Långa Billingeracet 2011

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum
Långa Billingeracet 2011
Vet inte var denna prognos kommer ifrån. Jag har fyllt i formuläret när jag anmälde mig att det skulle vara sol.
Får man tillbaka anmälningsavgiften om det regnar?

Långa Billingeracet 2011
Hur var det nu Öijer skrev för ett tag sedan, fäste när det är blött handlar om däcktryck och tryck i benen. Sluta nojja över lite regn och var glada för att det åtminstone är torrt nu, tacka vet jag tävlingar där det har regnat konstant i över en vecka, då jävlar blir det lerigt :)

Långa Billingeracet 2011
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur var det nu Öijer skrev för ett tag sedan,
> fäste när det är blött handlar om däcktryck
> och tryck i benen. Sluta nojja över lite regn och
> var glada för att det åtminstone är torrt nu,
> tacka vet jag tävlingar där det har regnat
> konstant i över en vecka, då jävlar blir det
> lerigt :)

Jag är tryggt förvissad om att jag redan kört mitt livs mest leriga lopp (BST 2009), så det är lugnt. ;-)

Men 6 grader! Då får jag plocka fram mina Endura Stealth Extreme vintertights igen; varmt o gott :-)

Långa Billingeracet 2011
Aha, lerbad alltså. Man får intala sig att det är kul det med. Ju jävligare desto skönare då man går i mål. Och Billingeracet går ju på så roliga stigar att man är gald ändå.
Låter mina feta Schwalbe sitta på då, jag ska ju ändå starta i motionsklassen (är ju inte medlem i någon cykelklubb) så lite mer segrullat kvittar.
Men 6 grader - det är surt. Blir till att gnida in knäskålarna med tigerbalsam.
Korta depåstopp blir det också. Sist jag körde var 2009 och då finkörde jag med en polare som jag väntade in i depåerna, då blev det mycket kaffe och kolabitar i solskenet i depåerna.
Nu blir det nog mer fart igenom bara.

Långa Billingeracet 2011
Nu ser det bättre ut igen!

vder.JPG

Långa Billingeracet 2011
Kanske någon kan blåsa bort min jäkla hosta också nu när vädret verkar bli "bättre" så jag kan ta min revanch på förra året.. Bröt efter halva, helt slut med inget annat att skylla på än dålig kondis.. Dunderkurer någon?

Långa Billingeracet 2011
Evileas skrev:
> Dunderkurer någon?

mot dålig kondis eller hosta? ;)

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2011
Efter att varit ute och jobbat med banan igår kväll kan jag bara konstatera att regnskurarna som hitills kommit bara gjort stigarna gott. Hårdare och snabbare och inga surhål. Ser ut att bli snabbt på söndag.

Långa Billingeracet 2011
Både och kanske.. :)
Känner mej bättre idag och tror nog att jag kan köra på söndag. Kanske inte så fort som jag tänkt mej men då har jag nåt att skylla på! Hoppas på sol och medvind!

Långa Billingeracet 2011
Rally88 skrev:
> Efter att varit ute och jobbat med banan igår
> kväll kan jag bara konstatera att regnskurarna
> som hitills kommit bara gjort stigarna gott.
> Hårdare och snabbare och inga surhål. Ser ut att
> bli snabbt på söndag.

Schysst, alldeles för torra banor är inte heller något vidare med tanke på allt damm (Ränneslätt förra året efter starten var ju som att åka genom en skogsbrand, man såg två cyklar framför sig och inget mer). Ser fram emot söndagen, Billingen brukar alltid vara ett bra arrangemang.

Långa Billingeracet 2011
Någon som har koll på rundan, är det mycke hala rötter o dyl som kan ställa till det om det är blött. Tänkte köra med Nobby Nicken, eller skall man ha ett par "snabbare"?
Lisa

Långa Billingeracet 2011
Jag är redan på plats på campingen bredvid startområdet. Jag blev smått chockad av att åka husbil upp mot toppen här. HELVETE vad vi kommer få jobba om det är upp/ner.....

Långa Billingeracet 2011
Stizze, välkommen till världen utanför tullarna;-). Lycka till, hoppas allt går som det ska och jag lovar att heja lite extra på dig på söndag!

