Landsvägs-VM i Qatar 9-16 oktober 2016

Jenny W

Aktiv medlem
Det närmar sig.

Heja Emma!
Men det står "Emma Johansson har bestämt sig för att avsluta karriären efter mästerskapet." :(((

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-05/nessmar-fran-lund-ska-hjalpa-storstjarnan-till-guld

Saxat från http://scf.se/landsvag/vm-truppen-i-doha-qatar-2016/
Det blir platta, fartfyllda, heta och troligen vindutsatta tävlingar när landsvägs-VM för första gången går i Mellanöstern, den 9-16 oktober i Doha, Qatar.
Det här är VM-truppen
Dam junior
Clara Lundmark, Norberg CK (linje)
Herr junior
Andreas Andersson, Halmstads CK (linje)
Jacob Eriksson, Motala AIF CK (linje)
Erik Bergström Frisk, Motala AIF CK (linje)
Linus Kvist, Motala AIF CK (linje)
U23 Herr
Marcus Fåglum Karlsson, Tre Berg CK (linje)
Dam elit
Alexandra Nessmar, Friluftsklubben Trampen (linje)
Emma Johansson, Härnösand CK (linje)
Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna (tempo och linje)
Sara Mustonen, Team Crescent D.A.R.E Staffanstorp (linje)
Sara Penton, Stockholm CK (linje)
Herr elit
Jonas Ahlstrand, Team Ormsalva Athletic Club (linje)
..och så här tävlar de
Tidsangivelser i svensk tid
11 oktober – tempo dam elit (28,9 km)
Kl. 12:15-15:30 (Emilia Fahlin)
13 oktober – linje Herr U23 (166 km)
Tid: 11:00-14:55 (Marcus Fåglum Karlsson)
14 oktober – linjelopp juniorer (DJ 74,5 km, HJ 135,5 km)
Tid: 07:30-9:30 (Clara Lundmark)
Tid: 12:15–15:30 (Andreas Andersson, Erik Bergström-Frisk, Jacob Eriksson och Linus Kvist)
15 oktober – linjelopp dam elit (134,5 km)
Tid: 11:45-15:20 (Alexandra Nessmar, Emilia Fahlin, Emma Johansson, Sara Mustonen och Sara Penton)
16 oktober – linjelopp herr elit (257,5 km)
Tid: 09:30 – 15:35 (Jonas Ahlstrand)

Vilka kanaler visar Landsväg-VM? Någon som har koll?

Jag hoppas Emilia kommer göra bra ifrån sig. Hon verkar ha en fin uppåtpekande kurva.
Emma får hoppas att detaljerna är på hennes sida iår.

Lite tråkigt att hon lägger ner, om hon får tröjan kanske hon kör en säsong till. Man vill väl visa upp den?

Varken Emma eller Emilia är sprinters, de kommer tyvärr inte ha något med slutsegern att göra. Kirsten Wild kommer vinna.

Platt som en pannkaka, blåsigt utav helvete, 1,2 km gatsten. Kan inte bli bättre för en holländska som är bra på att sprinta.

Måste tyvärr erkänna att ett arrangemang likt årets känns rätt ljummet trots det heta klimatet.

Riktigt roligt för både Sara och Alexandra med förnyat förtroende i landslaget!

Hejar så klart på Sara men också på alla svenskar. Förvånansvärt få svenskar på herrsidan, har vi inte tillräckligt med poäng eller varför får inte Ludvigsson åka dit för att satsa på tempot?

Britiska eurosport kommer visa tydligen, så eurosportplayer och hola funkar på min tvsticka. Glöm inte tömma cachen innan du drar igång annars blir det fortsatt svenska playern..

lundatok sa:
Riktigt roligt för både Sara och Alexandra med förnyat förtroende i landslaget!

Hejar så klart på Sara men också på alla svenskar. Förvånansvärt få svenskar på herrsidan, har vi inte tillräckligt med poäng eller varför får inte Ludvigsson åka dit för att satsa på tempot?
Tror vi bara har poäng för en cyklist i linjeloppet och tydligen hade ingen cyklist tillräckligt hög potential för att få åka tempo...

