Landsvägscykel med komfort

Davoud

Medlem
Hej,
Jag söker efter tips på en landsvägscykel för min nya utmaning, att avklara ett Ironman inom 12 timmar. I och med att jag är relativt ovan cyklist utanför ett gym eller zwift är komfort under långa färder relativt viktigt. Min budget ligger kring 25-35 tkr för cykeln. Jag har blivit rekommenderas Trek Domane SL5 i butik men tänkte kolla med er ifall ni har andra rekommendationer? Bryr mig om kvalité mer än märke eller utseende på cykeln.

Sedan en extra fråga, jag är 180 cm lång. Vad för storlek på cykeln är optimal för mig skulle ni tro?

Tackar stort för alla svar på förhand, allt är av värde för en nybörjare som mig :)

P.S. Kan tänka mig köpa begagnat då leveranstiderna nu är väldigt långa, så om ni har tips på det mottages det varmt. D.S.

Du behöver inte ha någon speciell komfortcykel för en Ironman. Trek Domane är bekväm och bra, jag har en sån själv, men om målet bara är en Ironman så skulle jag satsa på en snabbare cykel. Du behöver byta en hel del grejer på en Domane för att göra den riktigt snabb. En aero-räser med högprofilshjul och tempobågar gör stor skillnad. Se till att du får plats med 28 mm däck så blir det bekvämt.

IMG_1028.JPG

Med den här cykeln så tog hela Järnmannen Kalmar 13h30m på sig.
Skulle valt en trevligare kolfiberhoj med par hjul med en högre fälgprofil om resan skulle vara mer komfortabel.
Hade lagt fokus på finare hjul i vart fall.

Tack alla för svaren hittills, uppskattas. Några följdfrågor.
Har ni några rekommendationer på något märke eller modell på cykel som jag skulle kunna titta på?
Samt vad är rekommenderad på fälgprofil ifall man ska åka relativt plant samt väger 82 kg?

Canyon har ju åtminstone tidigare varit väldigt prisvärt, men kanske inte längre är det efter senaste tidens prishöjningar. Kanske även dyker upp en del begagnade Speedmax av tidigare generationer i takt med att entusiasterna uppgraderar sig till den nyss släppta modellen med skivbromsar.

Är du helt grön på tempocykling kanske det dock är värt att köpa i butik för att få bättre råd kring storlek och en bikefit bundlad i priset. Talar du om var du bor kanske någon kan rekommendera en handlare att vända sig till.

Tack alla för svaren hittills, uppskattas. Några följdfrågor.
Har ni några rekommendationer på något märke eller modell på cykel som jag skulle kunna titta på?
Samt vad är rekommenderad på fälgprofil ifall man ska åka relativt plant samt väger 82 kg?
Angående cykelmodell svarar jag som Peth. Vad kommer du använda cykeln till efter Ironman? Köp den cykeln du vill använda efteråt och gör den så snabb som möjligt för Ironman.
Fälghöjd, om du har tänkt använda hjulen till "vanlig" cykling efteråt skulle jag kört på 40-60 mm höga fälgar. Annars så hög som möjligt.

Hej!
Min plan är nog fortsätta köra längre distanser och under vintertid koppla på cykeln på min trainer. Stora frågan för mig är, jag vill inte köpa en för aerodynamisk cykel som gör färden obekväm efter, låt oss säga, 120 km, så måste jag ha de sista 60 km med mindre smärta. Föredrar att smärtan kommer från ansträngning i muskler, ligament och psyke :)

Jag skulle tro att många LVG cyklar är möjligt att ställa så att dom blir lika aero som en triathlon cykel.
Min rekommendation är att lägga pengar på bikefit och verkligen träna på att vara i den aero positionen

Gör en bikefit och satsa sedan på en LVG hoj med 2x11 DI2 ultegra efter dina mått.
Om du nu måste ha tempopinnar så kan du slänga på de i efterhand ?

Den snabbaste linjecykeln som finns utan pinnar är nog långsammare än den långsammaste linjecykeln med pinnar.

Det finns säkert siffror att hitta på hur mycket positionen gör på 18 mil.

Det ska inte vara någon fara. De allra flesta aerocyklarna är bekväma nog att cykla både 50 och 100 mil med. Det hänger mest på sittställning, sadel och däcksbredd.
Då är det en vanlig räsercykel du ska kika på. Där finns det så pass mycket att välja på så det knappt att tipsa om. Kolla med en bra cykelbutik där du bor.

Om du inte är van cyklist pallar du knappast med 18 mil på en äärocykel utan skall nog titta på ”endurance” eller ”gran fondo” cyklar som typ Canyon Endurace, Kinesis RTD, Rose Reveal med många flera. Det går att klämma tempopinnar på sådana också. IMHO

Om du inte är van cyklist pallar du knappast med 18 mil på en äärocykel utan skall nog titta på ”endurance” eller ”gran fondo” cyklar som typ Canyon Endurace, Kinesis RTD, Rose Reveal med många flera. Det går att klämma tempopinnar på sådana också. IMHO
Han har dock 8 månader på sig :)
Fin linjehoj med aerohjul, triathlon dräkt, bikefit, tempopinnar.
PT och foamrulle och du kommer klara ditt mål på 12h.

Jag är i början av min långcyklarkarriär och har funderat en del på det där med vilka cyklar folk kör med. 18 mil är ju ingen sträcka att cykla för en randonör, men första gången jag körde en 20-milare var jag rätt nöjd med att kliva av trots att jag cyklade på en förhållandevis förlåtande cykel. Samtidigt cyklar folk 60-milare utan att blinka med vanliga räsercyklar med högprofilshjul. Mao verkar det lite godtyckligt vad man cyklar på så länge kroppen är vek. I början av karriären är förmodligen även den mest bekväma cykeln obekväm, men man vänjer sig.

Jag tror alltså att det är ganska oväsentligt vilken cykel TS kör på, bara hen vänjer sig vid att sitta på den. För egen del är händerna värst när det blir många timmar i sadeln. Började nyss med tempopinnar och jäklar vad bra det är! Dessutom märker man att man kan hålla högre marsch-fart, även om jag inte testat några direkt långa sträckor än.

Alltså, köp en räsercykel som du gillar och har möjlighet att sitta korrekt på, samt ett par tempopinnar. En riktig TT-hoj är säkert snabbare men mycket smalare i användningsområde.

Jag är i början av min långcyklarkarriär och har funderat en del på det där med vilka cyklar folk kör med. 18 mil är ju ingen sträcka att cykla för en randonör, men första gången jag körde en 20-milare var jag rätt nöjd med att kliva av trots att jag cyklade på en förhållandevis förlåtande cykel. Samtidigt cyklar folk 60-milare utan att blinka med vanliga räsercyklar med högprofilshjul. Mao verkar det lite godtyckligt vad man cyklar på så länge kroppen är vek. I början av karriären är förmodligen även den mest bekväma cykeln obekväm, men man vänjer sig.

Jag tror alltså att det är ganska oväsentligt vilken cykel TS kör på, bara hen vänjer sig vid att sitta på den. För egen del är händerna värst när det blir många timmar i sadeln. Började nyss med tempopinnar och jäklar vad bra det är! Dessutom märker man att man kan hålla högre marsch-fart, även om jag inte testat några direkt långa sträckor än.

Alltså, köp en räsercykel som du gillar och har möjlighet att sitta korrekt på, samt ett par tempopinnar. En riktig TT-hoj är säkert snabbare men mycket smalare i användningsområde.

Åas tillåter reglerna lite mer konstigheter på tri gentemot tempo så en renodlad tricykel är ganska snabb.

...och ju snabbare det går desto kortare tid behöver man sitta där och gno!

Mycket klokt har ju redan sagts i tråden. Min bestämda uppfattning är att om du har för avsikt att ägna dig åt triathlon skall du skaffa dig en tempo-hoj. Och du skall se till att göra genomföra en bra bikefit. Därefter är det bara att cykla - se till att få många mil i sadeln.

Om du däremot tänker dig att göra ett lopp och därefter i första hand kommer ägna dig åt landsvägscykling i största allmänhet är Trek Domane SL5 en utmärkt hoj. Hög kvalité, bekväm och snabb vid långa rundor och därtill mycket mångsidig som lvg-hoj betraktad. Det går givetvis alldeles utmärkt att köra Ironman på den. Det går alldeles utmärkt att köra Ironman sub12 på den också. Inte minst för den som är löpstark.

Att ge något egentligt råd i frågan om vilken tempo-hoj du skall är däremot, tycker jag, svårare. Ett generellt tips är att gå på välkända märken, och att leta upp en bra cykelhandlare. Utrymme för 28'' är absolut att föredra och många (andra än mig) tycker att elektroniska växlar är ett måste. För egen del undviker jag gärna press fit, men det är inte alltid lätt att komma från.

Tillbaka
Topp