Landsväg hydrauliska skivbromsar, slangar och reglage?

glitch

Aktiv medlem
Hej,

När Shimano började med hydrauliska Di2 reglage så körde man ju R785 som var "none series" med Shimano mtb ok.
Dessa hade vad jag förstod BH59 slangar med rak anslutningsbult. Innerdiameter 2.3 mm / OD 5mm
Nya handtagen har BH90 slangar med annan oliv / pin / slang innerdiameter och en ny typ av infästningsskruv med innerdiameter 2.1 mm / OD 5mm.

Om jag skulle vilja byta reglagen, så de gamla R785 reglagen skulle paras med nya Ultegra-road ok, kan jag låta slangen sitta kvar, kapa och sen montera "BH90 oliv o pin" och skruva in i R785 reglaget eller är det olika gänga på anslutningarna?

Och i så fall, använda den gamla slangen med 785 oken och montera ny oliv och pin för BH59?

Eller blir det kaos då innerdiametern på slangarna skiljer sig? Vore gött att slippa dra nya slangar då allt ju är draget internt nu och det vore gött att bara kapa vid relagen och byta handtag.

Jag tolkar nedanstående som att oliven är samma, det viktiga är att du har en insert som är anpassad till slangens innerdiameter.

Jag tolkar nedanstående som att oliven är samma, det viktiga är att du har en insert som är anpassad till slangens innerdiameter.

Korrekt, ytterdiametern är densamma så det enda som skiljer är vilken pin du behöver. I övrigt är allt kompatibelt med varandra, givet att inte Ultegra-oken har banjo-infästning. I så fall vet jag inte gällande dina övriga frågor.

Skruvarna har olika gänga och det är reglaget som avgör vilken man ska ha.

Ok! Skruven kan jag ju bara skifta mellan reglagen, men oliv och pin får jag byta då. Får se vad jag har i gömmorna och om jag orkar?

Svarar lite mer direkt på frågan:

Du behöver ny pin som passar 59-slangen. Oliverna är desamma för båda slangarna. Om det är rak infästning på båda oken är det bara att byta till rätt pin och en ny oliv, sen skruva ihop.

Som jag förstått det är det mindre innerdiameter på de nyare slangarna eftersom de gamla gav för dålig bromsverkan tillsammans med lvg-reglage. Antar att det är för att mindre dia flyttar oljan snabbare och därmed ger tidigare ingrepp (men förmodligen också lite lägre kraft, kanske). Pro-tip är att man kör 90-slang bak eftersom den är mycket längre, och 59-slang fram. Då ska man få mer likartat bromsingrepp fram som bak. Jag kan uppleva att bakbromsens reglage svarar längre in mot styret än frambromsens, men det är en ganska subjektiv bedömning från min sida..

Mm kan tycka att känslanr sämre i bakbromsen på r785.orna så kanske slangbyte vore smutt.
Tack för bra svar!

Bumpar tråden lite...

Svarar lite mer direkt på frågan:

Du behöver ny pin som passar 59-slangen. Oliverna är desamma för båda slangarna. Om det är rak infästning på båda oken är det bara att byta till rätt pin och en ny oliv, sen skruva ihop.

Som jag förstått det är det mindre innerdiameter på de nyare slangarna eftersom de gamla gav för dålig bromsverkan tillsammans med lvg-reglage. Antar att det är för att mindre dia flyttar oljan snabbare och därmed ger tidigare ingrepp (men förmodligen också lite lägre kraft, kanske). Pro-tip är att man kör 90-slang bak eftersom den är mycket längre, och 59-slang fram. Då ska man få mer likartat bromsingrepp fram som bak. Jag kan uppleva att bakbromsens reglage svarar längre in mot styret än frambromsens, men det är en ganska subjektiv bedömning från min sida..

Meckar med lite tankar om BH59 vs BH90 - vad jag inte riktigt hänger med på är om det är pin som ska matcha slang, eller matcha komponent.

Säg - jag vill ha flatmount ok på ST-R785, kan jag då köra ett ok (Typ GRX) med BH90 slang, BH90 pin+olive in i 785, som "ska" ha BH59? Skruven blir den för reglagen har (BH59).

Bumpar tråden lite...

Meckar med lite tankar om BH59 vs BH90 - vad jag inte riktigt hänger med på är om det är pin som ska matcha slang, eller matcha komponent.

Säg - jag vill ha flatmount ok på ST-R785, kan jag då köra ett ok (Typ GRX) med BH90 slang, BH90 pin+olive in i 785, som "ska" ha BH59? Skruven blir den för reglagen har (BH59).
Eftersom oliven är samma på bh59 och bh90 så borde väl samma skruv i reglaget fungera bra. Det är innerdiameter och pin som skiljer så vitt jag förstått. Jag har aldrig läst något annat än att pin matchar slang, dvs komponent (ok eller reglage) är oviktigt.

Ett tillägg här är ju att det är knepigt att göra rätt enligt Shimanos kompatibilitetstabeller då man alltid matchar komponent mot slang (sen slang mot oliv/pin). Dvs GRX oket är kompatibel med BH90 och 785 reglaget med BH59. Men i praktiken spelar det väl ingen roll. Jag har själv matchat "fel" slang-komponent

Tillbaka
Topp