Landis kastar eld på dopningsbrasan.....

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det troligt att odopad, mitt under värsta
> EPO-eran, vinna TdF sju gånger i rad?

Pang på!

schture skrev:
> Ska man vara petig så stavar herr Andy Riis sitt
> namn Andy Rihs, alltså inte som den Danske
> doparen :-)

Det var Landis stavning :-D

Om inte Lance var dopad under sina segerår, vilket han givetvis inte måste ha varit, måste han ändå fått någon positiv reaktion på cancerbehandlingen. Kommer man ihåg vilken cyklist han var innan och hur han efter sjukdomen sluggades i bergen med en Pantani i toppform (läs tjockblodad) inser man osannolikheten (om inte orimligheten).

Med det sagt framstår Floyd som en fullskalig rättshaverist. Men bokförsäljningen kommer säkert att gå bra.

Observera att jag är ett 100% cyniskt och bittert cykelfan sedan jag bedrogs av Axelsson 1999.

Björn72 skrev:
> Om inte Lance var dopad under sina segerår,
> vilket han givetvis inte måste ha varit, måste
> han ändå fått någon positiv reaktion på
> cancerbehandlingen.

Det fick han. Han överlevde. ;-)

Crazy Chester skrev:
> Björn72 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om inte Lance var dopad under sina segerår,
> > vilket han givetvis inte måste ha varit,
> måste
> > han ändå fått någon positiv reaktion på
> > cancerbehandlingen.
>
> Det fick han. Han överlevde. ;-)

Haha, bra där

Björn72 skrev:
> Om inte Lance var dopad under sina segerår,
> vilket han givetvis inte måste ha varit, måste
> han ändå fått någon positiv reaktion på
> cancerbehandlingen.

Bwahaha. Jag drabbades av samma cancer som Armstrong när jag var 24år. Jag slapp cellgifter för att det hade inte hunnit sprida sig. Fick nöjer mig med strålbehandling. Jag gick ner 15kg och mådde inte alls "bra", varken under eller efter behandlingen. Att påstå att någon får en positiv effekt av cancerbehandling är... inte klokt.

Prova det, du kommer inte att gilla det. :D

Om förstås man bortser från att han (och jag) gick ner en hel del. Som han själv påpekar i sin bok. Det är ju positivt, väl?

Hmmm ny bantingsmetod?
/BP

Senast redigerad av en moderator:
Nä, precis. En grabb i bekantskapskretsen genomgick samma trauma förra året och för hans del var det heller inte aktuellt med TdF om man säger som så. Allt är bara så oerhört osannolikt...

BigPhil skrev:
> Björn72 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om inte Lance var dopad under sina segerår,
> > vilket han givetvis inte måste ha varit,
> måste
> > han ändå fått någon positiv reaktion på
> > cancerbehandlingen.
>
> Bwahaha. Jag drabbades av samma cancer som
> Armstrong när jag var 24år. Jag slapp cellgifter
> för att det hade inte hunnit sprida sig. Fick
> nöjer mig med strålbehandling. Jag gick ner 15kg
> och mådde inte alls "bra", varken under eller
> efter behandlingen. Att påstå att någon får en
> positiv effekt av cancerbehandling är... inte
> klokt.
>
> Prova det, du kommer inte att gilla det. :D
>
> Om förstås man bortser från att han (och jag)
> gick ner en hel del. Som han själv påpekar i sin
> bok. Det är ju positivt, väl?
>
> Hmmm ny bantingsmetod?
> /BP

Björn72 skrev:
> Nä, precis. En grabb i bekantskapskretsen
> genomgick samma trauma förra året och för hans
> del var det heller inte aktuellt med TdF om man
> säger som så. Allt är bara så oerhört
> osannolikt...
>
Det positiva är att vi alla överlevde.

Då är det alltså helt bevisat att - Det som inte dödar gör dig starkare (översatt), i Lances fall eftersom han kom tillbaka och vann trots cancer.

