Långa Billingeracet 2008

Långa Billingeracet 2008
Bleckur1of1.jpg ht=725

Bleckur ligger först när de passerar Lunnahult. Tätt följd av Calle Friberg.

Westergren1of1.jpg ht=725

Westergren är med i gruppen som jagar Bleckur & Friberg.

kvartett1of1.jpg ht=725

På väg upp mot strupen.

Friberg1of1.jpg ht=725

Calle Friberg var först upp för strupen.

cx1of1.jpg ht=725

Dagens enda cx?

Mera bilder kommer senare!
/HA

Långa Billingeracet 2008
Prognosen kvällen innan visade inte 3 grader och snöblandat regn, vad jag kan minnas. Därför hade jag bara med mig kortbyxor. Funderade på att slänga ner knävärmarna, men hittade bara den ena så jag sket i dom. Vart lite kallt i starten och när man trummade på i 35 på grusvägarna och det stänkte lite vatten, annars var det inga problem. Fingrarna förvann rätt tidigt dock.

Tappade vevarmen, helt oprovocerat, strax efter 40km kontrollen. Hade med mig några insex, men 1 ton lera och ingen kraft i fingrarna gjorde det hela lite svårare, tappade nog 10 min på det stoppet.

"A sunday in hell" har fått en ny innebörd!

Långa Billingeracet 2008
Nu vet jag iaf vilka som är dom riktiga männen inom mtb i Sverige. Jo de som fullföljde loppet med korta cykelbyxor och tunn cykeltröja. Kan inte fatta hur man överlever. Själv tackar jag gudarna att jag fick med mig Gore jackan.

Långa Billingeracet 2008
Det var inte så svårt med korta ben, men armvärmarna var sköna att ha på sig.

Kan lägga till att jag lät som om jag hade varit ute och festat, druckit massa whiskey och nyss vaknat när jag kom in i mål... Hade inte världens bästa dag igår men jag kan konstatera att jag höjt min grundnivå med en hel del då jag lyckades släpa mig imål med kramp i både ben och fingrar som en, ja faktiskt, glad nia.

Banan var som vanligt anledningen till att jag var glad, speciellt sista biten vid krokodilen på alla singletracks. Där var det skoj!

Långa Billingeracet 2008
Gött att se Palmberg och att gamla takter sitter i ännu! Någon som tänkte på att Friberg vann på en av de mest dissade gafflarna på Happy, en SR SunTour. En annan som också åkte fort igår med en likadan var österikaren Christoph Soukoup som blev femma på EM. Säger ju iofs inte mycket om kvaliten mer att det inte hänger lilka mycket på prylarna som på benen och flytet för dagen...

Långa Billingeracet 2008
Hehe, det var någon som hann se den första ;) Dom körde förvisso på en Axon, men det är ingen på forumet som kommenterat just den gaffeln så jag ändrade för att slippa höra det;) Riktigt schyssta bilder måste jag säga, kul att se!

Långa Billingeracet 2008
Noxter: Calle Friberg. Även om det är en Axon på utsidan är det inte säkert det är det på insidan. Tänk på de.

Jag längst ut bak till höger med vit gaffel och blå tröja på H.A. andra bild. Jobbigt med Race King.

Långa Billingeracet 2008
Jag ska varken säga bu eller bä angående gaffeln, men det verkar inte som någon vidare bra reklam för Suntour som gått in som sponsor för teamet att köpa in t.e.x en SID gaffel och stripa om. Det skulle synas direkt och knappast gynna marknadsföringsmässigt. Det finns ju en anledning till att man sponsrar åkare med delar, man vill ju inte bara få ut namnet utan även sälja in produkterna. Sen kan den ju givetvis vara en aning modifierad, men i grund och botten är det nog samma "skit"

Långa Billingeracet 2008
Cerro: Jodå halsen är bättre nu, den blev bra när den hade fått smaka på lite efterloppetpasta.

Race King körde Jens jag körde XC 2...

Långa Billingeracet 2008
Trodde aldrig att killen med Crossen skulle ta sig i mål. RR funka fin fint, spann lite på de leriga partierna uppför men annars var det bra. Men Furious Fred som jag såg vissa hade innan start känns som att det kunde varit lite halt med de första 40km i alla fall. Mera bilder!!!

Långa Billingeracet 2008
Äh, jag körde också med Race King, det gick bra.

Klart att det var halt i början när det nästan planade på leran, men det var det nog för alla. Inga däck med rimligt rull som fixar detta. Håll i styret och sikta... :-)

Kul lopp för övrigt, banan är grym!

Långa Billingeracet 2008
Loppet var kanon, men vad kall det var.Öglunda partiet var ju gött halt.
När man är en glad motionär så är det ju gott uppkört och slirigt värre.

Bara ett stort MINUS,

INGET VARMVATTEN I DUSCHEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Frös igår med om både fötter och händer

MJ

Långa Billingeracet 2008
Är det så Oscar, var det inte halt? Tror du det berodde mest på däcken eller det låga trycket? Vad körde du med för tryck?

Jag är grymt nyfiken på dina däck och hjul, men var för trött för att orka haffa dig i söndags.

Tänkte passa på i Borlänge i helgen istället.

Långa Billingeracet 2008
Och damernas bergspris togs av loppets segrare i damelit Åsa Erlandsson. Gott att ni redan hittat till tävlingens hemsida och ALLA bilderna. Så många har gjort det att vår server brakade. Nu har vi graderat upp den så att vi hoppas att den skall klara alla besök.

Som tävlingsledare vill jag passa på att tacka alla mina medarbetare och funktionärer som gjorde det möjligt att genomföra tävlingen och inte minst alla cyklister som gjorde en enastående prestation med hänsyn till de förhållande som rådde under tävlingen.

Jag har tidigare sagt lite kaxigt att när jag ordnar cykeltävling så blir det inget regn. I söndax var luftfuktigheten ovanligt hög och temperaturen ovanligt låg. Kanske det sämsta man kan uppleva som cyklist. Jag var INTE avundsjuk på alla er som tog er runt banan just den da´n.

En sista kommentar; jag skulle uppskatta om du som var med och har synpunkter på tävlingen, positiva eller negativa, kunde tänka dig att skicka mig ett mail med dem. Vi har hela tiden ambitionen att göra vår tävling bättre och bättre och försöker snappa upp synpunkter och andra signalerna även här på Happy.

Och till sist; jag har fortfarande lite kvarglömda eller borttappade saker hos mig, bl.a. två stycken pulsklockor, lite kläder och en hjälm. De borde hitta hem till sina ägare. Är du en av dem?

Skicka dina mail antingen till min privata mail eller till klubbadressen skovdeck@scf.se

Långa Billingeracet 2008
Dag,

Jag har kört sedan första året. Du och övriga tävlingsarrangörer har gjort ett jättefint jobb. Bra organiserat, bra banor och bra skyltat, helt enkelt ett proffsigt arrangemang! Den enda förbättringen jag kan komma på är att det hade varit bra med ett par till cykeltvättar men det är en baggis på det hela taget. Keep on!

Långa Billingeracet 2008
Buffar tråden en gång för att påminna om att jag bl.a. har två pulsklockor på mitt skrivbord som jag inte äger eller behöver. Borttappade, eller möjligen slängda, av någon i söndags. Du? Har även en del kläder som lämnats kvar vid starten och något som lämnats uppe på berget. Det finns även en hjälm som verkar fräsch. Ta kontakt om du vill ha tillbaka dina grejor.

Dag Bränfeldt
tävlingsledare

Tillbaka
Topp