Landsvägstuber 2016

Stumpy

Aktiv medlem
Landsvägstuber 2016
Tjo!

Råkade klicka hem ett par Shimano DA9000 C35-TU, men har ingen aning om vad jag skall limma/tejpa på dem?
De kommer ffa att rulla på de lokala landsvägstävlingarna och kanske någon träning.
Vad gäller i nådens år 2016?

(Har aldrig kört på landsvägstuber och tänkte det kunde vara kul att testa. Hittade ingen vettig och modern tråd i ämnet, så peka mig rätt om den finns.)

Landsvägstuber 2016
Tub? År du inte klok? Har inte happykollektivet kommit fram till att det är asdåligt? Med det sagt har jag inget tips. Jag kör med Vittoria Corsa CX och de har funkat bra för mig. Valde dem endast för de beiga sidorna som jag tycker är snyggt.

Landsvägstuber 2016
Smart... Då blir du som jag. Möglig och unik!!

Det finns ju något Schwalbe One som folk verkar gilla men jag kör på de jag har ända tills de visar sig vara dåliga/punkabenägna etc....

Landsvägstuber 2016
Lejon sa:
ruffneck sa:
Kör med Tufo Elite S3 <225g denna vår/sommar. Om jag hinner slita ut dessa tänkte jag prova med Tufo Elite Pulse 25 näst.

/Kari

Elite Pulse är vad Tufo kallar tubular clincher, så det blir inte så bra på en tubfälg.

Fel. Elite Pulse finns i både tubular och tubular clincher och är då 22mm bred. Elite Pulse 25 finns bara i tubular version och är då 25mm bred. http://www.tufo.com/tubulars-1/

/Kari

Landsvägstuber 2016
lundatok sa:
FMB är riktiga skittuber. Speciellt ventilerna.

kan väl inte skylla på handhavandefel? ;)

Fit and forget är väl Schwalbe One, Specialized Turbo, Continental Competition (de slits iofs rätt fort).
Finare tuber är FMB Competition CX, Challenge Criterium (iaf känsligare) och Vittoria Corsa.

Så beror på vad du vill, tuber med bomullsbas är mjukare och bättre följsamhet än däck med gummi eller någon annan bas men också lite känsligare.

Landsvägstuber 2016
ruffneck sa:
Lejon sa:
ruffneck sa:
Kör med Tufo Elite S3 <225g denna vår/sommar. Om jag hinner slita ut dessa tänkte jag prova med Tufo Elite Pulse 25 näst.

/Kari

Elite Pulse är vad Tufo kallar tubular clincher, så det blir inte så bra på en tubfälg.

Fel. Elite Pulse finns i både tubular och tubular clincher och är då 22mm bred. Elite Pulse 25 finns bara i tubular version och är då 25mm bred. http://www.tufo.com/tubulars-1/

/Kari
Ja se på fanken, under triathlonfliken, men det kanske kan gå ändå. Har du sett dem säljas någonstans? Lite nyfiken själv i så fall.
Edit: kunde visst googla själv, finns tex här: https://www.bike24.com/1.php?content=13&search=Tufo+elite+Pulse

Senast ändrad:
Landsvägstuber 2016
Någon som har tillgång till båda får gärna testa om Vittoria Corsa G+ 25mm är lägre än Corsa CX 25mm.
Fick tyvärr inte in 25mm CX tuber bak i min Colnago då de tog i bromsen, 25mm Corsa G+ kanttråd går dock in (på 17mm fälg) med gott om plats över.

Landsvägstuber 2016
Jag är en stark anhängare av "fit and forget", så Schwalbe One kanske kan vara något. Specialized för att matcha Tarmacen? Hmmm... Om det finns något som kan få mig att lämna Johan A bakom, så kan det iofs vara värt lite extra. Får fundera vidare någon dag eftersom hjulen inte kommer på någon vecka. Tack så här långt!

Landsvägstuber 2016
Har hunnit avverka ~70mil på mina zipp sl speed 27mm tuber, riktigt behagliga tubdäck. Lätta att montera, sjukt mycket följsamhet och bra vikt =)
Bomullsstomme, 320tpi & latexslang.
Bontrager r4 tubular är också ett riktigt bra däck, med en vitare sida än vittoria.

Landsvägstuber 2016
emmer sa:
Men är inte det senaste att ha däck så det ser ut som ballonghjul?
Då borde väl Vittoria Pavè 27 vara grejen?

Jo, men trenden försvinner varje år i maj och kommer tillbaks året efter i mars. Och så håller det på. Även där har jag såklart beiga sidor på mina Challende Paris - Roubaix.

Landsvägstuber 2016
Jag har Michelin Service Course på högprofilarna sedan tidigare, när de ger sig så blir det nog Schwalbe One. Å andra sidan gillade jag Vittoria Corsa väldigt mycket förra året.

