Landsvägs-VM i Qatar 9-16 oktober 2016

GoranS sa:
Tja, han får tycka/tro vad han vill. Personligen tycker jag att det finns en bisarr övertro på att ett stort mästerskap bidrar till att "bredda" en sport i landet ifråga i synnerhet om det som i detta fall verkar vara ett minimalt intresse för evenemanget. Har sydkoreanskt skidskytte t.ex. upplevt något stort uppsving efter VM där 2009? Inte vad jag märkt i alla fall. Och jag misstänker starkt att antalet elitcyklister i Qatar inte kommer att påverkas nämnvärt av detta mästerskap.

Nej, mästerskap ska gå i länder där det finns antingen ett starkt publikintresse eller att landet har duktiga utövare, ofta går de ju dessutom hand i hand. Breddande av sporten görs bättre med andra evenemang, t.ex. tycker jag inte alls att det är någon dum idé med Tour of Qatar i början av säsongen. Just genom att den går tidigt får den också en hygglig uppmärksamhet i cykelvärlden.

Förbannat bra skrivet!

Kollade lite idag och maken till avslagen tillställning har jag sällan skådat. Motorvägarna på Vueltan förr i tiden framstår som rena serpentinvägarna i lummigt landskap jämfört med dessa vägar.

Han kan säkert ha haft någon form av termometer som visat det. Jag tycker dock att det är intressantare vad den officiella temperaturen var och den var inte 48 grader. Det är fruktansvärt varmt.

GoranS sa:
Miss Lycka sa:

Jag har inte hängt med i de där svängarna - är det en direkt konsekvens av att grannlandet fick VM?

VM i Norge nästa år. Ett nytt proffslag i ett grannland ett år senare låter inte så dumt.

GoranS sa:
Om så, visar det på något sätt att tillkomsten av denna sponsor långsiktigt kompenserar nackdelen av att ha träliga VM-banor och (gissningsvis) ha tävlingar som är ganska befriade från live-publik?

Jag var och tittade på Groopencrossen igår. Det var inte direkt någon massiv publiktillströmning men det såg ändå ut att ha varit fler i publiken än vid VM.

GoranS sa:
Han kan säkert ha haft någon form av termometer som visat det. Jag tycker dock att det är intressantare vad den officiella temperaturen var och den var inte 48 grader. Det är fruktansvärt varmt.

Såg Strava-data som sa 37 grader för en annan cyklist. Tycker jag låter rimligare.

Någon som har koll på om man kan kolla på stream nån stans av dagens tävling.
Bild i valfritt språk eller ljud på svenska eller engelska?

geologen sa:
GoranS sa:

Såg Strava-data som sa 37 grader för en annan cyklist. Tycker jag låter rimligare.

Ja, 37 grader kan jag tro på.

Däremot är jag notoriskt skeptisk till alla uppgifter om temperaturer som baseras på avläsningar av privatpersoners egna temperaturmätare, inklusive strava-data. Inte så att jag menar att de ljuger om vad de läst av för värden men som grund för att bedöma vad temperaturen ur ett strikt meteorologiskt perspektiv varit är sådana värden oftast i det närmaste meningslösa.

Jag skulle f.ö. bli lite förvånad om det när sammanställningen för världens väder under oktober månad kommer visar sig att någon plats på jorden haft 48 grader under månaden. Maxtemperaturerna i oktober i världen har från 2010 varit: 46,7, 45,5, 45,6, 45,0, 46,2, 48,4. I Asien har de legat på 45,4, 45,5, 45,6, 45,0, 44,2, 45,4. De flesta av de asiatiska rekorden är f.ö. från Mekka.

Senast ändrad:
Men är inte den faktiska temperaturen som åkarna utsätts för intressant och inte den som en väderstation i skuggan registrerar. Hur varmt är det för en åkare som dels har direkt sol på sig och sen värmestrålningen från den stekheta asfalten?

JLarsson sa:
Men är inte den faktiska temperaturen som åkarna utsätts för intressant och inte den som en väderstation i skuggan registrerar. Hur varmt är det för en åkare som dels har direkt sol på sig och sen värmestrålningen från den stekheta asfalten?

