Landsvägscyklister - rakar ni benen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46060
  • Start datum Start datum
Har varit i backen några gånger till, dock i lägre farter. Har inga ambitioner att syna asfalten fler gånger och skulle det ske och det blir lite strul med omplåstring så tror jag att det jämfört med ett par månader på kryckor trots allt är hyggligt lindrigt. F.ö. undrar jag hur stor andel av de som motionscyklar kraschar och ådrar sig den typen av problematiska skrapsår. Var själv lite skrapad på höft och underarm men inget problematiskt.

Som Mtb / gravelcyklist främst rakar jag benen på sommaren. Är inte särskilt noga med att få bort precis allt men har lurviga ben annars som ser sådär ut med lycra. Tycker mig ana att färre fästingar fastnar på benen när de är rakade.

Raka och upprepa varannan dag eller vara stickig och obehaglig ELLER epilera och vara len och hårfri några veckor i sträck? För mig är valet enkelt - epilera!
(Permanent hårborttagning vore nästa steg - har någon här vågat pröva?

Raka och upprepa varannan dag eller vara stickig och obehaglig ELLER epilera och vara len och hårfri några veckor i sträck? För mig är valet enkelt - epilera!
(Permanent hårborttagning vore nästa steg - har någon här vågat pröva?
+1 Epilering slår rakning alla dar i veckan.
Nu blev jag nästan sugen på att avlägnsa hår på benen igen :-)

Epileringen gjorde bara ont de första gångerna. Nu håller jag efter året runt. Benen ser snyggare ut och känns snabbare.

På den tiden när jag även cyklade i dåligt väder så var rakade ben och liniment som en nyvaxad bil. Man blev helt enkelt inte blöt och kall.

40C851BA-69B6-4727-ABFB-5F0C83D82ADC.jpeg

Vart ska man sluta raka? Rakar jag upp till midjan är det som att jag har på mig en hårig tröja istället. Bara sluta där bibsen tar vid och trimma resten av kroppen för att få en slags fade/blendad look? Hur gör ni med armarna?

Om man är lat och måste välja så väljer jag att raka röven med tillbehör framför benen. Ger mer komfort för pengarna.

Allt eller inget, din fru/sambo/flickvän kommer skratta ihjäl sig varje ggn ni ska ha "happy times".....det blir happy men på fel sätt :)

Jaha nu har jag bitit i äpplet och har nu två bleka men släta kanoner. Vet att detta bara kommer hålla sig något dygn innan det ser förjävligt ut igen. Hur gör ni med underhållet? Är det rakning först, sen hårborttagningskräm eller liknande?

Epilator ftw.
Men hårborttagningskräm först och sen raka sista gjorde jag innan
Fan vad ont! Men cred till dig som klarar det. Tror det ger bäst resultat ändå. Om man inte har råd att gå till en professionell vaxare en/två gånger i månaden.

Skippar nog epilator då jag har tjocka hår och ca 3-4 hårstrån per hårsäck. En ren och skär regnskog alltså. Ser just nu ut som att jag varit med i en splatterfilm från 80-talets videovåldshysteri (besparar er bilderna) och det är efter att ha kört säkerhetshyvel med raklödder och sylvassa japanska rakblad. Helt enligt boken alltså.

Sån kräm tar tyvärr inte om jag inte rakar innan, iallafall inte sist jag testade för några år sedan. Luktade bara bränt efteråt och håret var kvar!

Men får väl köpa på mig ett paket Bic engångshyvlar och en sån tub hårborttagningskräm så får jag prova mig fram.

Tillbaka
Topp