Lång tour nästa år i Europa

want2tour

Medlem
Hej där cykelvänner. Jag har under flera år nu velat göra en längre tour med cykeln men av alla möjliga anledningar så har det inte blivit av. I sommar ska jag göra en mindre Tour i Sverige eftersom Corona nog gör det svårt att vara utomlands. Men nästa år tänkte jag ta ett par månader ledigt och genomföra en av mina drömmar. Jag har tre längre tourer på min "bucket list" i följande ordning.

1) The silk road (Sverige-Turkiet, Iran, Stan-länderna, Ryssland, Mongoliet, Kina), Alternativt Stockholm - Vladivostok
2) Kust till kust (USA)
3) Östra Europa (Polen, Tjeckien, Ungern, Kroatien, Albanien, Grekland, Ukraina, Baltikum/Ryssland). Alternativt runt medelhavet

Den enda jag tror är möjlig att genomföra nästa år är den 3:e eftersom Corona nog kommer vara en avgörande faktor.

Finns det någon annan där ute som har liknande drömmar och som kanske vill planera en längre tour tillsammans? Jag har ingen större erfarenhet och jag skulle vilja ta det i en relativt lugn takt 6-12 mil om dagen (beroende på terräng) med uppehåll någon gång i veckan. Jag campar gärna om möjlighet ges men har ekonomi för att ta in på hotell/vandrarhem om det behövs. Jag är 40 år, gift och har två barn.

Som jag ser det har vi 1 år på oss att börja planera för en fantastisk resa. Så hör av dig om du sitter i liknande tankar. Kan vara kul och bara dela erfarenheter och drömmar om inte annat.

Mvh, Johan

Lite nyfiken på varför du tror att alternativ 2 är orimligt nästa år. USA ligger ju bra till med vaccinering och rimligen kommer svenska befolkningen att vara vaccinerad innan året är slut. Visst kan mutationer och annat ställa till det men det gäller väl alla alternativ,

Lite nyfiken på varför du tror att alternativ 2 är orimligt nästa år. USA ligger ju bra till med vaccinering och rimligen kommer svenska befolkningen att vara vaccinerad innan året är slut. Visst kan mutationer och annat ställa till det men det gäller väl alla alternativ,
Jag antar att min gissning är lika god som vem som helst. Tror mest för egen del att Europa känns mest trolig, allt är kanske möjligt men om Corona lärt mig något så är det att inte tro på prognoser eller förhoppningar :)

Kan bara rekommenderas ! Jag har gjort många 2 månaders Biketour genom Europa, men aldrig varit sugen på Sidenvägen. Det finns mkt info att googla upp numera, så man kan få bra koll i förväg på hur det är & funkar, - om man vill, men kanske mer spännande att bara ge sig iväg.

Jag går i liknande tankar! Kanske senare för mig dock. Alternativ nummer 3, ja tack. Silk road är en dröm för mig också, men gärna efter ett antal lite kortare turer.

Tillbaka
Topp