Långa ben - cykelstorlek

Ziltoid

Aktiv medlem
Långa ben - cykelstorlek
Hej!

Jag är 193cm, med ca 96cm insöm / innerbenlängd.

Min befintliga comfortracer (Scott Speedster XL) känns för kort/jag slår i framhjulet med tårna när jag svänger.

Jag skjuter sadeln så långt fram jag för att jag skall sitta i bekväm vinkel med ryggen (för att stacken är för låg?)

Om jag skjuter sadeln bakåt istället knäar jag mig själv i magen när jag är i bocken/försöker cykla aero…

Har någon annan varit i min sits och hittat en sjysst aero-racer som funkar med lång kropp/långa ben? Eller har någon bra en jävla bra koll på geometrier och kan tipsa om den mest lämpade geometrin på racercykel?

Håller mig helst till Trek/specialized/scott/lapierre

Långa ben - cykelstorlek
Långa ben ställer till det. Hög stack och kort reach behövs. Jag är kortare än du (176cm) och köpte en Trek Domane (årsmod 2016? i strl 56). Den funkade för mig.

Man får sikta på komfortmodellerna! De har tillräckligt hög stack.

Långa ben - cykelstorlek
finns ju många härliga klassiska gamla stålracers från 80-90 talet
underskattade men med 62 64 ramar tex räcker långt med din längd både på kropp å ben , oftast otroligt prisvärda

Långa ben - cykelstorlek
Meridas hojar - Reacto till exempel - är väl tilltagna i storlekarna. Å andra sidan har jag sagt det i så många år utan att kolla om sakerna har ändrat sig, så det gäller kanske inte längre.

Långa ben - cykelstorlek
Varför trampar du när du svänger?

Det finns – hör och häpna – ställen i vissa delar av landet där vägen svänger efter att man varit tvungen att stanna eller sakta in, till exempel vid T-korsningar eller rödljus. Detta kan förmodligen te sig helt obegripligt för någon som bara själv cyklar på relativt raka landsvägar på landsbygden, men för cyklister nära eller i storstäder är tåöverlapp ett jävla helvetes elände som inte bör accepteras för att "det ska vara så" utan att faktiskt tillföra något.

Tillbaka
Topp