Frankie Andreu, Armstrongs gamla teamkollega (som också erkänt att han tagit EPO) anklagade ju Lance för att ha tagit testestoron, tillväxthormoner och EPO. Lance kan alltså ha påskyndat eventuella cancertumörer med hjälp av testosteronet.

toshiba skrev:
> Det finns väl tre sätt att hantera ett positivt
> dopingprov:
> * Vara helt tyst
> * Förneka fullständigt och säga att testet har
> fel
> * Erkänna men säga att alla andra gör det

Jag gillade motiveringen från den där svenska brottaren som åkte fast för ett antal år sedan. Han förklarade helt odramatiskt ungefär: "jag skadade mig under uppbyggnadsträningen. Hade jag inte dopat hade jag inte hunnit träna ikapp och inte haft nån chans att vinna. Om jag vann dopad så kanske det inte hade upptäckts. Om jag inte vann spelade det ingen roll om det upptäcktes."

Visst, fortfarande ett fusk, men också en begriplig motivering och ett tydligt ansvar. Inget svammel om att "jag trodde bara det var kosttillskott", eller "tränaren lurade mig" och vad det nu är för snyfthistorier som hörts genom åren.

JT skrev:
> Har Landis skrivit något om vilka kroppsdelar han
> bytte?

Ja, och med vem?

/Dag

Nöjda Landis fans ska vara som pungat ut pengar till hans rättegångar mm.
Han lär ju lägga fram lite mer konkreta bevis än att bara berätta om det. Han har ju inte högsta trovärdighet direkt, tyvärr är det han säger nog inte långt ifrån sanningen, även fast jag inte vill tro det.

http://talkofbike.blogspot.com/
Martina TTTTTTTTHHHHHHHHOOOOOOOOMMMMMMMAAAAAASSSSSSSSOOOONNNNN

Kan det inte vara så att hela Landis-grejen bara är något examensarbete på Konstfack? Deras vårutställning börjar tydligen idag.

WADA:

"WADA is aware of the serious allegations made by Mr Landis. We are very interested in learning more about this matter and we will liaise with the United States Anti-Doping Agency (USADA) and any other authorities with appropriate jurisdiction to get to the heart of the issues raised. WADA looks forward to these further investigations and enquiries by those responsible.

“Generally speaking, WADA encourages everyone with knowledge of banned practices in sport, including athletes who were caught cheating and who denied the evidence for years, to be forthcoming in disclosing the information they may have to the proper authorities. This will further contribute to clean sport and strengthen existing anti-doping programs for the good of clean athletes worldwide.”

Well, själv har jag varit övertygad sen länge, ingen människa vinner över alla andra, om alla andra är dopade, epo, och du själv är ren. No fucking way.

I min bok är Lance tokskyldig och cykelsporten död.

Kolla amerikanske sprintern som visade att det för 100000 dollar går att få ett en skräddarsydd "anabol" som inte kan upptäckas, bara lite modifierad från fällbar substans.
Är alla toppsprinters dopade, absolut.

Men, min bitterhet är min bitterhet, låt den inte smitta.

Jag vill veta om han tog testosteron mellan hans sista "ren" prov och provet som var positiv. Om svaret är ja finns det en del att diskutera. Om han inte tog det som han fälldes för just då har jag ingenting att tillägga mina tidigare kommentarer.

Att fälla en kriminal är bra. Att fälla en misstänkt kriminal på fel grund är aldrig rätt.

JLarsson skrev:
> Nu vill jag höra vad Daner säger.

Jag förstår inte varför man måste vara bitter för att ha insett att alla toppidrottare gör precis allt för att vinna. Tror dom att dom kan äta ett piller och komma undan med det, samtidigt som det gör dom tävlingskraftigare så käkar dom pillret.

Samtidigt bryr jag mig inte ett skit om att alla är dopade inom friidrott, cykling, längdskidåkning osv. Samma personer hade varit bäst oavsett om dopning hade uppfunnits eller ej. Det enda skeva blir när man stänger av och diskar folk pga dopning. Jag säger inte att man skall släppa dopning "fritt" då utövare skulle dö en efter en. Men jag har svårt att se nyhetsvärdet i dopning. Jag bryr mig inte om person X var dopad på eveneman Y år 1999, det förtar inte prestationen och det kan inte göra tävligen ointressantare/mindre spännande retroaktivt.

