Landsväg Norr om sthlm

Thomas_

Medlem
Landsväg Norr om sthlm
Undrar om det finns någon/några man skulle kunna hänga på när det gäller landsvägscykling norr om sthlm (solna, sundbyberg, kista, sollentuna, upplandsväsby)

Så finns det några där ute som brukar köra kring dessa kommuner eller om det finns några bra landsvägsklubbar här så hör gärna av er. Själv är jag nybörjare.

Thomas

Landsväg Norr om sthlm
Jag brukar hoja runt lite i Ursviks motionsspår. Finns en del sköna stigar där, men man får akta sig för alla orienterare så man inte blir omkullsprungen...

Landsväg Norr om sthlm
Nog för att Ursvik ligger nära E4:an och Enköpingsvägen, men inte blir det väl mycket lvg bland orienterarna?

Landsväg Norr om sthlm
Har kollat fredrikshof och var passiv medlem tidigare men tycker inte att de har så mycket träning norr om stan. Startar väl från Täby i bästa fall.

Landsväg Norr om sthlm
Torsdagar är det träning från Brostugan vid Drottningholm, och på söndagar rullar man till Slagsta-färjan på Ekerö för en rejäl distanstur söder om stan. Transportsträckan är perfekt som uppvärmning. I söndags var det racer-premiär, ca 40 stycken var vi, och det blev ungefär 10 mil totalt för mig som avvek lite före alla andra. Avstånden kanske känns lite avskräckande, men när du väl har kommit igång med lvg-träning kommer du nog ganska fort att inte tycka att det är så långt trots allt... Var bor du?

Landsväg Norr om sthlm
Skulle behöva lite tips på andra turer på den norra sidan oxå som kan vara bra träning. Bor själv i Sollentuna skulle nog inte hitta så bra genom stan till dessa destinationer. Är total nybörjare måste börja lite lugnt. Kör du både racer och mtb? Vad är det för ålder på personerna som kör...inte för att det spelar någon roll. Är själv 22.

Landsväg Norr om sthlm
Ekerö ligger ju västerut, ingen anledning att åka genom stan med andra ord.

Om du vill börja lite lugnt kan du till exempel börja med att köra runt Edsviken, blir knappt 30 km, med en trevligt kuperad sträcka mellan Sollentuna och Danderyd. Lite längre blir det om du kör runt Vallentunasjön, den västra delen har jättefina vägar. Annars kan man sikta in sig på de mindre vägarna som binder samman norrorts-kommunerna, inte så mycket trafik och en hel del trevliga landsvägar. Tips är att skaffa en karta över området och planera utifrån den, själv har jag världens sämsta lokalsinne, så jag måste planera noggrannt i förväg om jag inte ska cykla vilse...

Ett tips är att köra Roslagsvåren, ett motionslopp som Fredrikshof arrangerar varje år, jättefina vägar i norrort, och tre olika längder att välja på. I det motionsloppet ställer det upp cyklister på alla nivåer.

I Fredrikshof är medelåldern ganska hög verkar det som, men det tycker jag själv inte gör så mycket. är förvisso själv 31 så jag är ju ingen ungdom längre...

Landsväg Norr om sthlm
Står ju om nybörjargrupper som håller sig till max 3 mil och i norrort får väl skicka ett mail och ta reda på mer om detta. Har kört runt edsviken några gånger, kanske bra att komma igång med såhär på våren men tycker att den kan vara lite grusig där man kommer vid järvakrog och där. Får fortsätta kolla runt imorgon

Landsväg Norr om sthlm
Fredrikw, har torsdagsträningen från Brostugan dragit igång för säsongen ännu? Är ny medlem i Hofet och tänkte hänga på nästa gång det bär av.

