Långa Billingeracet 2012

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum
Långa Billingeracet 2012
72 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man köra det med cross?

Man kan, men räkna med att det går lite långsammare än om du skulle köra MTB.

Långa Billingeracet 2012
Hur gör ni på en 75km vända med slangar och sånt?
Tar ni med det i väska under sadeln eller chansar ni på att slangarna inte bli punkterade?

tänkte viktmässigt.. :)

Långa Billingeracet 2012
Trots att jag kör slanglöst så har jag alltid slangar med mig, verkar onödigt att behöva bryta för något så trivialt som en punktering.

Långa Billingeracet 2012
Öijer skrev:
> 72 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man köra det med cross?
>
>
> Man kan, men räkna med att det går lite
> långsammare än om du skulle köra MTB.

Åkej, så hela banan ser inte ut som på bilderna på sidan 1 med andra ord.

Långa Billingeracet 2012
Delar av banan går säkert fint med cross men det är MÅNGA partier som är gjorda för MTB, kan tänka mig att det blir stötigt, svårcyklat och du har punkteringsgaranti.

En av fotograferna som tagit bilderna på sida 1

Långa Billingeracet 2012
Chr skrev:
> Delar av banan går säkert fint med cross men det
> är MÅNGA partier som är gjorda för MTB, kan
> tänka mig att det blir stötigt, svårcyklat och
> du har punkteringsgaranti.
>
> En av fotograferna som tagit bilderna på sida 1

Tack för info

Långa Billingeracet 2012
Sista "lilla" backen på Billingeracet!
Här har det börjat gå uppför,

DSC_2312.JPG

bara att fortsätta, den tar väl slut snart?

intesbrant.JPG

Ser ju inte så brant ut från fotografens håll....

strupen3.JPG

...men från mitt håll!

Så passa på att njut innan du kommer hit! Här kanske?
vitsippor.JPG

Långa Billingeracet 2012
Förra årets segertid i motion herr var 3 tim 34 min (75 km) snitthastighet på 20,9 km/h
Lida Loop hade 23,5 km/h i snitthastighet
Ränneslätt 22,4 km/h
Mörksuggan 26,5 km/h
Engelbrekt 27,1 km/h
Finnmarks 24,7 km/h
Bocksten 24, 0 km/h

Det gör ju att tekniskt och medelhastighetsmässigt kanske Billingeracet är svårast för motionären men roligast som ett långlopp på MTB skall vara, banan är varvat med grusväg, tekniska stigar, singeltracks och asfaltspartier. Inte att glömma är klättringar uppåt och härliga utförskörningar. Tendenser är ju att fler och fler tävlingar blir enklare med mkt grusvägar (alla vill ju likna Cykelvasan). Billingeracet är kvar som Långloppen var i början när cupen startade. En mix som sagt.

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
Det borde vara förbjudet med sådana backar i slutet av ett lopp.

Dessutom borde det vara bannlysning av den so mlägger upp såna här bilder på såna backar så man tappar motivationen totalt och bara inser hur jäkla jobbigt det kommer bli :)

Långa Billingeracet 2012
Jag tycker alla bilderna gav inspiration. Vad ska man med lilla klingan till om det inte finns saftiga backar?!

Det ska bli riktigt kul att tävla igen. Senaste långloppet var Bockstensturen 2000 för min del. Dags för en comeback för denna gubben som fyller fyra decennier i år och har två små hulliganer som stökar ner huset.

Långa Billingeracet 2012
Ett litet inlägg från en gammal tävlingsledare. Det går att köra med cross. Jag körde första delen av banan (ÖglundaMotion) tillsammans med ett gäng klubbkamrater i torsdags med min helstela MTB. Det är INTE kul i backarna ute i Öglunda. Då har jag ändå 2.25 däck och inte mycket tryck i de slanglösa hjulen. Ännu mindre kul borde det vara med crossdäck.
Och, väljer du cross så tänk på att du inte får köra det i tävlingsklass. Tillåtet men inte rekommenderat i Motionsklasserna. Avslutande ord till Janos; jag tror att du kommer att vara nöjd med de backar som finns efter banan! Det har ingen klagat på hitills, brist på backar alltså...

Långa Billingeracet 2012
Fler bilder från LBR, som utlovat. Detta är från de första stigarna, efter ca:4 km.

DSC_2394.JPG

Det är några som varit ute och tränat på banan!!!!

DSC_2369.JPG

Ja, det finns rötter och ....

DSC_2376.JPG

...och lite surhål med gegga (alla smaker tillgodoses)
DSC_2370.JPG

kanske lite torra just nu men vem vet, regnet kanske kommer?

DSC_2371.JPG

Högst upp! Blir det bara nedför nu????

Innan man kommer in till skidstadion=depå 2 alt. målgång(för Öglundamotion) erbjuder Billingen dessa stigar
DSC_2377.JPG

DSC_2372.JPG

DSC_2382.JPG

Skövde CK tackar SKÖVDE kommun för hjälp med träningsspåren (och LBR tävlingsbana) efter att skogsmaskinerna kört sönder spåren i våras.

DSC_2387.JPG

Här brukar det bli geggigt värre efter lite regn...

DSC_2391.JPG

I väntan på cyklister....

DSC_2396.JPG

En härlig syn oavsett om det cyklats 37 eller 75 km

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
Det ska bli spännande, sitter här hemma med en förkylning och den sämsta vintersäsongen någonsin sedan jag började tävla i ryggen, vad kan gå fel? :)

Långa Billingeracet 2012
Fortsätter med att visa banan... (och idag kom regnet till Skövde)

Här är bilder från nedförskörningen mot g:a banvallen (efter 7-8 km).
pvgner2.JPG

intetdettahllet.JPG

om man vänder sig och tittar bakåt, då ser man detta... (bra eller dåligt?)
PS. Vänd er inte om här, det går snabbt utför och de flesta av träden här viker sig inte för cyklister!

nermotbanvallen.JPG

Några bilder från Öglundaområdet, banan märkt och pilad - underbart!!!!

snartdep.JPG

I hagarna innan depån ....

DSC_2407.JPG

Smalt och skarpa svängar

depnr1.JPG

Här kommer depå nr:1 att finnas

nermotvattenpassagen.JPG

På väg ner från depån mot Öglundabacken, troligen de bästa stigarna på hela banan (om man gillar utförskörning)

vattenpassage.JPG

inget splashande här... (Lst har bestämt så!)

glundabackenbrjar....JPG

..och här börjar det gå uppför! ÖGLUNDABACKEN efter ca:25 km

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
Anmäld och tänker inte bryta efter halva i år. Visst slipper vi hagel och drivis? Men snälla, ni kan väl vänta lite med att plocka undan allt? För jag kommer typ näst sist och då behöver jag lite energi och glada tillrop!

Långa Billingeracet 2012
Lite banbilder från andra halva av Billingeracet (så ni som kör Öglundamotion vet vad ni missar...)

DSC_2415.JPG

bl.a. blåbärrisstigar...

DSC_2416.JPG

och "föryngringsytor" av skogen

DSC_2419.JPG

lite broar och vatten...

DSC_2421.JPG

"Rekordstigen" - här början av den.

DSC_2413.JPG

blir lite skrämd när man ser detta - bara det inte är längs tävlingsbanan träden försvunnit!

DSC_2411.JPG

... inte bättre av den här synen, måste ju finnas gränser för hur breda däck man får ha på sin cykel???

TACK för att det inte var på tävlingsbanan dessa AM/DH-cyklar varit denna gången!!

Långa Billingeracet 2012
Det var inga AM/DH cyklar som kört på stigarna....

IMAG0224.jpg

och träden var i anslutning till tävlingsbanan!!!

IMAG0227.jpg

IMAG0228.jpg

...kratta och gräva lite, sedan är det bra igen.

IMAG0229.jpg

krokodilstigen1.jpg

till och med "krokodilstigen har de varit vid men...

IMAG0226.jpg

nu är den också återställd och väntar på LBR cyklisterna!!

Långa Billingeracet 2012
Vi är förberedda. Välkomna in i fållorna.
Starten från Arena Skövde går kl. 11.00
Lördagen den 19 Maj.
Lionsstartpersonal.jpg

Vi är beredda i år också
MCOrdonanser.Matefterfrstavarvet.jpg

Vi langar bananer i Öglunda, som vanligt
Langningavbananeriglunda.jpg

eller Ni kanske föredrar nå´t av det andra som serveras
2012DepMenybildtillHemsidan.jpg

I vilket fall som helst är vi beredda och vi vet att Ni också är det.
VÄLKOMNA till Billingeberget & dess omgivningar

Långa Billingeracet 2012
Regn har vi fått, senast igår men i små mängder. Marken "suger" upp fint och gör gott för banan.
Skövde CK körde tävlingsbanan på söndagen och då var banan i gott skick, visst finns det partier där det är lite fuktigt men det hör ju till....
Återkommer med mer markrapporter efter kvällens cykling samt när utmärkning/pilning börjar på torsdag för de delar som inte är klara ännu.

Långa Billingeracet 2012
Var ute igår kväll (pannlampstur) och körde delar av rydsslingan. Trots en del regn förra veckan OCH igår innan jag gav mej ut, så är stigarna i regel fasta och fina med inslag av enstaka pölar.
Lite småhalt på sina ställen, självklart då på rötter och en del träbroar med anledning av regnet som fuktade upp skogen precis innan jag gav mej ut.

På något ställe har enduro-förare/marodörerna lyckas attackera banan och "gyttjat till det", men det handlade om en kort bit (ca 100-150 meter) vid ett avsnitt som jag inte vet vad det kallas.

Långa Billingeracet 2012
Hur tungt blir det för ett fetto/motionärs-avskum som endast gjort totalt 25 mil under säsongen?

Har dålig koll på hur många mil jag gjorde innan fjolårets LBR, men i år har jag loggat lite noggrannare. Men har dålig koll på någon bra "tumregel" för hur många mil man lämpligen bör ha givit benen innan.

Långa Billingeracet 2012
gunners skrev:
> Hur lång är sista backen struten.

Den tar aldrig slut

Tillbaka
Topp