ska det vara några jäkla medicinska försökskaniner? Ska föräldrarna dopa sina kids redan från början då eller? det kommer ju krävas om man ska ha en chans.

Lance Armstrong arbete
JT skrev:

> Men doping i kontrollerade former? Nej, tack. Ska
> det vara cykling eller ska det vara några jäkla
> medicinska försökskaniner? Ska föräldrarna
> dopa sina kids redan från början då eller? det
> kommer ju krävas om man ska ha en chans.

+1. Mycket bra skrivet.

Lance Armstrong arbete
Markus F skrev:
> blablabla

Har läst några gånger nu och fruktlöst letat efter spår av ironi. Då är det väl bara att konstatera att det var bland det dummaste jag läst.

Vet inte riktigt var jag ska börja så jag ställer bara en enda fråga: Vad ska de cyklister som inte vill nyttja dopingprodukter ägna sig åt i din värld Markus?

Lance Armstrong arbete
Jag skulle nog säga att problemet är knappast vad elitsatsande män och kvinnor ägnar sig åt för att nå sina mål, det är redan idag inte speciellt hälsosamt med idrott på den nivån. Däremot tror jag att det kommer att bli katastrofala konsekvenser för samhället, att allt fler motionärer, ungdomar och barn kommer att snegla mot droger på ett helt annat sätt än de gör idag, och de problem som droger för med sig kommer att bli mer utbredda. Så visst, internt inom idrotten kanske det går att argumentera för detta, men inte för samhället i stort. Idrotten är vare sig man vill det eller inte en del av detta.

Lance Armstrong arbete
Fan vad deppigt, Lance är ju min stålmannenhjälte och stålmannen skulle väl aldrig fuska.. Blä, fan vad trist, usch, kräk.

Snart är det ett inslag på tv4 nyheterna.

Lance Armstrong arbete
Markus F skrev:
> Är jag den enda som skiter fullständigt i om
> Lance var dopad upp till gälarna alla sju åren
> han tog hem TdF?

Förhoppningsvis, ja.

> Och när man ser LA idag och hör honom
> uttala sig om något så är det ju inte så att
> det är ett vrak som träder fram.

Ja men då så...

Sammanfattningsvis nog ett av de abosolut dummaste inläggen i happymtbs historia.
(och då har jag ändå skrivit många riktigt dumma inlägg genom åren...)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp