Landsvägscykel i Italien, tips

Känns ju som att man får tillgång till båda världarna. Kör en kort bit norröver så har man berg så det räcker och blir över, och kör man väster/öster/söder ut från staden så är det platt/böljande.

Norrut.
Visa bilaga 565255

Mot väster.
Visa bilaga 565251
Det jag menade var att när jag åker iväg och cyklar vill jag helst ha ordentliga berg. Om man drar en öst-västlig linje genom Bassano del Grappa är då halvan norr om linjen intressant för mig medan halvan söder om linjen inte är lika intressant.

Sen har andra människor naturligtvis andra preferenser än jag och då kan BdG vara en lämpligare plats än vad det är för mig. De gånger jag tittat på BdG har det varit för övernattning en eller två nätter.

Känns ju som att man får tillgång till båda världarna. Kör en kort bit norröver så har man berg så det räcker och blir över, och kör man väster/öster/söder ut från staden så är det platt/böljande.

Norrut.
Visa bilaga 565255

Mot väster.
Visa bilaga 565251
Som GoranS mycket riktigt påpekar så har jag utgått från Bassano dG vid en av mina resor (2018).
Jag gillade staden och området.
Fråga på, så får vi se om jag kan svara.

Som GoranS mycket riktigt påpekar så har jag utgått från Bassano dG vid en av mina resor (2018).
Jag gillade staden och området.
Fråga på, så får vi se om jag kan svara.
Körde du uteslutande norröver i bergen, eller körde du något åt det mer ”platta” hållet? Kartmässigt ser det ju ut som att man kan få trevlig cykling med tex en tur mot Vicenza eller så.

Körde du uteslutande norröver i bergen, eller körde du något åt det mer ”platta” hållet? Kartmässigt ser det ju ut som att man kan få trevlig cykling med tex en tur mot Vicenza eller så.
Vi körde bara en ren "platt-dag" som återhämtning mellan klättringarna.
Då cyklade vi söderut längs Brenta på östra sidan ner till strax innan Padua och sedan tillbaka norrut på västra sidan.

I övrigt så blev det lite plattkörning till eller från vissa klättringar.

Vi körde bara en ren "platt-dag" som återhämtning mellan klättringarna.
Då cyklade vi söderut längs Brenta på östra sidan ner till strax innan Padua och sedan tillbaka norrut på västra sidan.

I övrigt så blev det lite plattkörning till eller från vissa klättringar.
Hur var staden som sådan att bo i? Ser ju småmysigt ut via Google, men där har man ju lurat sig tidigare.
Åkte ni bil och bodde centralt, och isf hade några upplevda problem med parkering?

Hur var staden som sådan att bo i? Ser ju småmysigt ut via Google, men där har man ju lurat sig tidigare.
Åkte ni bil och bodde centralt, och isf hade några upplevda problem med parkering?
Vi bilade ner till Italien och bodde på ett jättetrevligt B&B ca 1,5 km från centrum.
Staden som sådan är väldigt gemytlig, i alla fall den gamla centrala delen.
1657025692120.png

Parkering inne på gården, men som oftast i Italien är det trångt när man har en stor tysk 5 m lång kombibil.

Poli grappa-museum och staden Marostica var sevärt, om man vill ägna sig åt annat än cykling någon dag.
Det finns också några vingårdar i området.

Hamnade initialt i Levico terme där jag nu är. Inte illa alls, riktigt trivsamt, förutom insikten i att ålder, bmi och antal mil i benen gör att det är en helt annan sak i praktiken att cykla uppför höga berg, jämfört med den teoretiska planeringen av rundor mha strava och google maps.

LBS med söndagsöppet löste iaf sönderkört bakdäck efter ett par km igår.

DB0C6A7B-0A40-409A-9E75-54B7C60F68B1.jpeg

Tillbaka
Topp