Landsvägshjul till gravel

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har en cannondale topstone och funderar på att utöka garderoben med ett par hjul för asfalt. Har ett par prime 700c hjul på den nu som jag tycker är ok för pengarna.

Är det här ett vettigt hjulset eller finns det vettigare? Inte slowbuild för jag vill ha dom i år, har redan beställt ett par newmen till mtbn av slowbuild och dom har jag inga större förhoppningar att få använda i närtid..

Kan helhjärtat rekommendera alla hjul med DT Swiss 240-nav. Köpte själv ett par PR 1400 till min gruscykel, och de rullar otroligt bra. Betalade runt 7000 kr. Bakhjulet är låter en hel del, så man behöver ingen ringklocka för att varna gående :-)

240-naven är bra och dyra, 350-naven är bra och billiga.
Om man formulerar det lite annorlunda: ett par hjul med 350-nav räcker väldigt långt och man slipper att lätta på lädret för mycket.

Kan helhjärtat rekommendera alla hjul med DT Swiss 240-nav. Köpte själv ett par PR 1400 till min gruscykel, och de rullar otroligt bra. Betalade runt 7000 kr. Bakhjulet är låter en hel del, så man behöver ingen ringklocka för att varna gående :-)
240-naven är bra och dyra, 350-naven är bra och billiga.
Om man formulerar det lite annorlunda: ett par hjul med 350-nav räcker väldigt långt och man slipper att lätta på lädret för mycket.
Ok tackar, jag är väldigt novis på vägsegmentet. Köpte newmen med 350 nav till mtbn, får kolla runt lite och se vad som finns i lager. Nackdelen är väl att jag gärna ramlar in på grus och skogsvägar så gravel kanske är mitt gebit ändå. Cyklade hem från stugan idag ca 60 km och halva vägen ser ut så här.

Bilagor

• 1CB41BF9-E386-40F0-AC2C-6ADDDCB072BF.jpeg
    1CB41BF9-E386-40F0-AC2C-6ADDDCB072BF.jpeg
    1 MB · Besök: 118
Varför inte bygga/låta bygga hjul med de mekaniskt överlägsna asymmetriska KinLin XR-31T?
(Fälgen finns för både fälg och skivbroms)
315387d1469876474-wheels-rims-heavier-rider-clydesdale-c31-oc-2.jpg

Kinlin är en stor OEM-leverantör till många hjultillverkare, bland dem finns tex Hunt men även Rose (som åtminstone tidigare har använt XR-31T-fälgen)

Ytterligare en är Novemberbicycles, som även har gjort vindtunneltester med riktigt bra resultat för XR-31T-fälgen
blog_0e8b9-7173418-27450701-thumbnail.jpg

https://novemberbicycles.com/blogs/blog/wind-tunnel-testing-the-al33-xr31tfsw3-and-other-alloys

KinLin-fälgar säljs av många olika handlare, en av de första träffarna på Google blev för mig
Men det går säkert att hitta dem billigare hos ngn annan handlare

Senast ändrad:
Ok tackar, jag är väldigt novis på vägsegmentet. Köpte newmen med 350 nav till mtbn, får kolla runt lite och se vad som finns i lager. Nackdelen är väl att jag gärna ramlar in på grus och skogsvägar så gravel kanske är mitt gebit ändå. Cyklade hem från stugan idag ca 60 km och halva vägen ser ut så här.
Kör med något mer lättrullande däck.

Tillbaka
Topp