Ett problem är att de egenuppmätta temperaturerna är behäftade med så mycket mätfel och osäkerheter att de bara av det skälet tappar rätt ordentligt i värde. Ta bara exemplet i denna tråd med mätvärden på 37 resp. 48 grader i Doha. Om jag jämför med värden jag sett på min cykeldator så är 37 grader inget som jag skulle tycka var något speciellt. 48 grader hade jag tolkat som rätt varmt, men absolut inte i närheten av den hetta det skulle vara om det var en officiell temperatur. Hade t.ex. 46 grader på cykeldatorn i somras i Italien. Officiell maxtemperatur den dagen var 34 grader.

Dessutom är det för mig principiellt otillfredsställande att man har mätvärden där utrustningens utformning definitionsmässigt påverkar mätvärdet. Med en temperaturmätare i solen kommer dess förmåga att uppta solstrålning att influera resultatet, d.v.s. temperaturen på en viss plats och tid är inte entydigt definierad utan du måste för entydighet även ange vilken temperaturmätare du använt. Ett rimligare sätt att närma sig problemet tycker jag är att som meteorologerna försöka mäta lufttemperaturen, d.v.s. ta bort solstrålningens direkta effekt och få en mätutrustningsoberoende temperatur.

Dessutom kan man fundera lite kring grunden för idén att man ska mäta temperatur i solen om man befinner sig där. Som jag tolkar det är det i ambition att mäta upplevd värme. Problemet är att denna dels påverkas av t.ex. luftfuktighet och vind och dels att olika människor upplever värme väldigt olika. Totalt gör detta att jag tror att ett mått på upplevd värme i det närmaste är en illusion.

Slutligen så är min "avsky" mot egenuppmätta temperaturer delvis kopplad till att många tror att det de själva uppmäter på något vettigt sätt kan jämföras med officiellt uppmätta temperaturer. Att relatera en egenuppmätt temperatur på 45 grader med t.ex. värmerekordet i Sverige, vilket är 38 grader, blir väldigt mycket en äpple-päron-jämförelse.

Min Garmin Edge 800 brukar visa ungefär utomhustempen, dock oftast 1-2 grader för lågt. Direkt solinstrålning verkar inte nämnvärt påverka. Fartvinden ser troligtvis till att den uppmätta tempen ligger nära lufttemperaturen.

Om den visar 2 grader för lågt ibland är det inte orimligt att tänka sig att det kan finnas andra enheter som visar 2 grader för högt. Redan där är det 4 graders potentiell skillnad. Sen är cykling i tämligen hög fart i nordliga länder förmodligen gynnsamt för att hålla nere värdena relativt de officiella temperaturerna. Jag misstänker att det med din Garmin skulle se lite annorlunda ut om du körde långa branta soliga stigningar i länder närmare ekvatorn.

För övrigt briljant sajt för mästerskapet. Antingen har de gömt startlistorna väldigt väl eller så går de inte att komma åt därifrån.

Lite ovanligt med en eritriansk cyklist så högt upp som på 7:e plats.

GurraG: Förväntar mig att mätningen utförs med en kalibrerad termometer under förhållanden som uppfyller alla krav för att accepteras av meteorologiska institut. ;-)

Alltså, håller med föregående talare.

Känns nästan ovärdigt att vinna där.
Soprent på publik mm, känns som etapploppet där i januari typ.

Verkar inte heller som cyklisterna verkar så taggade på detta heller så här sent på säsongen.

Lär nog skilja några grader till VM i Bergen nästa år men lär bli så mycket mer publik.

geologen sa:
Min Garmin Edge 800 brukar visa ungefär utomhustempen, dock oftast 1-2 grader för lågt. Direkt solinstrålning verkar inte nämnvärt påverka. Fartvinden ser troligtvis till att den uppmätta tempen ligger nära lufttemperaturen.
He he, en död sak råkar inte ut för konvektion, fartvind, i vanliga fall, men kan göra det här, datorn blir ju uppvärmd.

Jag har hojjat två timmar i riktiga +38, vädertjänsten rapporterade det, och det gör jag inte om. Du blir uppvärmd av fartvinden, det var helt vidrigt. Fick sånt pannknack efter turen att det var galet. Drack som en galning, körde elektrolyter, men ändå pannknack. Och ja, jag tog i. Men, är det mång grade över 40, uppåt 45, då går det nog inte för en som inte är van, om det nu går att bli van.