Stefan, hur ställer du dig till att ha en hjälpmotor innbyggd i ramen? (Vilket kan vara fria fantasier förstås....) Men finns det fusk och fusk?

Och Daner, har du läst hans brev? Det är ju inte *en* gång han dopat sig direkt.

Nu är ju inte Landis trovärdighet den bästa men om han dopade sig med annat och åkte dit för testosteron så är det en felaktig dom. Nu kanske en del av det han dopade sig med ger effekt på testosteron halten och det var kanske det man såg..

Om det är mutor inblandade kanske det går att hitta hårda fakta, är det bara Landis som berättar hur det var är det tyvärr bara rykten och påhopp..

Men nu kommer de där två mupparna på Eurosport att sitta och med sina naiva kommentarer och blåögdhet och helt missa att det pågår en cykeltävling. :(

Mathias skrev:
> Stefan, hur ställer du dig till att ha en
> hjälpmotor innbyggd i ramen? (Vilket kan vara
> fria fantasier förstås....) Men finns det fusk
> och fusk?

Äppel, päron lingonkaka! Hej Erik!

Mathias,

http://happymtb.org/forum/read.php/1/689688/689954
http://happymtb.org/forum/read.php/1/713479/713557
http://happymtb.org/forum/read.php/1/930577/933138#msg-933138

Ett citat från http://happymtb.org/forum/read.php/1/1061670/1061777#msg-1061777

"Jag säger inte på något sätt att Landis (eller någon annan cyklist) har aldrig tagit någonting suspekt, men jag är övertygad att han var inte skyldig till det som han fälldes för."

--

Det är det som jag vill veta.

Mathias skrev:
>
> Och Daner, har du läst hans brev? Det är ju inte
> *en* gång han dopat sig direkt.

Vänta nu... Har han bara erkänt att han dopat sig innan TdF men inte nämnt just TdF i sina mail?
Det vore ju faktiskt lite humor. Nu läser jag från mobilen så jag orkar inte klicka fram tråden på CN.

Han köpte loss John Holmes kuk som legat nerfryst i ett kryolabb i New Mexico...

JT skrev:
> Har Landis skrivit något om vilka kroppsdelar han
> bytte?

Om alla cyklister nu är dopade så tävlar dom ju på lika villkor i vilket fall som helst så vad spelar det för roll?

:P

Ojoj, där tog dumlekolorna slut. Tur att jag har chips.
Läsvärt:http://www.cyclingnews.com/news/johan-bruyneel-floyd-landis-needs-help

Väntar på TV4-sportens experter.

Där måste ju alla sanningar komma fram, för dom är ju ändå omänskliga, all cyklister, som kan cykla så länge utan att få arselskramp!

Hör min bön, o store Hägerfors!

Floyd verkar tydligen ha försökt pressa ToC arrangör och sponsor till att låta hans nya lag köra tävlingen. Det verkar finnas massor med smaskiga mail. Floyd har varit flitig med tangenterna.

Känns som ett genidrag från Landis sida. Först dopar han sig, sen spenderar han alla pengar han tjänat som cyklist på att bevisa att han inte dopat sig. Och för att toppa av det hela går han ut och erkänner att han dopat sig och passar på att anklaga ett gäng kollegor för att också ha dopat sig. Det enda LA mfl. kan göra är ju att stämma skiten ur den luspanka Landis. Vem tar hem segern? Knappast Landis...

Alla hans tidigare försök att rentvå sig själv får mig att må illa. Detsamma gäller hans påståenden om andra cyklisters eventuella dopning. Kan han bevisa att cyklisterna han anklagar faktiskt har dopat sig ska han vända sig till rätt myndighet. Inte skicka ut en massa mejl hit och dit. Kan han inte bevisa något ska han hålla käft.

