Landsväg eller Gravel

Landsväg eller Gravel
Tjenare, nybiten cyklist här.
Skaffade mig en MB31 Rescue i höstas för att köra på stigar, traktor-, skogsvägar och liknande. Men börjar bli lite sugen på att även ta mig ut på asfalten. Osäker på om man ska ha en ren landsvägscykel/racer eller om man ska gå på mellantinget, en Gravel fast mer för asfalt men som man kan ta nån grusväg ibland.
Vad har ni för tips och idéer?
Prisklass vill jag inte lägga mig för högt då jag vill testa på om asfalt är något som lockar.

Tack på förhand

Bilagor

• 20250801_112522.webp
    20250801_112522.webp
    1,009.2 KB · Besök: 574
Landsväg eller Gravel
Du kan ju köra landsväg med en gravel men det är svårare att köra svenskt grus med en endurance eller räser. Du kan ju ha två hjulset och köra 2x för att få något som passar både på asfalt och på grus. Trek checkmate eller Canyon grail är ju lite sportigare grushojar som säkert funkar bra för både asfalt och grus.

Landsväg eller Gravel
Tjenare, nybiten cyklist här.
Skaffade mig en MB31 Rescue i höstas för att köra på stigar, traktor-, skogsvägar och liknande. Men börjar bli lite sugen på att även ta mig ut på asfalten. Osäker på om man ska ha en ren landsvägscykel/racer eller om man ska gå på mellantinget, en Gravel fast mer för asfalt men som man kan ta nån grusväg ibland.
Vad har ni för tips och idéer?
Prisklass vill jag inte lägga mig för högt då jag vill testa på om asfalt är något som lockar.

Tack på förhand
Hej! Bytte pga sjukdom ut mina tidigare cyklar LVG & MTB mot E-Gravel i april. Den är inte bäst på asfalt och/eller stig men inte sämst heller. Roligast att mata grusväg men helt funktionell på övriga underlag. Det som jag upplever på asfalten är en viss tröghet jämfört med min tidigare LVG, inte lika rapp helt enkelt. Upplevelsen av Gravel’n finns i Elcykelforumet ”tråden ”Yamaha Wabash-de första 200 milen”.

Landsväg eller Gravel
Är ju skillnad på grus och grus. Jag har i sommar kört en hel del finare grusvägar med min lvg-cykel med 28 mm lvg-däck, och det fungerar riktigt bra. Ska du cykla stig så kanske gravel är rätt val, men är det grusvägar så hade jag satsat på en lvg som tar upp mot 32-34 mm eller mer.

Senast ändrad:
Landsväg eller Gravel
MTBn funkar väl alldeles utmärkt att köra grus lite beroende på däckval.
Så en LVG i komfortsektorn och med möjlighet för liiite bredare däck för sportgruset är väl givet förutsatt att du vill ha en cykel som bjuder på annorlunda upplevelser.
Men hur vägarna ser ut där du bor vet bara du.

Landsväg eller Gravel
Mycket beror ju på vad man har tillgång till för vägar. Bästa asfaltsupplevelsen får man på en ren landsvägscykel men gravel är fortfarande trevligt på asfalt och kan hjälpa en att undvika högtrafikerade sträckor.

Landsväg eller Gravel
Du kan ju köra landsväg med en gravel men det är svårare att köra svenskt grus med en endurance eller räser. Du kan ju ha två hjulset och köra 2x för att få något som passar både på asfalt och på grus. Trek checkmate eller Canyon grail är ju lite sportigare grushojar som säkert funkar bra för både asfalt och grus.
Checkmate startar väl på 100k? :unsure: TS ville ha någoti lite lägre prisklass?

Landsväg eller Gravel
MTBn funkar väl alldeles utmärkt att köra grus lite beroende på däckval.
Så en LVG i komfortsektorn och med möjlighet för liiite bredare däck för sportgruset är väl givet förutsatt att du vill ha en cykel som bjuder på annorlunda upplevelser.
Men hur vägarna ser ut där du bor vet bara du.
Lite så jag tänker, lvg med bredare/tåligare däck eller gravel med smalare/ mindre mönstrade däck?
Vägarna där jag cyklar är väldigt blandat. Asfalt, packade grusvägar, skogsvägar med grovt grus och skogsstigar. Har ju MTBn som passar mer för det grövsta.

Landsväg eller Gravel
Ja det är nog det bästa alternativet. 2 uppsättningar. Men lvg med bredare/tåligare däck eller gravel med smalare/ mindre mönstrade däck?

Landsväg eller Gravel
Ja det är nog det bästa alternativet. 2 uppsättningar. Men lvg med bredare/tåligare däck eller gravel med smalare/ mindre mönstrade däck?
Här får man ju fundera på vad man känner sig mest lockad av, båda varianterna fungerar och blir ganska likvärdiga i praktiken (förutsatt att man kollar på cyklar med liknande sittställning).

