Landsväg-Träning+tävlingshjul

Lasse RP3

Ny medlem
Hej

Har läst en del inlägg om tävlingshjul, och är själv på gång att köpa ett par nya hjul. Till skillnad från vissa andra, vill jag har ett par hjul som både passar till landsvägsträning (linje+triathlon) och tävling. Är sugen på ett par ZIPP 303 eller 404, men funderar på clincher-varianten, så de även passar till träning. Tar gärna emot synpunkter på detta? Hur tycker ni att de är i förhållande till tub? Hur svårt är det att limma tub-däck? Hur många mil håller ett bra tub-däck? Alla synpunkter/svar välkommnas.

Det är väldigt stor skillnad i vikt mellan tub- och kanttrådshjulen. Som exempel väger 404 1250g i tubversion och 1615g i kanttrådsversion. Det är med andra ord ett par riktigt lätta hjul, respektive ett par ganska tunga.

Om jag inte minns fel kostar båda versionerna lika mycket (?). Det gör det för mig helt orimligt att köpa kanttrådsversionen; då finns det betydligt billigare hjul med mycket lägre vikt (om än med sämre aerodynamik).

Jag skulle köpa ett par tubhjul och ta risken att få byta däck vid eventuell punka, vilket inte händer särskilt ofta på landsväg enligt min erfarenhet (har dock aldrig kört på tubdäck, men inbillar mig att det om något är mindre risk för punka).

Alternativet vore för mig ett par andra hjul; kanttrådsversionerna är för tunga för att kännas vettiga.

Jag kör bara tub på racer.
Det brukar hålla om man satsar på ngn sort med punka skydd.

Har man 15 år gamla tuber så håller det för 6 etapper på Tour de retard ungefär, visar forskningsresultat från förra helgen.

Att limma tubdäck är en trevlig syselsättning. Jag kör med lim på tub (tublim?). Det är viktigt att man stryker ut limmet jämnt, för detta endamål funkar en xtramjuk tandborste utmärkt.

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=101

men hur kul o bra funkar det om man punkar ute på träningspass? punkasprej ja, men om det inte funkar då?

själv köpte ja reynolds assault kanttrådsversionen o ä riktigt nöjd.

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> men hur kul o bra funkar det om man punkar ute på
> träningspass? punkasprej ja, men om det inte
> funkar då?
Då har man en tufotub i bakfickan.

Jensen skrev:
> men hur kul o bra funkar det om man punkar ute på
> träningspass?

Bara kräng av det trasiga och på med reserven, pumpa hårt och det sitter bra. Om du undviker alpserpentiner så kränger du inte däcket.

Kör Zipp 808 tub som träningsdäck, byter bara till kanttrådisar om det det blåser hårt. Om man tar det lite försiktigt kan man köra oklistrat.

Man punkar inte....
Eller man har med sig en xtra tub.
Eller en flarra med Vittoria pit stop (punka spray).
Jag har varit med när pitstopen funkade på dyra crosstuber i skogen, men jag försökte oxå helt utan framgång använda pitstop på retarden i lördags, hålet i tuben var helt enkelt alldeles för stort.
Så ett generellt råd blir väl att om du tänker cykla på vägar som är lagade med stora sprängstenar så försök att använda något annat än 21mm 15 år gamla tuber.

Jensen skrev:
> o hur liten blir en sådan ihopvikt?

Antar att du menar Tufotuben? Vet inte riktigt men inte mycket större än en innerslang. Jag har i alla fall aldrig upplevt att det är ett bekymmer. Tufo rullar inte bäst men det finns lätta som tar liten plats. Perfekt som reserv.

Jag kör både kanttråd- och tub-404 och jag kan iaf inte känna några skillnader i hastighet. Visst är tubisarna lättare, men inte fan gör det nån skillnad på hastigheten (om man inte klättrar i alperna förstås). Det är mest placebo. Jag har aldrig varit särskilt tubfrälst rent känslomässigt heller och tycker det finns såpass bra kanttrådsdäck ändå. Ja, tub-404 känns lätta och det är en annan känsla att köra med dom, men det är just mest känsla.
Det jag gillar med Zipp är att dom är tuffa och uppmätt snabba. Det jag inte gillar är att Zipps body är gjord i mjukost (jag har 2008:or dock, vet ej om dom fixat detta). Kanttrådshjulen är även jäkligt smala och det är tamejfan ett riktigt jävla helvete att få på nya däck på hjulen.

Punkar man mer på kanttrådshjul? Kanske. Jag har aldrig punkat något tubdäck. Jag har kanske punkat 3-4 kanttrådsdäck på 5 år, men då kör jag mycket mer på kanttrådsdäck än på tubdäck, så signifikansen på den statistiken är nog ganska minimal. Det är troligen därför som den generella åsikten är att man punkar mindre på tub; det är helt enkelt mångdubbelt många fler kanttrådstimmar som rullar än tubtimmar rent generellt.
Men jag har punkasprej med mig när jag kör tub och även ett förlimmat reservdäck när jag absolut inte vill fastna ute. Allt går ner i ryggfickorna ändå.

JT skrev:
> Visst är tubisarna lättare, men inte fan gör
> det nån skillnad på hastigheten (om man inte
> klättrar i alperna förstås).

Inte ens i alperna är det självklart att du blir snabbare med tubdäck.
Det beror på skillnaderna i rullmotstånd som dels skiljer mellan olika däck(!) men dessutom ger vanligt lvgtublim extra rullmotståndsförluster, förluster som tom ge större 'förluster' än vad viktskillnaden ger i vinst.
Det finns en anledning till att man använder termostabilt lim i bancykling
Här står det mer
http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resistance-tubular.html

/Håkan

Om jag köper ZIPP 404 tub-version, tänker jag i första hand köra med Continental GP 4000 Tubdäck. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur många mil har ni i så fall kört med dem? Byter man tub inför varje säsong eller flera ggr per säsong? Jag kör ca 300 mil per år.
Har läst att det ibland blir en "bula" på tuben vid montering. Någon som fått det med GP 4000?
Andra bra däckval? Kör idag med kanttrådsdäck Continental Force/attack och gillar dom skarpt.
//Lasse

Tja!

Köpte ett par Reynolds Assault (kanttråd) och är ruggigt nöjd med dom. 50 mm profil och 1450g uppmätt av mig, alltså en bra bit lättare än Zipp kanttråds 404:or. Finns att inhandla på CRC för 10k eller kan man ha en jävla tur och buda hem ett par på ebay för 6k :)

//
Roffe

jag kör Zipp 303 som träningshjul. Tubdäck. Har punkat en gång denna år. Tufo eller continental spelar ingen roll, alla borde hålla för 300mil. vet ej hur det ligger till med de allra billigaste dock.

Lasse RP3 skrev:
> Om jag köper ZIPP 404 tub-version, tänker jag i
> första hand köra med Continental GP 4000
> Tubdäck. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur
> många mil har ni i så fall kört med dem? Byter
> man tub inför varje säsong eller flera ggr per
> säsong? Jag kör ca 300 mil per år.
> Har läst att det ibland blir en "bula" på tuben
> vid montering. Någon som fått det med GP 4000?
> Andra bra däckval? Kör idag med kanttrådsdäck
> Continental Force/attack och gillar dom skarpt.
> //Lasse

Har mycket bra erfarenhet av Continental GP4000. Väger lite mer än vissa Tufo däck, men känns betydligt bättre gällande grepp och åkkänsla ( om man nu kan känna sånt? )
Monterar man tubdäcken rätt och noggrant, så slipper man den bulan som många får vid ventilen..
För de som inte monterat tubdäck, eller gjort det utan att egentligen veta hur man ska göra, kan jag rekommendera instruktionsfilmerna som finns på Velonews "Biketech"
http://www.velonews.com/article/74487

Jag kan inte heller påstå att jag märker några större skillnader mellan tub och kanttråd. Alltså föredrar jag tub. :-)

Bulan har inte bara att göra med hur man monterar. Vissa tillverkare verkar ha lite kvalitetsproblem.

Tufo skall man inte ha till något annat än reserv. Jag gillar Veloflex Carbon. Vittorias 320 tpi verkar rätt lovande också.

Vad gäller alperna så är det nog mer utför än uppför du kan ha nytta av tub (lite större chans att du inte finner dig körandes på fälgen efter en punka).

Intressant vad JT skriver. En som verkligen kan jämföra tub- mot kanttrådscarbon. Du tycker inte att det är så stor skillnad i fart, mer en "känsla". För min (och kanske andras del) är det inte hastigheten som är det främsta argumentet utan en viss "känsla". Är det stor skillnad? Jag fick skäll när jag skaffade alldeles för tunga hjul till min racer men kanske är det inte stor skillnad? Och som bekant är känsla olika för olika personer.

hakangustafsson skrev:
> Intressant vad JT skriver. En som verkligen kan
> jämföra tub- mot kanttrådscarbon. Du tycker
> inte att det är så stor skillnad i fart, mer en
> "känsla". För min (och kanske andras del) är
> det inte hastigheten som är det främsta
> argumentet utan en viss "känsla". Är det stor
> skillnad? Jag fick skäll när jag skaffade
> alldeles för tunga hjul till min racer men kanske
> är det inte stor skillnad? Och som bekant är
> känsla olika för olika personer.

Det som faktiskt skiljer är ju däck och vikt. Jag upplever tubvarianten som nervösare men alertare. Kanttrådsvarianten känns stabilare. Det är ju dock svårt att veta om detta beror på just hjulen eller om det är däcken som gör den skillnaden. Jag kör Conti GP4000S på kanttrådarna och Conti Competition på tubisarna.

En sak som jag inte sagt som är stor skillnad är bromsytorna. Tack vare aluminiumbromsyta på kanttrådshjulen så är bromseffekten mycket bättre på dessa än på tubhjulen som har kolfiberbromsyta. Det är stor skillnad.

Jag tycker att det är stor skillnad i kvickhet, känsla etc när man jämför tunga och lätta hjul. Det är helt enkelt mycket roligare att cykla med lättare hjul. Ev fartskillnad kan möjligen vara placebo. Därutöver ger tubdäck generellt sett mkt bättre känsla än kanttrådsdäck. Sedan har det ju också betydelse om hjulen är styva eller inte. Valet mellan 404 tub och 404 kanttråd tycker jag är en no brainer.

HåkanC skrev:
> Inte ens i alperna är det självklart att du blir
> snabbare med tubdäck.
> Det beror på skillnaderna i rullmotstånd som
> dels skiljer mellan olika däck(!) men dessutom
> ger vanligt lvgtublim extra
> rullmotståndsförluster, förluster som tom ge
> större 'förluster' än vad viktskillnaden ger i
> vinst.
> Det finns en anledning till att man använder
> termostabilt lim i bancykling
> Här står det mer
> http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resista
> nce-tubular.html
>
>
> /Håkan

Nu är jag inte den vassate kniven i lådan.´
Men det där fattar jag faktiskt inte även om jag läst igenom artikeln.
Varför använder inte fler lim för bandäck Om det nu både i teorin och till och med i praktiken är sån stor skillnad på "vanligt" tublim, och tublim för bandäck?
Hur många här har testat båda varianterna och kan "känna" skillnad?
Varför säljer alla handlare bara "vanligt" lim?
Vad kör proffsen med?
Inte för att jag skulle känna nån skillnad alls, men det kan ju vara intressant att veta om alla som kör med tubdäck kört med "fel" lim i alla år :-o

Lasse RP3 skrev:

> Har läst att det ibland blir en "bula" på tuben
> vid montering. Någon som fått det med GP 4000?
> Andra bra däckval? Kör idag med kanttrådsdäck
> Continental Force/attack och gillar dom skarpt.
> //Lasse

Jag har aldrig fått någa bulor, inte med GP4000, Schalbe stelvio, Conti Giro, eller Vittoria Rally.
För övrigt är det bara GP4000 som är nåt att ha av ovanstående däck jag jag haft.

Det här med lim...
Jag har i alla år kört med detta lim på mina kolfiberfälgar...
p01470.jpg

Men nu såg jag att detta fanns:

p0110924.jpg

Som jag självklart fick beställa på studs... Vad kan det vara för skillnad?

nypan skrev:
> Varför använder inte fler lim för bandäck Om
> det nu både i teorin och till och med i praktiken
> är sån stor skillnad på "vanligt" tublim, och
> tublim för bandäck?

När jag använde tubhjul var tiden det tog att laga punka/byta däck en stor faktor.
Detta är, så vitt jag vet, omöjligt att göra "i fält" med banlim.

/Håkan

Mina personliga reflektioner:
- Rädslan för punkteringsproblematiken är överdriven - jag kör aldrig med annat än Tufos segaste klet med mig, inget extra däck alltså. Jag har lagat hål mha den på åtminstone 5 mm i längd.
- Rädslan för limmandet är överdriven. Inte så svårt. Jag rekommenderar dock mycket starkt att man använder skyddshandskar i plast eftersom fingrarna kommer bli lite kladdiga och limmet är svårt att få bort.
- Skillnaden i "känsla" jmfrt med kanttråd upplever jag inte alls.

Nackdelarna: bökigare vid däcksbyte (fast lite mysigt och på nåt sätt känns det seriös - man är en riktigt cyklist om man limmar tubdäck har jag intalat mig själv).
Fördelar: lättare hjul. Känns rätt... Inga problem med däck som är svåra att kränga på eller krängs av vid högt lufttryck. Tåligare mot genomslagspunka. Enklare/tåligare fälgkonstruktion.

I år har jag kört ca 400 mil på kanttråd och ungefär lika mycket på tub. Punkor: en tubpunka och en kanttrådspunka. Slitagemotståndskraften har jag inte upplevt någon skillnad. Beror nog snarare på däckets kvalitet.

Sammantaget så överväger fördelarna helt klart med tub för mina behov och önskemål. Sen några månader kör jag bara tub på lvgcykeln.

Hej!

Brukar du ha en kolsyre-pump då, eller vanlig pump? Hur långt har du kört med en o-klistrad tub?
Om man t.ex. punkar tidigt på vätternrundan, tar man sig imål med o-klistrat?

Har för mig att jag hört talas om någon sort klistertejp. Någon som vet vad jag talar om, och om det funkar?

Eller är lösningen att laga med någon sorts "punka-spray"?

//Lasse

Tillbaka
Topp