Landsvägscykling

Stubbs

Medlem
Landsvägscykling
Hej,
efter en kort test under slutet av förra året ska jag snart börja cykla landsväg tillsammans med min partner. Jag har testat lite men har ett bekymmer som jag hoppas att någon kan ger mig lite praktiska tipps.
Efter många år utan cykel så har jag testat mig lite fram på lugnare vägar men märker att jag blir osäker, till och med rädd så fort jag hör en bil efter mig. Ingen bra för utsättning för landsvägscykling. Misstänker att det är bara upp på cykeln och kör så mycket det går för att bygga upp trygghet men finns det kanske något ni kan rekommendera så det blir lättare?

Landsvägscykling
Min spontana gissning är att du kommer vänja dig när du känner dig mer "säker" på cykelkontroll etc.. Egentligen helt galet, eftersom en del bilar kör alldeles för nära.. Men i regel i Stockholmsområdet utanför själva stan, så tycker jag 80 procent av bilisterna visar enorm respekt för cyklister, som eventuellt inte är för många samtidigt (?) Klungor verkar reta många... Tyvärr.

Stor osäkerhet på cykeln kan vara avgörande för att man är orolig att man ska vingla till ut mot körbanan kanske? Men håller man sitt spår så långt ut man kan utan risk för att förvärra för sig själv, så tycker jag det går bra, och kör någon för nära så är det bara att slappna av, samt vara uppmärksam med sin hörsel, kanske kika lite åt sidan, och bakåt OM man känner sig säker på det, alltså inte vinglar till etc...

Tycker nog att jag själv aldrig är rädd nuförtiden, men för många år sedan var jag mer osäker på cykeln efter ett längre uppehåll, och då la jag mycket fokus på riskerna med bilarna runtomkring, men ju fler mil jag lade började jag känna mig hemma med övrig trafik.

Landsvägscykling
Förutom andra tips, så på landsvägar/70vägar, håll dig mitt i kör-filen tills/om det inte är ett bra ställe för bil/motorfordon att köra om, "det värsta" som finns är att bli klämd mot staket/dike, risken/frekvensen för den upplevelsen minskar om man tar sin plats på vägen.
Kort och klumpigt skrivet då jag precis ska ut själv.

Landsvägscykling
Förutom andra tips, så på landsvägar/70vägar, håll dig mitt i kör-filen tills/om det inte är ett bra ställe för bil/motorfordon att köra om, "det värsta" som finns är att bli klämd mot staket/dike, risken/frekvensen för den upplevelsen minskar om man tar sin plats på vägen.
Gäss! Aldrig ligga längst till höger, alltid en bit in på körbanan. Då beter sig bilisterna mycket bättre.

Detta om inte vägrenen är jättebred som på en del gamla riksvägar/före detta motorvägar.

Landsvägscykling
Jag har precis motsatta åsikten, reta inte bilister i onödan. Håll ut åt sidan och cykla ALDRIG mitt i körfältet.

Landsvägscykling
Jag har precis motsatta åsikten, reta inte bilister i onödan. Håll ut åt sidan och cykla ALDRIG mitt i körfältet.
Handlar det om att reta bilist eller riskera bli ihjälkörd vet jag var jag väljer alla dagar i veckan. Försöker alltid komma ihåg att ligga en bra bit ut i körbanan så ingen bilist får för sig att försöka köra om precis vid ett möte. Been there och tänker INTE göra det igen om möjligt

Landsvägscykling
När jag var ung och cyklade mycket på vägen var det inget jag funderade på alls. Nu när jag börjat cykla igen håller jag mig hellre på gruset eller i skogen men ska jag cykla väg har jag oftast lampa på bak (även dagtid) samt synliga kläder och kvällstid alltid ett gäng reflexer. Med dessa känns det helt ok.

Landsvägscykling
Jag håller nästan alltid minst en meter till högerkanten på landsväg om det inte är så att jag placerar mig till höger för att visa att jag är redo på omkörningen. Att försöka att inte ta någon plats är nog dumt.

