Lång nerförsbacke för att testa aero gains.

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej,

Jag har kommit tillbaka från semestern med huvudet fullt av idéer. Om man hittar en lång brant nedförsbacke borde man kunna testa väsentliga aero-fördelar. Exempelvis om ryggsäck eller randoväska är bäst för pendling eller om min gravelcykel är väsentligt mindre aero än min landsvägscykel (kräver samma däck såklart). Självklart förutsätter det massa saker och det kanske inte går men det vore kul att testa. Vet någon en lång backe söder om Göteborg, gärna runt Billdal/Lindome, som inte är full med korsningar och som är tillräckligt lång och brant för att man ska komma upp i i varje fall 40 kmh av att bara rulla. Jag vet flera backar på andra håll men det får inte vara för långt hemifrån.

Äger du en effektmätare är det mycket större chans att lyckas genom att med Chung-metoden göra tester själv på platten.

...men det var förstås inte svar på din fråga. Den backe jag osökt tänker på är Balltorpsbacken. Den är dock inte skitlång. Lämpligare men längre bort är Benareby.

Hej,

Jag har kommit tillbaka från semestern med huvudet fullt av idéer. Om man hittar en lång brant nedförsbacke borde man kunna testa väsentliga aero-fördelar. Exempelvis om ryggsäck eller randoväska är bäst för pendling eller om min gravelcykel är väsentligt mindre aero än min landsvägscykel (kräver samma däck såklart). Självklart förutsätter det massa saker och det kanske inte går men det vore kul att testa. Vet någon en lång backe söder om Göteborg, gärna runt Billdal/Lindome, som inte är full med korsningar och som är tillräckligt lång och brant för att man ska komma upp i i varje fall 40 kmh av att bara rulla. Jag vet flera backar på andra håll men det får inte vara för långt hemifrån.
Du har ett par backar vid Rondellen i Vallda...

Annars är gamla jonseredsvägen avstängd, rejält lång backe från lerumshållet men den ligger på fel sida om Göteborg.

Kul att testa!

Men det känns svårt att få något pålitligt resultat. Känns som om man måste hitta en väldigt lugn dag för att eliminera den eventuella felkällan vind.

jag brukar testa däck, tryck och annat på ett liknande sätt som jonatan föreslår. funnit att rullstart från noll är instabilt, utan kör över krönet av 'min' backe i 30kmh som jag hållit i några hundra meter, mäter sedan maxfarten när jag rullar nedför backen.

det blir generellt rätt små skillnader, men repeterbara.

vindstilla är en förutsättning.

Med många repetitioner samma dag (= ca samma vindförhållanden) och samtidigt växla mellan cyklarna mellan varje försök så reduceras inverkan av vinden på medelvärdesresultaten, rent statistiskt.
Att mäta luftmotstånd rakt framifrån och/eller i absoluta termer kräver ju vindstilla. Relativt sett kan man få vettiga jämförelseresultat om man bara kör tillräckligt många försök.

Vill du spetsa det mer kan du lägga utför backen i olika vindförhållanden. Men alltid ha med båda cyklarna och växla mellan de hela tiden. Bra träningspass!

Ja, jag är ingen statistiker men om jag växlar mellan varje försök, cyklar en dag med konstant vindhastighet och riktning mellan varje "par" av försök bör jag få ut användbar data. Som du säger kan jag få sidvindseffekt vid sidvind men som du också säger kan det vara kul att testa olika dagar för att sidvind ju förekommer i den verkliga världen. Däremot kan medvind vara problematisk eftersom effekten av motvinden då blir mindre och därmed svårare att detektera... Så stark medvind bedömer jag dock som otrolig - blåser det så kraftigt kommer jag nog inte ge mig ut.

Oavsett inbillar jag mig att lite statistisk metodik med klassisk hypotestestning borde kunna påvisa om "bruset" från vinden är för stort...

Tillbaka
Topp