Didde, bor själv i Solna och cyklar för det mesta ute på Ekerö/Färingsö. Annars är turen runt Edsviken fin men man är tvungen att stanna lite här och där i korsningar och vid rödljus vilket kan vara lite trist. På Ekerö/Färingsö slipper man det problemet. En bra webbtjänst för att plotta turer är <http://map24.com> se till att köra Java-versionen bara.

/Hutch

Landsväg Norr om sthlm
torsdagsträningen har premiär nu på torsdag, jag ska försöka gå på den och söndagspassen regelbundet denna säsong, dock missar jag nu på torsdag, men...

Landsväg Norr om sthlm
Ahh, najs. Har verkligen sett fram emot den. Ses nästa torsdag då kanske? Kan tyvärr inte lägga in söndagarna i agendan ännu. Får bli när snorungarna blivit lite större ;)

/Hutch

Landsväg Norr om sthlm
Jag kör med knälånga tights och jacka i Windstopper + en ulltröja under jackan om det är kallare än 6-7 grader. Funkar bra men jag är inte så frusen av mig.

/Hutch

Landsväg Norr om sthlm
har det problemet att jag är 193 ganska smal så när jag köper byxor hamnar dom på halva vaden fast att det är xl. Men nu tror att det kan funka med 3/4 byxor eller ett par knävärmare. När bör man köra med ett par längre byxor då? Kanske innen man kan ta ut racern över huvudtaget.

Senast redigerad av en moderator:
Landsväg Norr om sthlm
> Didde skrev:
>
> När bör man köra med ett par längre byxor då?

Ja, innan man ens börjat fundera på att ta fram räsern kanske? :)

Annars kan det väl komma små köldknäppar även nu i april som i kombination med lite snålblåst
gör långbrallorna motiverade. En morgontur ute på mälaröarna borde kunna bli ganska kylig om
det vill sig illa, trots vårvädret.

vindfall0xq.jpg

Take it isy man! ;)

Foto / Copyright: Tobias Arnesson, The TnT (© 2005)
På bild: Harri/42Hz

Landsväg Norr om sthlm
De där torsdagscyklingarna på ekerö, kan man komma ut som ickemedlem och hänga på? Eller får man gruppspö då? Jag såg er några gånger förra året och blev ruggigt sugen på att hänga på.
/Johan

Landsväg Norr om sthlm
det kan man absolut göra, det brukar vara personer från alla möjliga klubbar som dyker upp, och det är aldrig tal om att prata om vem som är medlemmar och inte.

Landsväg Norr om sthlm
Lite förkyld än, men kanske skulle kunna ses i Solna så att man får åka med och kolla läget någon torsdag. Skulle nog hitta lite dåligt ut dit första gången :)

Thomas

Landsväg Norr om sthlm
Jag bor i Sollentuna, jag kör bara MTB, men var ute och nötte lite landsväg förra helgen.
På Söndagen träffade jag en kille i Märsta som körde med ett gäng som hette SMACK (Sigtuna Märsta Arlanda Cykel Klubb) det verkar vara lite blandat, landsväg, MTB, motionärer mm. Sök på SMACK så hittar du dom på nätet.

Landsväg Norr om sthlm
Didde,
visst kan du göra det. Det brukar vara en hel del folk på torsdagarna, och vi brukar dela upp oss i olika fartgrupper där varje grupp har en ledare som håller ordning och ser till att ingen blir avhängd. Skicka ett PM när du känner dig redo.
/Fredrik

Landsväg Norr om sthlm
Åkte min premiärrunda med FIF igår och fick verkligen blodad tand. Åker definitivt nästa torsdag så vill du möta upp i Solna är det bara att slänga iväg ett PM.

/Hutch

Landsväg Norr om sthlm
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> På Söndagen träffade jag en kille i Märsta

Och jag som trodde du var gift!

Landsväg Norr om sthlm
Vilken tid är det på torsdagarna? Och var träffas man, är det vid brostugan? Ser ut som att det blir lvg premiär för mig på torsdag.. Fan va kul.
/Johan

Tillbaka
Topp