Landsvägscykling
Kanske givet, men låt bli att ha hörlurar på. Det verkar inte särskilt vanligt att folk är ute och träningscyklar med musik/podd, men det händer säkert. Man vill ha all hörsel man kan få till trafiken.
Vad han sade. Kan i viss mån avhjälpas med radar men det är vanskligt.

Landsvägscykling
Kanske givet, men låt bli att ha hörlurar på. Det verkar inte särskilt vanligt att folk är ute och träningscyklar med musik/podd, men det händer säkert. Man vill ha all hörsel man kan få till trafiken.
Hörlursfrågan kan bli en evighetsdiskussion utan svar, men jag ser faktiskt inte riktigt hur hörlurar förstör säkerheten på landsväg? Kommer en bil bakom i hög fart så hör man ju ändå inte om den kör längs med högerkanten och snart in i din rygg eller om den har marginal i sidled?
Att ha hörlurar i tät trafik i stan är en annan sak och där köper jag säkerhetsargumentet på ett annat sätt.

Landsvägscykling
Hörlursfrågan kan bli en evighetsdiskussion utan svar, men jag ser faktiskt inte riktigt hur hörlurar förstör säkerheten på landsväg? Kommer en bil bakom i hög fart så hör man ju ändå inte om den kör längs med högerkanten och snart in i din rygg eller om den har marginal i sidled?
Att ha hörlurar i tät trafik i stan är en annan sak och där köper jag säkerhetsargumentet på ett annat sätt.
Överraskningsmomentet är jävligt obehagligt, tycker jag. Man kan vingla till, få en chock o.s.v. Som sagt, kan ju i viss mån avhjälpas med radar, men…

Landsvägscykling
Så. Klar med rundan. Regn och kuling, vem hade tänkt sig det på solkusten?
IMG_20250128_114244.webp

Men det gav sig tillslut
IMG_20250128_151742.webp

Så. Jag tänker att man kan inte bli påkörd när bilen är 500 meter bort så radar känns onödig för mig. Och som flera specificerade, tar man plats lockas inte bilister att göra olagliga (det är olagligt att utsätta andra för risker, det är ju den dumma ursäkten till att det inte blir nån 1,5 meterslag) omkörningar, Och man har plats att flytta sig åt sidan om det behövs, eller när man vill visa att det är ok att köra om (utan att vinka förbi, det är ändå på bilisterna ansvar).
Having said that så föredrar jag vägar med så lite trafik som möjligt varenda dag i veckan.

Forskning verkar visa att bilister håller större avstånd till cyklister som vinglar, så ett sätt att få lite ro kan vara att ha en radar och vingla liite hit o dit när bilen är kanske 100 meter bakom. Jag *har för mig* att aggresiva baklampor också "skapar" större respekt.

Landsvägscykling
Handlar det om att reta bilist eller riskera bli ihjälkörd vet jag var jag väljer alla dagar i veckan. Försöker alltid komma ihåg att ligga en bra bit ut i körbanan så ingen bilist får för sig att försöka köra om precis vid ett möte. Been there och tänker INTE göra det igen om möjligt
En uppretad bilist kommer inte göra en säkrare omkörning.

Landsvägscykling
En uppretad bilist kommer inte göra en säkrare omkörning.
Jag har en känsla av att bilister i gemen inte blir ett dugg mindre uppretade av att man ligger och slickar dikesrenen. De som retar sig kommer att reta sig ändå, men min säkerhet blir högre om jag tar min plats i trafiken (tragiken).

Eller, jag vill nog säga att jag vet att det är på det sättet, faktiskt.

Landsvägscykling
Hej,
efter en kort test under slutet av förra året ska jag snart börja cykla landsväg tillsammans med min partner. Jag har testat lite men har ett bekymmer som jag hoppas att någon kan ger mig lite praktiska tipps.
Efter många år utan cykel så har jag testat mig lite fram på lugnare vägar men märker att jag blir osäker, till och med rädd så fort jag hör en bil efter mig. Ingen bra för utsättning för landsvägscykling. Misstänker att det är bara upp på cykeln och kör så mycket det går för att bygga upp trygghet men finns det kanske något ni kan rekommendera så det blir lättare?
Du har redan fått massa bra tips, men det kanske vore en ide att testa en liten backspegel, så du ser vad som är på gång och slipper bli överraskad.
Det finns en uppsjö olika; här kommer två varianter:

1738087606229.webp
1738087695273.webp

Det här är jag rätt säker på att du redan förstår, men övning, övning och åter övning så kommer du tillslut känna dig lite säkrare på vägarna.
Stort lycka till!

Landsvägscykling
Du har redan fått massa bra tips, men det kanske vore en ide att testa en liten backspegel, så du ser vad som är på gång och slipper bli överraskad.
Det finns en uppsjö olika; här kommer två varianter:

Visa bilaga 749787 Visa bilaga 749788

Det här är jag rätt säker på att du redan förstår, men övning, övning och åter övning så kommer du tillslut känna dig lite säkrare på vägarna.
Stort lycka till!
De där är ju för raka styren. De finns för bockstyren också, och jag håller med om att backspegel på styret hjälper en att se bakåt enkelt.

Landsvägscykling
Skönt att bo i Östergötland! Väldigt sällan man hamnar på ställen där någon måste göra riskabla omkörningar. Så var det inte när man bodde i Stockholm iallafall.

Landsvägscykling
Det är ganska stor skillnad på att ha lite plats åt höger och att ligga mitt i filen på en lite större väg.
Jag har alltid lite plats höger men är oftast långt från mitten av filen.
Personligen är jag mer orolig för att bli påkörd av någon som fipplar med telefonen eller liknande och helt missar att man är där, då känns det, tycker jag iaf, som om man har lite bättre chans om man håller ut mer mot kanten. Hellre en backspegel i armen än en bil i ryggen..

Landsvägscykling
Det är ganska stor skillnad på att ha lite plats åt höger och att ligga mitt i filen på en lite större väg.
Personligen är jag mer orolig för att bli påkörd av någon som fipplar med telefonen eller liknande och helt missar att man är där, då känns det, tycker jag iaf, som om man har lite bättre chans om man håller ut mer mot kanten. Hellre en backspegel i armen än en bil i ryggen..
Instämmer! Samt att högerplacering är normalplacering i trafiken. Det är ju det första man lär sig när man tar körkort...

Landsvägscykling
Precis. Placering är psykologi. Om man ligger slickad till höger så blir man som osynlig och kan får tighta omkörningar. Om man ligger mitt i filen eller kör dubbla led så är det provocerande (korkat av bilisterna, de får ett kortare tåg att köra om) Men om man ligger säg i högra delen av bilisternas högra hjulspår, beroende på väg förstås, så kan man få utrymme utan att reta upp nån.

Landsvägscykling
Hej,
Om din partner är trygg och du med hen, be hen ligga bakom och lite utanför dig så att bilar tvingas ge dig lite större marginal. Du får förvisso ta vind då, men ni kan ju bytas av när vägen känns tryggare (bredare, mer vägren etc). Så brukar jag göra med min tjej (som jag tänker pga av vikt riskerar att störas mer av vinden från tajta omkörningar).

Landsvägscykling
Hör man att det kommer en bil bakom så kanske man inte svänger ut för att runda det där hålet, eller vad det nu må vara. Finns många situationer där det är bra att höra.

Jag har inte testat själv, men det finns ju "Windfree" om man vill höra extra bra. ("Öronmuffar" som reducerar vindbrus).

Har nu köpt Windfree, värt att testa tyckte jag. Var lite skeptisk mot att man hör annat än vindbruset lika bra. Men det stämmer bra, enklare att snacka med andra, hör bilar bättre. Och vindbruset är långt ifrån lika irriterande längre.

Helt klart över förväntan.

Som @Pfaff konstaterat i en annan tråd så kan det nog bli problem när det blir varmt, det lär jag upptäcka framåt sommaren isf. Hoppas det ska funka även då, men svettas väldigt mycket.

Tillbaka
Topp