Åhh vad jag hatar Floyd Landis, vilket jävla rikspucko!

cornas skrev:
> Känns som ett genidrag från Landis sida. Först
> dopar han sig, sen spenderar han alla pengar han
> tjänat som cyklist på att bevisa att han inte
> dopat sig. Och för att toppa av det hela går han
> ut och erkänner att han dopat sig och passar på
> att anklaga ett gäng kollegor för att också ha
> dopat sig. Det enda LA mfl. kan göra är ju att
> stämma skiten ur den luspanka Landis. Vem tar hem
> segern? Knappast Landis...
>
> Alla hans tidigare försök att rentvå sig själv
> får mig att må illa. Detsamma gäller hans
> påståenden om andra cyklisters eventuella
> dopning. Kan han bevisa att cyklisterna han
> anklagar faktiskt har dopat sig ska han vända sig
> till rätt myndighet. Inte skicka ut en massa mejl
> hit och dit. Kan han inte bevisa något ska han
> hålla käft.
>
> Åhh vad jag hatar Floyd Landis, vilket jävla
> rikspucko!
+1! Håller med dig till fullo!

cornas skrev:
> Känns som ett genidrag från Landis sida. Först
> dopar han sig, sen spenderar han alla pengar han
> tjänat som cyklist på att bevisa att han inte
> dopat sig. Och för att toppa av det hela går han
> ut och erkänner att han dopat sig och passar på
> att anklaga ett gäng kollegor för att också ha
> dopat sig. Det enda LA mfl. kan göra är ju att
> stämma skiten ur den luspanka Landis. Vem tar hem
> segern? Knappast Landis...
>
> Alla hans tidigare försök att rentvå sig själv
> får mig att må illa. Detsamma gäller hans
> påståenden om andra cyklisters eventuella
> dopning. Kan han bevisa att cyklisterna han
> anklagar faktiskt har dopat sig ska han vända sig
> till rätt myndighet. Inte skicka ut en massa mejl
> hit och dit.

>Kan han inte bevisa något ska han
> hålla käft.

-1123

Hur ska han kunna bevisa något sånt? Men om han är ärlig och berättar vad han sett, så varför inte? Kommer ju i och för siginte att leda någon vart (blir bara en massa pajkastande iigen) men skönt i alla fall att någon stor cyklist går i Manzanos fotspår.

>
> Åhh vad jag hatar Floyd Landis, vilket jävla
> rikspucko!

Bruyneel kanske har en poäng där att han inte är riktigt "stabil", men samtidigt så vore jag inte förvånad om det han skriver i sina mail är sant.

Tycker det är ganska mänskligt: när han åkte fast ville han försvara sig och när det går honom emot mer och mer (och om det är så att han vet att en massa andra dopat sig men kommit undan) så är det väl ganska naturligt att han blir förbannad och börjar ange folk? Inte schysst, men ack så effektivt.

castrello skrev:
> -1123
>
> Hur ska han kunna bevisa något sånt? Men om han
> är ärlig och berättar vad han sett, så varför
> inte? Kommer ju i och för siginte att leda någon
> vart (blir bara en massa pajkastande iigen) men
> skönt i alla fall att någon stor cyklist går i
> Manzanos fotspår.

Ok, då har vi olika åsikter. Bara tanken att en ren cyklist blir uthängd som dopare känns väldigt olustigt. Att som proffscyklist, med den uppoffring det innebär, bli oskyldigt anklagad måste vara en riktig mardröm. Man kan inte bara skicka iväg anklagelser hur som helst, det funkar inte. Tänk dig att din granne skickar brev till resten av kvarteret i vilket han, helt felaktigt, anklagar dig för att vara pedofil. Hur skulle det kännas? Näe, alla dessa anklagelser som saknar bevis förstör mer än de tillför.

Nån som vet om Landis har ljugit under ed i någon av sina rättegångar? I så fall lär han väl få åka till finkan a' la Marion Jones.

Det var andra brott inblandade i Marion Jones fall. Hon ljög för en amerikansk skattemas (IRS federal agent), vilket är brottsligt i USA. Det var även försfalskade checkar och annat fuffens inblandat.

Tillbaka
Topp