Långa Billingeracet 2012

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum

jbm

Ny medlem
Långa Billingeracet 2012
Dags att starta ny tråd för Långa Billingeracet 2012!
Här kommer vi uppdatera så snart anmälan öppnar mm.

Hoppas på överseende för reklambilderna...

Flygblad_LBR_2012.jpg

Klart kidsen ska ha egen reklam!
Flygblad_LBR_2012_nyb.jpg

Nyheter 2012 kommer inom kort...

Väl mött önskar tävlingsledningen i Skövde CK!

Långa Billingeracet 2012
heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Ere redan dags?
>
> Måste man träna nu?
>
> Ska man sluta dricka öl och äta pannkakor nu?
>
> Va Va Va?

Pannkakor slutar man aldrig med ;)

Långa Billingeracet 2012
Från söndagens genomcykling av "rydslingan"
Strålande sol, fruset i backen och bara någon enstaka isfläck kvar i skogen.

Bilagor

• IMG_0045.JPG
    IMG_0045.JPG
    139.6 KB · Besök: 51
Långa Billingeracet 2012
Ja, nu var det ju inte jag själv på bilden utan en klubbkompis som hängde med. Trots att han kom med tung vintercykel och dubbdäck lyckades jag inte köra ifrån honom i skogen.

Långa Billingeracet 2012
Anmäld!

Fick en chock förra veckan då någon påstod att detta krockade med Happy Extreme Ride (Gbg) - men det gör det ju inte ser jag nu, krockar inte ens med Gbg-varvet. Puh!

Långa Billingeracet 2012
Yes! Har ni koll på de olika klasserna? Vad skiljer Herrar30 från Herrar Sport? Och är det givet att välja motionsklassen om man är ...vanlig hobbycyklist? Jag vill ju cykla flera lopp och få någon sammanräknat resultat?

//Björn i Majorna

Långa Billingeracet 2012
b-magnusson skrev:
> Vad skiljer Herrar30 från Herrar Sport?

Du kan köra Sportklass på engångslicens. Om du vill köra H30 behöver då årslicens. I praktiken är det ingen annan skillnad. Du kommer på olika resultatlistor, fast i cup-resultatlistorna så kommer ditt resultat och dina eventuella poäng på din årsklass även om du kör sportklass.

> Och är det givet att välja motionsklassen om man är
> ...vanlig hobbycyklist? Jag vill ju cykla flera
> lopp och få någon sammanräknat resultat?

Om du vill ha ett resultat, dvs tävla, så ska du förstås köra någon tävlingsklass.

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
Freddie L skrev:
> Har lyckats anmäla mig till ett bröllop samma
> dag... Tråkigt, för jag hade sett framemot
> detta! :-(
>
> Får bli nästa år!

Ska dem gifta sig igen då eller? ;)

Långa Billingeracet 2012
Öijer skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har lyckats anmäla mig till ett bröllop samma
> > dag... Tråkigt, för jag hade sett framemot
> > detta! :-(
> >
> > Får bli nästa år!
>
> Ska dem gifta sig igen då eller? ;)

Ha, ha! Jag ska be dem byta helg, eller skulle kanske passa mig bättre mitt i veckan... Faktiskt ända bröllopet i sommar, har annars duggat tätt några år.

Får bryta ihop och komma igen, och köra två varv nästa år...

Långa Billingeracet 2012
Cyklade halva rydsslingan idag, premiär i skogen för i år. Markägaren som förra året gjorde kalhygge av min favvo sträcka har täckdikat :(

Funderar på om jag ska våga anmäla mig till hela racet i år. Har bara kört kortvändan tidigare...

Långa Billingeracet 2012
Nja någon ändring blir det antar jag, enstaka delar är massakrerat av skogsmaskiner. Men som sagt bara smärre delar.

Kom precis hem för en timme sedan efter att ha kört rydsslingan (bl.a.) och det är kanonfina stigar. Torrt och hårt, men med enstaka nedfallna träd.

Jag klarade mej inte ifrån hagelstormen på väg hem, den bet i kinderna!

Långa Billingeracet 2012
Någon som ska åka från Göteborg och har plats för cykel + cyklist?

Tänkte utnyttja en kursveckan som följer efter loppet som gratisresa ned (från Norrbotten) så det blir inte till att ta egen bil.

Men om man kan få lift med någon så är det bra!

Mvh
SB

Långa Billingeracet 2012
PappaG skrev:
> Cyklade halva rydsslingan idag, premiär i skogen
> för i år. Markägaren som förra året gjorde
> kalhygge av min favvo sträcka har täckdikat :(
>
> Funderar på om jag ska våga anmäla mig till
> hela racet i år. Har bara kört kortvändan
> tidigare...

"Rekordstigen" fixad, två nya broar tillverkade och utlagda.
Även förbättrat stigen i övrigt, så nu kan du ut och testa.

Långa Billingeracet 2012
Rally88 skrev:
> PappaG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklade halva rydsslingan idag, premiär i
> skogen
> > för i år. Markägaren som förra året gjorde
> > kalhygge av min favvo sträcka har täckdikat :(
>
> >
> > Funderar på om jag ska våga anmäla mig till
> > hela racet i år. Har bara kört kortvändan
> > tidigare...
>
>
> "Rekordstigen" fixad, två nya broar tillverkade
> och utlagda.
> Även förbättrat stigen i övrigt, så nu kan du
> ut och testa.

Tjoho! Synd att jag inte visste det innan jag gav mej ut idag och undvek den svängen. Det får bli en sväng däråt imorgon då istället! Billingen är ljuvlig nu, fina torra stigar kantade av vitsippor!

Långa Billingeracet 2012
Nu börjar det hända saker i skogarna! Anders har slitit hårt med "Rekordstigen"! Nya broar över diken, krattat bort alla kottar.
Sebastian och Johan trycker på lite extra :D

20120419_183721.jpg

20120419_183830.jpg

Långa Billingeracet 2012
Tänkte faktiskt gå in och tacka för broarna i förra veckan, måste ha varit väldigt färskt för dom var helt rena när jag passerade. Bra jobbat! Tyvärr stötte jag på ett kalhygge på endurostigen, började plocka lite grenar där i måndags men jag orkade inte så långt innan jag frös. Förmodligen har skotaren plockat bort stammarna vid det här laget.

En annan fråga, jag såg att det är maxtid efter 37 km på 3.15. Om man klarar den tiden är det fritt fram att snigla sig fram resten av banan? Jag funderar fortfarande på om jag ska anmäla mig till korta eller långa banan.

Långa Billingeracet 2012
Dagens arbete i skogen, röja efter skogsmaskinen. Varför måste dom jämt avverka skog veckorna innan cykeltävlingen. Det är tredje året nu som dom ställer till det. Så här såg det ut i morse.
1.gif

Och så här såg det ut efter 3 timmars slit.

Bilagor

• 2.gif.jpg
    2.gif.jpg
    191.6 KB · Besök: 55
Långa Billingeracet 2012
hittade endurostigen, men tyvärr så verkar det vara en del skogsmaskiner som härjat fritt, var en del tråkiga partier på rydsslingan, men de märks att mycket arbete gjorts hittills och det är bara att hoppas de inte blir mer tillställt innan tävlingen

Långa Billingeracet 2012
Jo, skogsmaskinerna skall vara klara säger dom i alla fall, så nu är det bara att röja upp det sista och finjustera bansträckningen. Vi kommer att välja en ny väg tillbaka så vi slipper den dåliga traktorvägen som det jämt är vattensamlingar på. Så nu kommer vi tillbaka utmed järnvägen, lite som det gick förr. Kommer att bli bättre.

Långa Billingeracet 2012
Körde igår, och insåg vilket hästjobb ni har lagt ner...Men visst grämer man sej på vissa sträckor (rekordstigen?) som numera är restaurerad men som innan avverkningen var så snabbt och hård och numera suger musten ur benen rejält!

Traktor/Grusvägarna är ju rejält massakrerade av banddrivna skogsmaskiner, njurbälte hade varit på sin plats igår när jag försökte hålla lite hastighet på dessa.

Tyvärr så verkar våra mc-burna skogskollegor (illegal enduro-träning?) ha den dåliga smaken att ta sej an "cykel-alternativen" som är uppkörda bredvid deras uppkörda surhål på flera ställen.

Långa Billingeracet 2012
Billingeracet (och Billingen) visar upp sin vackra sida, körde catepillarbacken (skogsdelen av startbacken) upp och ner som backintervall (varför då? kan man ju undra!)

DSC_2315.JPG

DSC_2331.JPG

DSC_2332.JPG

Bilderna kanske svarar lite på frågan - VARFÖR DÅ?

Långa Billingeracet 2012
Backen är inte så illa om man är själv. Men jag kan tänka mig hur det ser ut med några hundra andra, blir du tvungen att väja eller om det slår stopp så är det kört. Då kommer du inte igång igen.

Långa Billingeracet 2012
En kort rapport från första delen av banan. Vi var ett gäng på 7-8 stycken i klubben som körde merparten av Öglundadelen förbi morfars. Som vanligt i kanonskick. Jag tror att Lennart kammar banan! Torrt och fint var det åxå. Cykeln hemma i garaget nästan ren efter knappt fyra timmar i skogen. Det är kalas det. Ser ut att kunna bli en riktigt angenäm LÖRDAG för de som skall köra LBR. Du har väl inte missat att vi inte kör söndag i år!

Tillbaka
Topp