Har också hojjat när tempen var långt över 40. Inget för en viking som finner det behagligt med korta bibs och ärmar vid 18.

Emilia dundrade in på 16e plats idag. 2:30 efter.

När jag var i Dolomiterna 2013 var det 35-37 grader (alla temperaturer är officiella) de tre första dagarna och då var jag rätt seg. Jag tyckte egentligen värmen som sådan var skön, men kroppen var inte riktigt med på galoppen och det kändes som jag hade svårt med temperaturregleringen och jag det gick trögare än det borde ha gjort om man bara såg till formen. Sen kom ett par dagar med 29 och 32 grader och då började kroppen fungera igen och när temperaturen därefter steg upp till 34-37 grader de sista fyra dagarna tyckte jag bara att det var skönt och jag presterade mer som jag väntat mig.

Hur det är när det drar iväg upp till 40 och över vet jag inte, men min hypotes är att människokroppen är oväntat anpassningsbar och ger man den bara lite tid att fatta galoppen brukar den klara mer än man tror.

Svettas man som i en bastu stillasittande vettefan om det ör lämpligt med hårdkörning i flera timmar.
Jag var ute i 2 veckor men kände inte av nån större förbättring tyvärr.

Jamen vad fan ! Cykeltävlingar ska köras i Valkenburg, Roubaix, Verona, eller uppför Alpe de Huez. Och där people kan ta en Belgian Trappist Ale on the way och kolla på Tv in a bar och hejja på lite ! Wake up !!

Öken, sand, kameler, > 35C osv går bort !!

Jag jobbade i Egypten/Israel/Irak/Jordanien/Kuwait/Libanon/Saudiarabien/Syrien i ett år (1991, Desert Storm +) och det var varmt. Min uppfattning är att luftfuktigheten har större betydelse än temperaturen eller kanske i kombination med temperaturen. Ivf upplevelsemässigt/hur kroppen reagerade.

Bikzz sa:
Jamen vad fan ! Cykeltävlingar ska köras i Valkenburg, Roubaix, Verona, eller uppför Alpe de Huez. Och där people kan ta en Belgian Trappist Ale on the way och kolla på Tv in a bar och hejja på lite ! Wake up !!

Öken, sand, kameler, > 35C osv går bort !!

Vad finns mer att tillägga?

Har bara mkt begränsad erfarenhet av någon hygglig värme kombinerat med hög luftfuktighet, men den erfarenheten säger detsamma. Är det hög luftfuktighet känns det som det är mkt varmare än det verkligen är.

Min kropp börjar protestera redan vid 24-25 plusgrader, och fungerar riktigt illa när det närmar sig 30. Seg, trött, orkeslös, illamående, apatisk. Särskilt i direkt sol. I skugga och rejält med vind kan det funka hyfsat. Däremot fungerar det bättre att cykla än att vara stilla, eftersom fartvinden kyler mer än ansträngningen värmer, så länge det handlar om distanstempo ungefär.

Livet i den värmen blir inte lättare med heltäckande stridsdräkt, kroppsskydd, kevlarhjälm, mm, mm :-)
Edit: Glömde kängor och handskar :-)

Senast ändrad:
Livet börjar ju vid 30 (grader)! ;-)

Personligen upplever jag att min kropp snarast funkar bättre när det blir varmt. Känns som musklerna blir mjukare och dessutom tycker jag numera det är skönt. När jag var yngre var jag dock precis som du och tyckte att om det gick över 25 grader började det bli ganska jobbigt. Sen slog det om ganska markant en varm sommar då jag upptäckte att det faktiskt funkade att vara ute och springa trots att termometern visade 30 grader. Jag vet inte om det är något ärftligt, men min fader gjorde precis samma "resa", dock vid något högre ålder.

Sen föredrar jag att cykla utan heltäckande stridsdräkt, men det är ju olika hur mycket närkontakt man förväntar sig med sina medcyklister. ;-)

Känns som det finns en del utfyllnad i startfältet - under 40 km/h i snitt på ett VM med en så platt bana är inte jätteraskt.

Tillbaka
Topp