Långa Billingeracet 2011
Lisis skrev:
> Någon som har koll på rundan, är det mycke hala
> rötter o dyl som kan ställa till det om det är
> blött. Tänkte köra med Nobby Nicken, eller
> skall man ha ett par "snabbare"?
> Lisa

Jag har cyklat mycket o skogarna kring Billingen och en hel del på de stigarna banan går på. Skulle inte vilja påstå att det är överdrivet mycket av den varan, fast årets bana verkar ju skilja sig lite med. Själv tänkte jag köra blankslitna Hutchinson Python, så mer fäste än mig kommer du ha. Mitt däckval är liksom i symbios med min ekonomi just nu ;)

Långa Billingeracet 2011
STIZZE skrev:
> Jag är redan på plats på campingen bredvid
> startområdet. Jag blev smått chockad av att åka
> husbil upp mot toppen här. HELVETE vad vi kommer
> få jobba om det är upp/ner.....

Du har ju backtränat. Trampa på.

Långa Billingeracet 2011
Nicathu skrev:
> Stizze, välkommen till världen utanför
> tullarna;-). Lycka till, hoppas allt går som det
> ska och jag lovar att heja lite extra på dig på
> söndag!

Haha, bra skrivit.

Stizze: Du ska bara upp för kullen 3 gånger så du kan vara lugn ;)

Långa Billingeracet 2011
Ni som är på plats och har koll på banan, vilket av dessa däck skulle ni välja?

Continental RaceKing 2,0" vs Schwalbe Rocket Ron Evo 2,0"

Raceking rullar ju lite lättare men rensar ju också lite sämre.. svårt val.

Långa Billingeracet 2011
Jag tog en stilla tur genom rydsskogarna i morse. Körde delar av tävlingsbanan, fast mer som den har legat tidigare än den kommer att göra imorgon. Angående däck, jag hade Nobby 2,25 på idag, det är overkill på det underlaget just nu. Om det inte blir skyfall ikväll och i natt så behövs det inte så mycket grepp. Det är mycket torrt på stigarna nu. Sedan finns det blöthål där man önskar mer grepp, men det är sällan mer än 5-10m.

Långa Billingeracet 2011
Jaha här har man som det ärkefetto utan en massa mil i benen, anmält sej till ett långlopp för första gången (första loppet öht) och så öppnar sej himlen och öser på med en massa H2O. Kul.

Nåja om jag öht ska orka runt så vore det skönt att inte sitta med ångest över däckval, vilket jag iofs inte verkar ensam om. Fn sitter det Schwalbe RR både bak o fram, men som alternativ ligger följande i garaget (förutom ett gäng helt oväsentliga alt):

2 st NN, 2,25
1 st NN, 2,4 ganska slitet men ok
1 st NN, 2,1
1 st Cont explorer supersonic, 2,1
1 st Hutch Barracuda
2 st specialized capt control

Vad ska man klä på den fulldämpade Alu-springaren som kommer ge mej kräkningar o hjärtinfarkt imorgon?

Långa Billingeracet 2011
Lycka till alla ni som ska köra och hoppas vädret blir bättre än utlovat. Själv fortsätter jag att skjuta på min säsongspremiär.

Långa Billingeracet 2011
Gröt, vatten och kaffe intaget och väskan är packad! Billingen here I come!
NN 2,25 förövrigt men jag har heller inga andra att välja på..

Långa Billingeracet 2011
Nu är Öijer i mål, sedan bra länge faktiskt...
Etta i elit blev Mattias Wengelin, solo, för Jesper Dahlström följd av Oskar Byhlinder och Lasse Bleckur. Damsegern gick till förra årets segrare Ann Berglund följd av Emmy Thelberg och Martina Thomasson. De här och ytterliga nästa 700 valde att köra Långa Billingeracet. Nytt deltagarrekord här i Skövde. Vad händer med resten av cupen tro...?

Långa Billingeracet 2011
Jag blev tyvärr sjuk och hade ingen möjlighet att köra..

Kul att det är många deltagare! :)

Grattis till Wengelin (ingen jätteskräll va?), nu är man nyfiken på tiderna!

