landsvägscykling i Umeå?!

dh_nisse

Medlem
Hallå! Jag ska köra Göteborgsgirot om drygt en månad. normalt bor jag i uppsala men skall göra en fältstudie i Umeå de kommande två veckorna. jag har precis fått ihop min landsvägsraket för girot och behöver cykla in den och kommer upp till totaltsnökaos... så finns de några fria vägar i och runt Umeå? jag har bil så jag kan flytta på mig

Just nu fick vi en omgång snö igår, men innan dess var vägarna torra, så jag skulle gissa att innan den här veckan är slut går det att köra lvg igen, om man är lite köldtålig.

Optimistiskt marran, enligt prognoserna blir det knappt över nollgradigt i veckan och ev. lite mer snö framåt helgen.

Ja jag håller verkligen tummarna för att det är som du säger Marran. Prognosen säger dock kalla nätter så det finns risk för att det tar ett tag innan det torkar upp.

dh_nisse: Ta med dig hojen så är det inte omöjligt att det går att cykla vissa sträckor iaf.

En rundtur till Sävar och tillbaks landar väl på 4 mil. Västerut kan man köra över Brännland/Sörfors, ungefär lika långt. Vill man hitta åt en backe värd namnet får man fortsätta förbi Sörfors och styra in över Rödtjärn. Då blir rundan runt 6 mil från stan räknat. Hissjö/Flurkmarks-rundan norr om stan ger runt 5 mil.

Senast ändrad:
Här är en runda som jag gillar. Tror visserligen inte att den inte torkar upp jättesnabbt.

http://connect.garmin.com/activity/184142516

En lite backigare variant:
http://connect.garmin.com/activity/184142695

Annars tror jag att cykla söderut genom stöcke, sörböle och sedan norrut. Det blir en bra loop och jag tror att det tinar lite snabbare där nere. Annars bör det gå att cykla ner till Holmsund och över till Obbola ganska snabbt men det är ganska kort och trist runda.

Senast ändrad:
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www8.tfe.umu.se/weather/1280/800/12/sv-SE/n
> ow.htm
>
> +0,8 grader just nu, jag tror prognoserna kan ha
> fel :)
>
> Fast snö i helgen däremot kan ju sätta käppar
> i hjulen

Hela +0.8°? Oj, ja jag ser ju snön ångar bort i rekordfart...

Där solen ligger på så tar det väl nån dag innan vägarna tinat fram, men helt torrt och isfritt i skuggpartierna dröjer nog ett tag igen.

+1 på Muntis tre första förslag. Holmsund-Obbola kör man bara om man måste.

En runda som skänker belgisk känsla är att köra Ersmark-Flurkmark-grusväg-Trehörningen-Tavelsjö-Umeå. Man kan förlänga turen från Tavelsjö genom att köra via Brännland och Sörfors vilket ger en aning kupering.

Hej! Jag ser att den här tråden år 8 år gammal nu, men den kommer ändå upp bland toppalternativen vid en googelsökning på landsvägscykling kring Umeå, och det med all rätta kanske då den ger några bra tips! MEN nu tänkte jag testa och se om denna tråd går att återuppliva och se om det är någon som vill göra en uppdatering av tips på bra vägar att cykla landsvägscykling på runt Umeå! :-)

Var cyklar man när man vill träna landsvägscykling eller bara ta en långtur som avslappning/upptäcktsäventyr 2021 och framöver?
Vilka vägar är säkra och håller bra kvalité på asfalten?
Vilka rundor är flaka/platta och var finns bra backar av varierande lutning och längd?
Var finns de vackraste vyerna och andra trevligheter längs med vägarna?

(Jag har ingen aning om vad detta är för forum eller om det är levande, men det verkar spontant väldigt trevligt och fullt av folk med erfarnehet, för åtta år sedan i alla fall.)

Ett tips är att kolla med cykelklubbarna, t ex Cykelintresset som brukar anordna regelbundna lvg-pass, men gissningsvis kommer dom inte igång förrän i Maj kanske.

364 asfalterades om i somras med någon B-asfalt som är rätt grov. Dock är den hyfsad och trafiken är bättre än på 363. Från den kan man ta sig via Flurkmark - Hissjö - Umedalen. Tycker det är en bra tur, dock är kullavägen lite dålig i asfalten numer.

Tillbaka
Topp