Jag har själv en av varje men skulle jag tvingas ha en enda cykel skulle jag valt en gravel då möjlighet till bredare däck ökar det möjliga användningsområdet.

Landsväg eller Gravel

Jag förespråkar gravel då det är mer allsidigt, men som framgår av ditt första inlägg så har du redan förstått att gränserna mellan kategorierna är flytande.

Två uppsättningar hjul föreslås ganska ofta. Jag är tveksam till det om det inte ska vara för lite längre perioder mellan bytena. Det blir en för stor apparat att hålla på och byta. Jag har två cyklar för vinterpendling. Den ena har alltid dubbdäck fram och bak monterade. Den andra har inget dubbdäck bak och jag skiftar mellan dubbat och odubbat fram. Där går gränsen för vad jag tycker fungerar i praktiken.

Landsväg eller Gravel
Jag förespråkar gravel då det är mer allsidigt, men som framgår av ditt första inlägg så har du redan förstått att gränserna mellan kategorierna är flytande.
- beroende på vilka böjelser man har. Jag är lagd åt landsvägshållet och skulle välja någonting mer åt det hållet som kontrast till MTB. Men har å andra sidan även en gruscykel om andan skulle falla på. Fördelen med den, i mitt tycke, är att inte behöva fundera på vilka vägar jag behöver välja.

Landsväg eller Gravel
- beroende på vilka böjelser man har. Jag är lagd åt landsvägshållet och skulle välja någonting mer åt det hållet som kontrast till MTB. Men har å andra sidan även en gruscykel om andan skulle falla på. Fördelen med den, i mitt tycke, är att inte behöva fundera på vilka vägar jag behöver välja.
Det som lutar mot en Gravel är precis det du säger att man inte behöver fundera på vilken väg man ska ta. Men rädd att det blir för likt MTBn som jag har och så som jag cyklar idag.
Lite skillnad på 60 breda däck och 35-40? som man kan köra på Gravel

Landsväg eller Gravel
Två uppsättningar hjul föreslås ganska ofta. Jag är tveksam till det om det inte ska vara för lite längre perioder mellan bytena. Det blir en för stor apparat att hålla på och byta. Jag har två cyklar för vinterpendling. Den ena har alltid dubbdäck fram och bak monterade. Den andra har inget dubbdäck bak och jag skiftar mellan dubbat och odubbat fram. Där går gränsen för vad jag tycker fungerar i praktiken.
Med hjul menar man kombinationen av däck+fälg, och i sammanhanget att ha 1 cykel 2 hjulpar så är dom färdiga med kassett och skivor monterade så man kan kastbyta ala Tour de France på 15 sekunder.

Landsväg eller Gravel
Det som lutar mot en Gravel är precis det du säger att man inte behöver fundera på vilken väg man ska ta. Men rädd att det blir för likt MTBn som jag har och så som jag cyklar idag.
Lite skillnad på 60 breda däck och 35-40? som man kan köra på Gravel

Jag tycker att det är större skillnad mellan att cykla grus med gravel och HT än att cykla landsväg med gravel och racer. Givetvis måste man ha däck lämpliga för underlaget.

Landsväg eller Gravel
Med hjul menar man kombinationen av däck+fälg, och i sammanhanget att ha 1 cykel 2 hjulpar så är dom färdiga med kassett och skivor monterade så man kan kastbyta ala Tour de France på 15 sekunder.

Det förstår jag. Tröskeln är för stor för mig i praktiken. Jag har haft såna kombos, men tycker att det blir för meckigt. Hur lång tid tar det för dig att byta hjulpar inkl förberedelse och efterarbete om du inte ska stressa?

Lite sidospår, men om man cyklar väldigt olika mycket med hjulparen eller cyklar mycket på underlag och i väder som sliter mycket med det ena borde det med tiden betyda att det är olämpligt att kombinera drivlinorna.

Landsväg eller Gravel
Typ så. Men då snackar vi snabbt hjulbyte, kompletta hjul med skiva och kassett och däck monterade.
Lite längre om det är skitig pendlarcykeln man inte vill ta i med skärmar och annat bös som kan stöka till det 🤣

Skärmar, dubbdäck, trångt utrymme mm. Då tar det mer än tre minuter.

Står allt framme och verktygen är framme så går det nog tre minuter, två börjar kännas rätt tajt.

Landsväg eller Gravel
Om cykeln alternerar mellan landsväg och grusväg, så sitter det nog inte skärmar och dubbdäck på under landsvägssäsongen.

Landsväg eller Gravel
Nu har jag tagit tid, 2:23. Startade timern när jag klev in i garaget och stoppade när hjulen var bytta och allt tillbaka på rätt ställe.
Blir helt klart att skaffa dubbel hjul uppsättning med den tiden.

Kanske dags att skapa en topplista?
-Komma cyklandes, köra över en linje 1m innan stopp
-Stanna och börja byta
-Hoppa på igen och börja cykla förbi en linje 1m efter stopp
👍🏻😅

Tillbaka
Topp