Landsvägstuber 2016
Finns massvis av fina tuber, Veloflex, Vittoria, Tufo, Continental, Clemént, Schwalbe, Michelin, Challange, Onza, Hutchinson, Kenda m.m. Jag skulle iofs personligen ha valt Veloflex Criterium eller Vittorias =) men det är ju mest för att det är italienska färger på deras loggor =)

/Fritz

Landsvägstuber 2016
Novis bland tuber och tubhjul men med Mavic Reflex-fälgar och Vittoria Pavé (EVO CG, gröna och fina) tuber är man alltså 'rätt' ibland då.

Landsvägstuber 2016
Mina One 24 mäter just nu 23 mm vid 8 bars tryck. De kanske de töjer sig något, men de känns väldigt smala när man vant sig vid att köra på 26,5 mm breda GP 4000 SII 25.

Landsvägstuber 2016
cerro sa:
lundatok sa:
FMB är riktiga skittuber. Speciellt ventilerna.

kan väl inte skylla på handhavandefel? ;)

Fit and forget är väl Schwalbe One, Specialized Turbo, Continental Competition (de slits iofs rätt fort).
Finare tuber är FMB Competition CX, Challenge Criterium (iaf känsligare) och Vittoria Corsa.

Så beror på vad du vill, tuber med bomullsbas är mjukare och bättre följsamhet än däck med gummi eller någon annan bas men också lite känsligare.

Vad händer med de däck som inte är "fit and forget" då?

Landsvägstuber 2016
Fortsätter prata tuber här, är det någon som vet skillnaden på Continental Attack däcken och andra 22 från conti?

Vad skiljer jämfört med tex competetion som också är 22mm. Jag frågar därför jag tänkte sätta attackdäcken bak oxå. Samma gummi men andra nackdelar?

Landsvägstuber 2016
Cannondale Jekyl 1000: bomull som i FMB och Vittoria ruttnar efter ett tag, håller längre än t.ex. A. Dugast eftersom de är bättre skyddade men inte lika hållbart som gummi.

Landsvägstuber 2016
Nybörjarfråga: Jag håller på och byter ut en punkterad tub som var första montage på fälgen. Det är ju väldigt ojämn yta med kanter och dylikt av det limmet som sitter kvar. Hur jämnt måste det vara för att inte påverka det nya däcket? Går det att jämna till på något hyfsat lätt sätt eller bör man ta bort det, i så fall hur?
Jag har sökt och läst att:
Det är bara att limma på igen utan åtgärd.
Ta bort lite klumpar, limma
Att allt måste bort.
Borttagning med smärjelduk.
Borttagning med hårtork.
Man blir ju inte klok på det här, vad fan gäller?

Min egen känsla är att jag vill ha en jämn yta av befintligt lim på ett enkelt sätt( hur får jag det?) köra ett lager nytt lim på fälgen och ett på däcket som får torka och sen ett lager på fälgen för montage.

Fälgarna är av carbon.
Råd och synpunkter mottages tacksamt.

Landsvägstuber 2016
Ta bort klumpar och rester av däcket (om sådant finns), sånt som är lätt att pila bort med fingrarna men du behöver inte vara så himla noggrann om du frågar mig. Så gör jag i alla fall.

Just det, vad var happykonsensus nu då, 2016? Mitt Schwalbe One HT börjar bli slitet. Det där Specialized Turbo var ju lite väl dyrt tyckte jag....

Landsvägstuber 2016
Det är ingen som orkar hålla på med aquaseal antar jag? Det är iaf anledningen till varför jag inte kör med Dugast längre.

Edit: Sen vet jag inte hur de är som landsvägsdäck. Meningen ovan var för cx-däck.

Senast ändrad:
Landsvägstuber 2016
Nått nytt gällande tuber för 2017?

Själv behöver jag nya tuber till finhjulen som bara är tänkta att gå på lopp.

Vittoria verkar populära. Vågar man sig på Corsa Speed för detta ändamål? ...eller är det att be om punka fest? Hur mkt sämre är däcket i blött?

Vad finns det för bra alternativ?

Prio på lågt rullmotstånd men + på rimligt punkabenägna och grepp i allehanda väderförhållande.

Mindre intressant gällande pris och slitage.

Landsvägstuber 2016
Gillar Vittoria över lag. Men mitt stora tips är Mariposa carogna tejp och deras rengörnings grej för gamla limrester. Jag har limmat rätt många tuber nu men aldrig blivit riktigt nöjd, det är kletigt och allmänt bökigt. Men med denna nya tejp så blir allt så himla mycket lättare, du kan med lätthet få däcket rakt.

Landsvägstuber 2016
Ett argument mot tufotejp har vad jag förstått att den är halv alt. helt omöjlig att få bort. Gäller det denna oxå, eller är det vad rengöringsgrejen är till för?

Tillbaka
Topp