Långa Billingeracet 2011
Jag har alltid hatat förstarundan på Billingeracet. Av 5 starter har jag klivit av 3 gånger efter ett varv, trots att jag vet att jag tycket andra varvet är mycket roligare. Det är bara gegga och rötter, vägarna är sega och enformiga. Det är aptråkigt hela vägen.

Det jag tycker sämst om är dock tävlingar med backpris direkt i starten. För oss som har lite ambitioner men inte riktigt kvalar in i första startled så har man att välja på att

1) Värma upp ordentligt men starta bakom 200 pers i fålla 2

2) Försöka maxa upp bergsprisbacken ouppvärmd.

3) Ha med sig en stab med folk och två olika cyklar så man kan lägga in en och värma upp på den andra.

Alternativ 1 och 3 är inte realistiska i min situation vilket gör att jag tvingas gå från noll till maxpuls och sedan är fullständigt körd resten av banan.

Som tur är hade jag redan deklarerat tidigare att det här var definitivt sista gången jag ställer upp på den här skitbanan, nu får ni har den för er själva.

Långa Billingeracet 2011
Jag hade iaf roligt runt hela banan. Jag kanske är partisk eftersom jag råkade köra för SCK i år, körde för HCK förra året och jag hade roligt då med. Gegga och rötter tycker iaf jag hör till sporten. Bergspris kan jag inte uttala mig om eftersom jag är chanslös ändå...

Långa Billingeracet 2011
En annan som är nybörjare hade det rätt jobbigt på småstigarna med all lera och rötter, speciellt med tanke på att man säkerligen hade 600 cyklister framför sig som geggat till det lite extra. Det skall väl erkännas att det kan lukta lite svavel mellan ljungstorp och öglunda efter min framfart. Men i det stora hela hade jag kul och jag klarade bägge mina mål. Komma runt öglunda motion på under 4 timmar och att inte komma sist. Kom inte sist vad det verkade och klarade banan på ca 2:35-40. För att bara ha cyklat i en månad är jag rätt nöjd :)

Sen får jag väl be om ursäkt till alla stackare som hamnade bakom mig på de knixigare partierna. Killen i den gröna jackan på den svart/guldiga Specializeden ber om ursäkt samt tackar för ett trevligt race!

Långa Billingeracet 2011
mjg skrev:
> Jag har alltid hatat förstarundan på
> Billingeracet. Av 5 starter har jag klivit av 3
> gånger efter ett varv, trots att jag vet att jag
> tycket andra varvet är mycket roligare. Det är
> bara gegga och rötter, vägarna är sega och
> enformiga. Det är aptråkigt hela vägen.
>
> Det jag tycker sämst om är dock tävlingar med
> backpris direkt i starten. För oss som har lite
> ambitioner men inte riktigt kvalar in i första
> startled så har man att välja på att
>
> 1) Värma upp ordentligt men starta bakom 200 pers
> i fålla 2
>
> 2) Försöka maxa upp bergsprisbacken ouppvärmd.
>
> 3) Ha med sig en stab med folk och två olika
> cyklar så man kan lägga in en och värma upp på
> den andra.
>
> Alternativ 1 och 3 är inte realistiska i min
> situation vilket gör att jag tvingas gå från
> noll till maxpuls och sedan är fullständigt
> körd resten av banan.
>
> Som tur är hade jag redan deklarerat tidigare att
> det här var definitivt sista gången jag ställer
> upp på den här skitbanan, nu får ni har den
> för er själva.

Varför har du kört tidigare om det är så skit? Har någon tvingat dej?

Långa Billingeracet 2011
tyckte den nya banan var riktigt bra. superfina stigar och som vanligt helt vidrigt i strupen. bra jobbat skövde ck, som vanligt sätter ni ribban högt inför efterföljande långlopp.

Långa Billingeracet 2011
Här kommer lite bilder från dagens LBR, ytterligare kommer att komma bl.a via ett Picasa album, se även på Långa Billingeracets hemsida där kommer länkar att läggas upp.

//
Chr

DElitprispall.JPG

D Elit

HerrElitprispallen.JPG

H Elit

DSC_1607.JPG

H Junior

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp