Landsvägs däck på mtb

Botul

Ny medlem
Landsvägs däck på mtb
Jag är lite sugen på att sätta på typ slicks eller dylikt på min gamla mtb för att använda som motionstrampare på landsvägen. Någon som har någon erfarenhet av detta? Funkar bra eller bör man satsa på att köpa en halvdan landsvägscykel istället? Tack på förhand!

Landsvägs däck på mtb
Continental har sitt Grand Prix 23mm till 26" med, iaf förra året fanns det, verkar riktigt snabbt. Annars är ett 1,3" SportContact rätt schyssta med.

Landsvägs däck på mtb
Rullar kring på Nokian All Weather, de med sol/ måne /blixt på.. Trevligt ljudlöst, och kvickt.
Annars finns mera mönstrat, med tätare mittspår. Hade Schwalbe Smart Sam tidigare, och Nokian NBX lite. Båda helt ok på pendling, och betydligt bättre grepp om du skulle åka av vägen.

Landsvägs däck på mtb
Har ett par Hutchinson Top slick till salu här på Happy. Det gick bra att köra vättern på dem, mitt enda problem vart ont i handlederna efteråt eftersom man inte kan byta position på samma sätt som på en racer. För normala motionspass går det jättebra att köra landsväg med MTB.

Landsvägs däck på mtb
en mtb med slicks blir en riktigt bra pendlare/stadshoj men för längre turer på ren landsväg tycker jag man kan unna sig en racer/J :)

Landsvägs däck på mtb
Men kan man sätta ett par smala slicks på samma fälgar som man har de mycket bredare MTB-däcken ?
Eller hur vet man var gränsen går nedåt i dimension..?

Landsvägs däck på mtb
Tack för all hjälp! Visst går det trögare om man cyklar på vanliga däck...men man vill ju att det rullar lätt...får cykla längre :)

Landsvägs däck på mtb
Botul skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för all hjälp! Visst går det trögare om
> man cyklar på vanliga däck...men man vill ju att
> det rullar lätt...får cykla längre :)

Lång tid på sadel - ont i rumpan, Ugh. Gäller iallafall mig. Det räcker med ett par timmar för att det ska bli jobbigt både här och där. Jag förstår om man vill ha slicks för att det ska rulla lättare och inte vara lika jobbigt. Men ska man motionera så gör det ju egentligen inget om det rullar lite tungt.

Landsvägs däck på mtb
hehe...javisst...ser det mest som ett komplement till mtb cyklingen. Typ cykla ut de milen som det är till bästa badsjön eller nått utan att behöva köpa en helt ny cykel. Förrådet är smockfullt som det är :)

Landsvägs däck på mtb
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Continental har sitt Grand Prix 23mm till 26" med,
> iaf förra året fanns det, verkar riktigt snabbt.
> Annars är ett 1,3" SportContact rätt schyssta
> med.

är nog det ja syftade på. visst är racer alltid roligare på landsväg, men en mtb me sånna där racerdäck för mtb fälg, blir riktigt rolig den me, kvick som fan :D sen äre väll självklart jobbigare att hålla en hög jämn fart, dels pga. hjulstorleken, men även pga. utväxling.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp