Landsvägscykel på grus?

Landsvägscykel på grus?
Kanske en dum fråga men jag är en ordentlig nybörjare inom landsvägscykling och undrar - är det okej att cykla på grus? Utöver den självklara förhöjda risken för punktering, finns det något annat att vara uppmärksam på?

Hittills har jag exklusivt hållit mig till asfalt men vore också kul att utforska naturen nånting!

Landsvägscykel på grus?
Jag skulle säga att risken för små stenskott i lacken är större än risken för punka. Utöver det är det ju jätteroligt att cykla lite grus (se Strade Bianche). Dessutom är det ju lite kul att rulla över gruspartier när det finns folk som BÄR sina cyklar över sånt.

Landsvägscykel på grus?
Det är ju inte direkt någon nyhet
tour-14-1200x909.jpg
Sliter hårdare på cykeln och inte minst drivlinan pga damm och smala däck kan vara ostabila i lös grus.
Men innan det blev så att man måste ha en speciell cykel för varje tänkbar avvikelse gick det bra att använda samma cykel överallt

Edit, korrigerat.

Senast ändrad:
Landsvägscykel på grus?
Till vår
Det är ju inte direkt någon nyhet
Visa bilaga 724688
Sliter hårdare på cykeln och inte minst drivlinan pga damm och smala däck kan vara ostabila i lös grus.
Men innan det blev så att man måste ha en speciell cykel för varje tänkbar avvikelse gick det bra att använda samma cykel överallt

Edit, korrigerat.
Till vår tids försvar ska nog sägas att cyklarna på bilden var närmare en Kronans militärcykel än dagens (över)optimerade asfaltsraketer. Hade de ens växlar?

På min pendlare märker jag ju att 3km blöt grusväg motsvarar ungefär 5 år torr landsväg i slitage på ffa kedja, så man får ju balansera lite hur dyrt slitage man tål.

Landsvägscykel på grus?
Till viss del gäller det på asfalt också. Har man en cykel som aldrig används i regn eller på överdrivet sandiga vägar så håller drivlinan en evighet.

Landsvägscykel på grus?
Till vår

Till vår tids försvar ska nog sägas att cyklarna på bilden var närmare en Kronans militärcykel än dagens (över)optimerade asfaltsraketer. Hade de ens växlar?

På min pendlare märker jag ju att 3km blöt grusväg motsvarar ungefär 5 år torr landsväg i slitage på ffa kedja, så man får ju balansera lite hur dyrt slitage man tål.
De hade gärna två växlar, man fick stanna o vända på bakhjulet som hade två frikransar med olika storlekar. Och en enkel kedjespännare. Om vi är tillbaka i 1929 där bilden är ifrån.
Campagnolo kom tidigt med en variant där kedjespännaren ersatts av en rörlig axel i gaffelöronen, en kort spak på höger sida som skötte växlingen upponer samt en lång spak som flyttade axeln fram och tillbaka medelst ett kugghjul i ett tandat öra.
1725785943888.jpeg

- och, som synes, knappast nån militärcykel.

Senast ändrad:
Landsvägscykel på grus?
De hade gärna två växlar, man fick stanna o vända på bakhjulet som hade två frikransar med olika storlekar. Och en enkel kedjespännare. Om vi är tillbaka i 1929 där bilden är ifrån.
Campagnolo kom tidigt med en variant där kedjespännaren ersatts av en rörlig axel i gaffelöronen, en kort spak på höger sida som skötte växlingen upponer samt en lång spak som flyttade axeln fram och tillbaka medelst ett kugghjul i ett tandat öra.
Visa bilaga 724708
Man gissar att det systemet tål lite mer än dagens 13-delade elektriska grupper som väger mindre än håret på benen på cyklisterna från 1920-talet

Landsvägscykel på grus?
Innan jag köpte en gruscykel för några månader sen har jag ofta cyklar biter av en eller några cm grusväg på min lvg-cykel med 23 mm eller 25 mm däck. Man måste har koll på vad som heter "potholes" på engelska (vet inte om det finns ett svensk ord för det).

Nu jag skriver det måste man även har koll på potholes ipå asfaltväg. Fick en trippel-genomslagspunka vid pendlingen på fredag med 30 mm lvgdäck.

Landsvägscykel på grus?
Innan jag köpte en gruscykel för några månader sen har jag ofta cyklar biter av en eller några cm grusväg på min lvg-cykel med 23 mm eller 25 mm däck. Man måste har koll på vad som heter "potholes" på engelska (vet inte om det finns ett svensk ord för det).

Nu jag skriver det måste man även har koll på potholes ipå asfaltväg. Fick en trippel-genomslagspunka vid pendlingen på fredag med 30 mm lvgdäck.
Potthål är det svenska ordet du söker

Landsvägscykel på grus?

Man får vara glad om man inte vurpar och/eller skrotar hjulet. Kan smälla elakt när man missar och dundrar ner i ett potthål i bra fart.

Landsvägscykel på grus?
Det beror på.

En grusväg vid torrt väder kan vara fint packad så det nästan är som asfalt. Eller så är det utstrött helt nytt grus där stenarna är vassa och slaktar däck. Eller så är det blött och bara gegg alltihop.

Det är bara att prova och lära sig vilka vägar man kan köra på och när.

Tillbaka
Topp