Strålande sol och upp mot 38 grader på söndag eftermiddag enligt klart.se. Tror de klarar sig utan armvärmare!

sebastian_nurmela sa:
Britiska eurosport kommer visa tydligen, så eurosportplayer och hola funkar på min tvsticka. Glöm inte tömma cachen innan du drar igång annars blir det fortsatt svenska playern..
Hur funkar detta? Jag har eurosprt player abonnemang och kan kolla på iPad/iphone. Hur kan man "logga in" i Storbritannien?

ESP har olika utbud beroende på land, med VPN kan du få en proxy-adress som tex "tillhör" GB och då se deras sändningar.

Aha.... kollade på min dator och tydligen funkar mitt Eurosport abonnemang endast på iPod iPhone för mac/PC krävs ett annat abonnemang. Hursomhelst behöver jag väl då installera någon VPN app eller programvara. Har du tips på nåt som funkar bra? Här verkar det vara abonnemang igen.....

C-dale sa:
Såg att TV10 sänder det mesta med början imorgon kl.13.00 med lagtempo d o h.

Skönt att slippa VPN o krångel.

Tack för info! Allt verkar visas? Lagtempo, ind tempo och linje (både dam och herr). Nu får de bara se till att lägga reklamavbrott på rätt ställen...

Verkar som om money talks too much ! Varför lägger man cykeltävlingar och fotbolls-VM odyl ute i öknen i +50 C där det inte finns någon publik el tradition alls för dyliga sporter ? Idiotiskt !!

Bikzz sa:
Great stuff, I feel corrected ! Men hur är det med after bike öl ?
Bor man inte i ett "utlänningsbostadsområde" (där det finns butiker för boende) så är det bättre hotell som gäller.
Huruvida dessa hotell tolererar lycra vet jag inte :-)

Kessiakoff yrar om att Astanas farmarlag inte har råd med skoöverdrag till tempoloppet. Njaa tycker han yrar väl mycket ibland. Då är tom Adamson bättre

Whoaa! Vilken succé. Maken till naturskön bana har jag aldrig varit med om. Och vilken publiktillströmning - gick ju knappt att se cyklisterna för all publik. Hoppas verkligen de permanentar VM till Doha så att vi får njuta varje höst av en sån magnifik cykelfest.

Om du med uns menar tio gånger lastkapaciteten på denna så är det helt rätt!
ZZZ.jpg

GoranS sa:
Whoaa! Vilken succé. Maken till naturskön bana har jag aldrig varit med om. Och vilken publiktillströmning - gick ju knappt att se cyklisterna för all publik. Hoppas verkligen de permanentar VM till Doha så att vi får njuta varje höst av en sån magnifik cykelfest.
Detta nämnde inte ens kommentatorerna vid. Allas vår Kecka tyckte tom att det var bra att vm går i Doha för att "bredda" cykelsporten.

Tja, han får tycka/tro vad han vill. Personligen tycker jag att det finns en bisarr övertro på att ett stort mästerskap bidrar till att "bredda" en sport i landet ifråga i synnerhet om det som i detta fall verkar vara ett minimalt intresse för evenemanget. Har sydkoreanskt skidskytte t.ex. upplevt något stort uppsving efter VM där 2009? Inte vad jag märkt i alla fall. Och jag misstänker starkt att antalet elitcyklister i Qatar inte kommer att påverkas nämnvärt av detta mästerskap.

Nej, mästerskap ska gå i länder där det finns antingen ett starkt publikintresse eller att landet har duktiga utövare, ofta går de ju dessutom hand i hand. Breddande av sporten görs bättre med andra evenemang, t.ex. tycker jag inte alls att det är någon dum idé med Tour of Qatar i början av säsongen. Just genom att den går tidigt får den också en hygglig uppmärksamhet i cykelvärlden.

Miss Lycka sa:
Det finns ett visst intresse av att få in nya sponsorer i sporten.

Jag tror att det långsiktigt är kontraproduktivt. Men visst, det kan säkert vara så att några UCI-människor fått dollartecken i blicken när någon oljeschejk börjat fladdra med penningbuntarna och att det är kraftigt bidragande orsak till att VM går där det går.

Sen tycker jag att om man ska bygga varumärket cykel, vilket torde vara en viktig uppgift för UCI, bör en viktig punkt vara att se till att VM är en av höjdpunkterna på cykelåret. Nu är förvisso lagtempo inte huvudnumret på VM, men jag har svårt att tänka mig att detta kommer att bli en speciellt minnesvärd upplaga.

Tillbaka
Topp