Landsvägs lopp (typ VR) på MTB-cykel.

Pilen

Aktiv medlem
Grattis alla ni som tog er runt på Vättern Rundan.

Men finns det någon här på HappyMTB som har cyklat ett landsvägslopp (typ vätternrundan) på en MTB-cykel?
Hade tänkt mig ett ordentligt långpass innan FMT och 08XC och ville prova på Mälaren runt (korta varianten på 210km) i slutet på juli.
Gärna lite tips om det är värt besväret att köpa slicks e.t.c.
Eller om jag skall ge upp tanken på att starta över huvud taget.
Jag som undrar kör FMT på 5.15 och 08XC på 5.10.
Kommer jag att få cykla ensam sist i ledet? Eller finns det några motionären man kan lägga sig i klunga med?

/Pilen

Om jag uppfattade det rätt så var det inte så många som körde Mälaren Runt förra året, åtminstone inte långa rundan, så några större klungor var det inte tal om. Klart du kan köra 21 mil på mtb och hänga med motionärerna med de tider du gjort. Har kört Vättern på mtb med slicks i flera år men det vete sjutton om det är värt mödan och pengarna att köpa slicks. Pumpa lätta semislicks hårt och kör på det istället, det duger gott.
/Tomas

När det gäller Mälaren Runt så är väl deltagarantalet närmast blygsamt. Förra året startade ca 200 pers.
Det är lite synd då det är en trevlig bansträckning runt Mälaren. Jag har åkt tidigare då loppet hade
randonneurstatus.
Konceptet verkar annars vara bra. Ett lopp i Stockholmsområdet borde kunna dra folk då många Stockholmare slipper besvärlig transport och inkvartering.

Ett mycket bra sätt att få upp deltagarantalet vore att låta tävlingen ingå i Klassikern. Som ett alternativ till Vätternrundan på samma sätt som Engelbrektsloppet är till Vasaloppet.
Jag tycker att Mälaren Runt ligger bättre i tid än Vättern. I slutet av Juli borde flera ha kunnat träna
ordentligt på semestern och fått många mil i benen.
Som det är nu så dör landsvägscyklingen i Sverige efter Vätternrundan. Nu är det bara vi riktiga lvg-are som är kvar ute på vägarna ;-)

Tillbaka till frågorna.
Att det går trögare att cykla landsväg med MTB vet alla. Visst kanske du kan hitta en klunga att åka runt med. Men du kanske inte orkar vara med där framme och dra utan får parkera längst bak i klungan. För mig låter det inte speciellt roligt att "åka snålskjuts" i 21 mil. Att få gå runt i en klunga och känna sig delaktig i farthållningen är bland det roligaste man kan uppleva som cyklist.

Dessutom så om du inte orkar att gå med i en klunga och tvingas släppa så lär det inte komma fler klungor du kan hänga på. Förra året så var det bara en klunga de första 27 milen. Visserligen var farten inte så hög men det kanske gick tillräckligt fort för att inte orka hänga med på en MTB och köra solo runt Mälaren är nog ingen hit.

Vill du ha en rejäl genomkörare innan FMT och 08XC så går ju Tellus Sömnlös i Rudan samma helg som Mälaren Runt.
Då får du cykla i 24 tim istället för bara 6 tim :-)

/Anders

Tillbaka
Topp